غلامرضا مهرداد، رئیس هیات‌مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با اعلام این مطلب و با اشاره به نقش راهبردی این شرکت در کشور گفت: پیش از این توانایی ساخت پره و کمپرسور‌‌‌ها در دست کشور‌‌‌های آمریکا و روسیه بود و اکنون با تولید در داخل کشور، چهار هزارقطعه با ۶۰‌درصد کمتر از قیمت نمونه خارجی ساخته شده است.

وی با اشاره به تعمیر و وارد مدار کردن روتور نیروگاه سیکل‌‌‌ترکیبی یزد گفت: سازنده اصلی روتور شرکت آمریکایی بود که با توجه به تحریم‌ها خدمات جدیدی ارائه نکردند و آن را قابل تعمیر ندانستند، اما متخصصان این شرکت در مدت ۴۵ روز آن را تعمیر و وارد مدار کردند. با بازسازی این روتور چهار‌میلیون دلار صرفه‌‌‌جویی ارزی شده است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران به بومی‌‌‌سازی دیسک‌‌‌های روتور توربین‌‌‌های گازی نیز اشاره کرد و افزود: این دیسک‌‌‌ها قطعه اصلی روتور به شمار می‌روند. در کشور ۶۰ روتور بیش از ۴۰ سال در حال فعالیت هستند و نیاز به تعویض دارند، اما با تلاش‌های صورت گرفته در مدت پنج ماه موفق به طراحی و ساخت این قطعه شدیم.

مهرداد با اشاره به ساخت و تعمیر سه نیروگاه در عراق تصریح کرد: با یک‌سوم قیمتی که دیگر کشور‌‌‌ها به عراق پیشنهاد کرده بودند خدمات ارائه کردیم.

این کارشناس صنعت برق تاکید کرد: متخصصان این شرکت همچنین قرار است تا پایان امسال چهار طرح تحقیقاتی را اجرایی کنند که با بومی شدنشان انحصار ساخت از دست پنج شرکت آمریکایی و اروپایی خارج شده و ۱۰‌میلیون دلار صرفه‌‌‌جویی برای کشور به ارمغان می‌‌‌آورد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران یادآور شد: شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ۴۰ سال پیش با هدف پوشش‌‌‌دهی تعمیرات اساسی و بازسازی انواع توربین‌‌‌های بخار، گاز و ژنراتور‌‌‌های سنگین کشور راه‌‌‌اندازی شد و اکنون با تحریم شدن ایران در رابطه با دستیابی به محصولات و خدمات آن به خودکفایی رسیده است.