به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از وب‌سایت thedriven، آخرین داده‌های اتاق فدرال صنایع خودروی استرالیا (FCAI) نشان می‌دهد فروش خودروهای جدید در این کشور در ماه ژانویه بالغ بر ۸/ ۴درصد کاهش یافته است که بیشترین میزان کاهش را در خودروهای سواری با افت ۳/ ۱۵درصدی و خودروهای تجاری سنگین با افت ۹/ ۱۰درصدی شاهد بودیم. همچنین بر اساس نوع سوخت، این خودروهای بنزینی بودند که بیشترین کاهش فروش را داشتند و با افت ۸/ ۱۲درصدی در فروش مواجه شدند. در مقابل، فروش خودروهای الکتریکی تقریبا افزایشی ۱۱۰ درصدی داشت که این میزان بدون احتساب فروش خودروهای تسلا در این کشور است.

بدون در نظر گرفتن فروش تسلا که در داده‌های FCAI ثبت نشده است، ۱۲۰ دستگاه خودروی سدان برقی در ماه ژانویه در استرالیا فروخته شد در حالی که سال گذشته در همان ماه بالغ بر ۷۸ دستگاه سدان برقی فروخته شده بود. همچنین در این ماه بالغ بر ۵۰۰ دستگاه خودروی شاسی‌بلند برقی روانه جاده‌ها شد، که در مقایسه با ۲۱۳ دستگاه فروخته شده در مدت زمان مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.

فروش قابل توجه شاسی‌بلندهای الکتریکی نشان‌دهنده تاثیر بالقوه‌ای است که این بخش می‌تواند بر بازار خودرو و کاهش انتشار کربن در صنعت حمل‌ونقل استرالیا داشته باشد، بدون اینکه به آلودگی ذرات معلق دیزلی بسیار مضر اشاره کنیم. البته میزان فروش خودروهای برقی در استرالیا هنوز در مقایسه با فروش ۷۵ هزار دستگاه خودروهای احتراق داخلی بسیار ناچیز به نظر می‌رسد که عمدتا به دلیل کمبود عرضه ناشی از خلأ سیاستگذاری‌های دولت فدرال این کشور در خصوص خودروهای برقی و همچنین کابوس‌های زنجیره تامین جهانی و کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی است. با این حال از ۸ خودروی قابل شمارش فروخته شده، چهار خودرو از مدل‌های SUV یا کراس اور هستند.

اولین بار در این لیست مرسدس بنز EQA به چشم می‌خورد، یک شاسی بلند جمع و جور با قیمت ۷۶۸۰۰ دلار که به وضوح با فروش ۹۷ دستگاه در ژانویه به جایگاه واقعی خود رسید. شرکت بنز از مدل EQC که همپای ثابت بزرگ‌تر آن است، ۷۶ دستگاه را به مشتریان خود در استرالیا تحویل داد، در حالی که مدل ممتاز iX، تنها ۳۵ دستگاه فروخت. مرسدس بنز، مشابه دیگر خودروسازان آلمانی در زمینه‌ توسعه خودروهای برقی و ساخت مدل‌های متنوع با پیشرانه الکتریکی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده است. نخستین محصول برقی این برند، شاسی‌بلند اندازه متوسط EQC بود که دو سال پیش معرفی شد و با قیمت ۶۸ هزار دلار، چندان مورد توجه بازار جهانی قرار نگرفت. احتمالا به همین دلیل، دومین خودروی الکتریکی مرسدس بنز، اندازه کوچک‌تر و قیمت پایین‌تری از EQC دارد.

در این ماه شرکت هیوندای حدود ۳۸ دستگاه Ioniq ۵ را به مشتریان خود تحویل داد، در حالی که کیا EV۶ جدید تنها ۱۵ فروش را به ثبت رساند که عمدتا خودروهای مدیا یا تست درایو بودند. خودروی الکتریکی آیونیک ۵ از پلتفرم E-GMP مشترک با کیا EV۶ بهره می‌برد. این خودرو شعاع حرکتی ۴۸۲ کیلومتر (۳۰۰ مایل) را هدف قرار داده و قادر به شارژ ۸۰۰ ولت است و با شارژر ۳۵۰ کیلووات می‌تواند تنها در ۱۸ دقیقه، مقدار شارژ باتری را از ۱۰ به ۸۰درصد برساند. آیونیک ۵ دارای قابلیت‌های اتصال خودرو به شبکه شبیه کیا EV۶ است؛ به این معنی که می‌تواند برق مورد نیاز لوازم خانگی کوچک و حتی شارژ یک خودروی الکتریکی دیگر را تامین کند.

