افزایش 95 درصدی سود خالص پتروشیمی پردیس

 کاهش تولید پتروشیمی پردیس

محصولات تولیدی پتروشیمی پردیس شامل آمونیاک و اوره است و این شرکت به صورت تخصصی سبد محصولات خود را به این دو محصول محدود کرده است. لازم به ذکر است که پتروشیمی پردیس در سه ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری بیشترین حجم تولید و فروش اوره کشور را به خود اختصاص داده است. رقبای این شرکت در تولید و فروش این محصول شامل پتروشیمی شیراز، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی کرمانشاه و پتروشیمی لردگان هستند.

پتروشیمی پردیس در سه ماه منتهی به آذر ماه سال جاری توانسته به میزان ۵۲۵ هزار و ۹۸۸ تن آمونیاک تولید کند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۵۰۱ هزار و ۳۴۸ تن) کاهشی ۵ درصدی داشته است. حجم تولید اوره، دیگر محصول این شرکت، در بازه زمانی ۳ ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری به میزان ۸۴۹ هزار و ۱۹۱ تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۷۷۳ هزار و ۵۰۷ تن) کاهشی ۹ درصدی داشته است. در مورد کاهش تولید محصولات در بازه زمانی مورد گزارش شرکت بیان کرده است که علت کاهش مقدار تولید در دوره مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال قبل ناشی از انجام تعمیرات اساسی فاز سه در آذرماه ۱۴۰۰ بوده است.

افزایش۸۶ درصدی صادرات آمونیاک پتروشیمی پردیس

فروش داخلی پتروشیمی پردیس در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۲۹۹ هزار و ۸۵۵ تن بوده که این حجم از فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۵ درصد کاهش داشته است. فروش داخلی پتروشیمی پردیس در بازه زمانی مورد گزارش تنها به فروش اوره محدود شده است که درآمد حاصل از این فروش به میزان ۲۷ هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایشی ۱۳۷ درصدی داشته است. فروش صادراتی پتروشیمی پردیس در بازه زمانی مورد گزارش شامل فروش هر دو محصول این شرکت (اوره - آمونیاک) بود‌ه است. حجم فروش صادراتی اوره با حدود ۱۳ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۵۶۰ هزار و ۵۴۲ تن بوده و درآمد حاصل از این فروش به میزان ۶۰ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال بوده است.  نکته قابل توجه در مورد فروش ۳ ماهه منتهی به آذر پتروشیمی پردیس، افزایش ۸۶ درصدی حجم صادرات آمونیاک نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است. پتروشیمی پردیس در دوره مشابه سال گذشته به میزان ۳۷ هزار و ۱۰۱ تن فروش صادراتی آمونیاک داشته است که از این میزان هزار میلیارد ریال درآمد داشته، در حالی که میزان فروش صادراتی این شرکت در بازه مورد گزارش به میزان ۶۹ هزار تن بوده و درآمد حاصل از این فروش با توجه به افزایش ۸۶ درصدی حجم فروش و همچنین افزایش نرخ‌های جهانی افزایشی ۶۱۶ درصدی داشته و به میزان ۷ هزار و ۱۶۶ میلیارد ریال بوده است.  در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده، درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی پردیس در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۹۴ هزار و ۳۸۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۴۶ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال) به میزان ۱۰۲ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۸۸ درصدی سود عملیاتی

اگرچه در بازه زمانی ۳ ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری، میزان درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی پردیس به میزان ۱۰۲ درصد افزایش داشته، اما میزان افزایش بهای تمام شده این درآمد‌ها بیشتر از این عنوان و به میزان ۱۶۱ درصد بوده است. بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۳۷ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال بوده که حدود ۴۰ درصد از درآمد‌های عملیاتی شرکت را پوشش داده است. شرکت در مورد برآورد خود در مورد این هزینه‌ها بیان کرده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها، افزایش نسبی در بهای تمام شده ایجاد شود. همچنین با توجه به افزایش نسبی قیمت‌های جهانی نفت و گاز، پیش‌بینی می‌شود در ۹ ماهه آتی میانگین هزینه خوراک افزایش یابد. در خصوص سایر عوامل بهای تمام شده، مثل هزینه‌های خرید قطعات یدکی، مواد شیمیایی و کاتالیست و... در ۹ ماهه آتی افزایشی به میزان سطح عمومی قیمت‌ها خواهند داشت.

از سوی دیگر هزینه‌هاى فروش، ادارى و عمومى شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۲ هزار و ۲۶۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۳ هزار و ۸۳۱ میلیارد ریال) به میزان ۴۱ درصد بهبود یافته است. این هزینه‌ها شامل هزینه حقوق و دستمزد (۷۹ میلیارد ریال)، هزینه استهلاک (۴ میلیارد ریال)، هزینه حمل و نقل و انتقال (۲ میلیارد ریال) و سایر هزینه‌ها (۲ هزار و ۱۷۸ میلیارد ریال) بوده است.

همچنین در دوره ۳ ماهه منتهی به آذر ماه سال گذشته، پتروشیمی پردیس از محل سود تسعیر ارز به میزان ۲۷۳ میلیارد ریال درآمد داشته، در حالی که این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش شرکت از این محل و سایر موارد دیگر مربوط به عملیات شرکت درآمدی کسب نکرده است. از سوی دیگر سایر هزینه‌های عملیاتی پتروشیمی پردیس از محل سایر هزینه‌های جذب نشده تولید به میزان ۱۶۹ میلیارد ریال بوده و این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته این مورد موضوعیت نداشته است.

با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی شرکت پتروشیمی پردیس در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۵۴ هزار و ۱۵۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۲۸ هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال) به میزان ۸۸ درصد افزایش داشته است.

بیش از ۲ هزار میلیارد سود حاصل از سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی

سایر درآمد‌های غیر عملیاتی مربوط به سرمایه‌گذاری‌های شرکت در بازه زمانی مورد گزارش تنها از محل سود حاصل از سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی حاصل شده که این عنوان به میزان ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال بوده است. با توجه به این میزان درآمد، سایر درآمد‌های غیر عملیاتی مربوط به سرمایه‌گذاری‌های شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش چشمگیر ۳ هزار و ۲۴ درصدی داشته است. همچنین سایر درآمد‌های غیر عملیاتی مربوط به اقلام متفرقه این شرکت در بازه زمانی مورد نظر به میزان ۲۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال مالی گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است.

در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی منتشر شده پتروشیمی پردیس (حسابرسی نشده)، سود خالص این شرکت در بازه زمانی ۳ ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری به میزان ۵۶ هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش ۹۵ درصدی روبه‌رو بوده است.