همچنین آئودی، شرکت خودروسازی آلمانی و از تولیدکنندگان مشهور خودروهای لوکس، تنها ۷ دستگاه خودروی برقی مدل E-Tron که مدتی است در بازار محلی حضور داشته است، فروخته است. آئودی E-Tron اولین خودروی برقی تولید انبوه آئودی است که به تازگی وارد بازار استرالیا شده است. این خودرو یک کراس‌اور کاربردی و در عین حال دوستدار محیط زیست است.

در بین خودروهای لوکس با قیمت بالا، شرکت پورشه در ماه ژانویه ۳۷ دستگاه مدل تایکان فروخته که نسبت به سال قبل که فروش این مدل تنها ۱۳ دستگاه بود افزایش قابل توجهی داشت، در حالی که خودروی مزدا MX۳۰ تازه‌وارد به بازار استرالیا با شعاع حرکتی نسبتا کوتاه، تنها ۴۳ دستگاه فروش داشت. این کراس‌اور جمع‌وجور و الکتریکی به نوعی می‌تواند رقیب تسلا مدل Y و فولکس‌واگن ID.۴ در نظر گرفته شود. البته محصول مزدا به شدت با خودروهای یاد شده متفاوت است. اطلاعات مربوط به فروش سایر وسایل نقلیه الکتریکی از جمله مقرون به صرفه‌ترین شاسی بلند برقی بازار استرالیا، یعنی کراس اور تمام برقی ام‌ جی ZS ساخت چین که دومین خودروی پرفروش در سال ۲۰۲۱ بود، یا خودروی XC۴۰ Pure Recharge شرکت ولوو که مستقیما در رقابت با EQA یا کیا نیرو یا هیوندای Kona قرار دارد، در دسترس نبود، زیرا آمار ارائه شده بین خودروهای برقی کامل، خودروهای پلاگین هیبریدی، خودروهای هیبریدی متوسط یا نسخه‌های بنزینی تمایزی قائل نمی‌شوند.

از دیگر ارقام فروش قابل شناسایی در این بازار می‌توان به نیسان لیف اشاره کرد که از ۳۱ دستگاه در سال گذشته به چهار دستگاه در این سال کاهش یافته است، در حالی که میزان فروش BWM i۳ از پنج دستگاه در سال گذشته به دو دستگاه کاهش یافته است. این در حالی است که هیچ ‌فروشی برای خودروی Jaguar I-Pace در این ماه گزارش نشد. این خودروی کراس‌اور الکتریکی با بهره‌گیری از سیستم تمام چرخ محرک، دارای پکیج باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۹۰ کیلووات ساعت است و شعاع حرکتی آن به حداقل ۳۸۶ کیلومتر می‌رسد و در مدت زمان مشابه در سال گذشته فقط ۸ دستگاه از آن در بازار استرالیا فروخته شد.

در ماه ژانویه، فروش خودروهای پلاگین هیبریدی در رده شاسی‌بلند، بیش از دو برابر شد و از ۱۲۶ دستگاه به ۲۸۳ دستگاه رسید، اما میزان فروش این خودروها در رده سواری از ۳۲ به ۲۴ دستگاه کاهش یافت. این در حالی است که اعداد فروش ماه ژانویه متاثر از سال ۲۰۲۱ است که سالی پررونق برای بازار خودروهای برقی بود. در سال ۲۰۲۱ میزان فروش خودروهای برقی به طور قابل توجهی افزایش یافت و به بیش از ۲۰ هزار دستگاه رسید که عمدتا مربوط به شرکت تسلا با حدود ۱۲۰۹۴ فروش جدید است. این در حالی است که تسلا در ابتدا میزان فروش خود در استرالیا در این سال را بیش از ۱۵ هزار دستگاه  گزارش کرده بود سپس به اشتباه خود در ارائه آمار فروش اعتراف و آن ر ا تصحیح کرد.