فناوری‏های نوین؛ لازمه صنعت ساخت امروز

 متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با امیر توکلیان، مدیرعامل گروه ساختمانی ATC است.

طراحی آپارتمان‌های گروه ساختمانی ATC چقدر با معماری روز تناسب دارد؟ و معماری در ساخت یک ساختمان لوکس چقدر اهمیت دارد؟

این گروه همواره با در نظر داشتن اولویت معماری و سازه و در هماهنگی این دو با تاسیسات سعی بر اجرای بهینه و کاربردی پلان‌های معماری کرده و همواره اجرای اصولی پروژه به موازات حفظ زیبایی و هماهنگی با منظر شهری در نمای پروژه‌های احداثی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

به هر روی به عقیده بنده طراحی مناسب و کاربردی نکته کلیدی و عامل موفقیت یک پروژه محسوب می‌شود.

به‌علاوه در پروژه‌های اخیر ضمن همکاری با طراحان و آرشیتکت‌های توانمند و مطرح کشور سعی در به‌روز بودن طراحی‌ها داشته‌ایم؛ چراکه بهترین و لوکس‌ترین متریال در صورت طرحی نامناسب می‌تواند باعث شکست پروژه ولی متریال متوسط با طراحی مناسب می‌تواند باعث موفقیت آن شود.

 ازآنجاکه شرکت ساختمان‌های مارکدار iBBi در زمینه برندسازی ساختمان‌های لوکس فعالیت دارد، بفرمایید که گروه ساختمانی ATC در زمینه لوکس‌سازی و هوشمند‌سازی چطور عمل کرده است؟ و آیا نحوه عملکرد شما با استانداردهای روز دنیا تطابق دارد؟

امروزه الزامات زندگی در کلان‌شهرها به‌کارگیری تکنولوژی روز و فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان را اجتناب ناپذیر کرده است.

در این راستا همواره تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از سیستم‌های هوشمند و اتوماسیون خانگی پاسخگوی نیازهای روز باشیم و در سال ۱۳۹۳ در چارچوب سیستم پروتکل کابلی (کی‌ان‌ایکس) در پروژه مرجان قابلیت هوشمند‌سازی و مدیریت از راه دور را برای پروژه تعریف و اجرا کردیم و آخرین پروژه تمام‌شده (پروژه اداری تجاری کتابی) را نیز به تکنولوژی وایرلس (پروتکل زیگ‌بی) مجهز و بهره‌برداری کرده‌ایم. در بخش نازک‌کاری نیز با تهیه اسلب‌ها با ابعاد بزرگ از سنگ‌های فرآوری‌شده از داخل کشور و همچنین خرید سرامیک از اسپانیا و اجرای سرامیک‌های لارج تایل به ابعاد ۳متر در یک‌متر در کف واحدها و بدنه سرویس‌ها و به‌کارگیری ادوات نصب مخصوص ضمن رعایت کامل اصول مربوطه و اجرای کار مطابق اصول و استانداردهای جهانی یکی از اولین شرکت‌های مجری این نوع اسلب در ایران بوده‌ایم.

  از دغدغه‌های ساخت‌و‌ساز از ابتدا تا زمان پایان پروژه بفرمایید؟

 امروزه در تمام کشورهای درحال توسعه حمایت‌های مادی و معنوی فراوانی از سازندگان و کارآفرینان این حوزه صورت می‌گیرد و مسوولان و ارگان‌های مربوطه سعی در تسهیل امور و همکاری و سرعت بخشیدن به روند تولید و ساخت پروژه‌های ساختمانی و تعامل با سازندگان دارند؛ ولی متاسفانه در ایران بعضا سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط نه تنها کمکی به این بخش نمی‌کنند، بلکه با مانع‌تراشی، هزینه‌های غیرضروری را به سازنده تحمیل می‌کنند. این موضوع از زمان اخذ پروانه ساخت با سختگیری‌های بی‌مورد و پیش پاافتاده از جمله ضوابط مشرف بودن واحد‌ها نسبت به یکدیگر، نظریه‌های غیرکارشناسی در رابطه با طرح نما، اخذ حق بیمه گزاف در زمان صدور پروانه و عدم پاسخگویی در صورت بروز حوادث شروع می‌شود و تا پایان پروژه ادامه می‌یابد. این در حالی است که سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه باید مسائل مهم‌تری اعم از کنترل نکات فنی و اجرایی سازه، اصول طراحی وضوابط آتش‌نشانی و تاسیسات را که رابطه مستقیم با جان و مال ساکنان ساختمان دارند، بررسی کنند که متاسفانه در کشور ما به این امور کمتر توجه می‌شود.

در بحث تدارکات ساختمانی اهمیت مصالح تا چه اندازه است و شما و تیمتان در این رابطه چطور عمل می‌کنید؟

طراحی و متریال ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و من معتقدم که باید حتما از مصالح با کیفیت مناسب و استاندارد استفاده کرد.

این موضوع در صدر اولویت انتخاب متریال و لوازم و تجهیزات تیم ماست؛ ضمن اینکه در بعضی موارد نیز محصولات ساخت داخل نیز از کیفیت و استانداردهای بالایی برخوردارند که که محصولات فولادی، سنگ‌های ساختمانی، سیم و کابل از آن جمله‌اند.

همچنین در سال‌های اخیر شاهد ارتقای کیفیت محصولات داخلی بودیم. به‌عنوان نمونه در بخش تولید کاشی و سرامیک نیز شاهد تولید محصولاتی مطابق با تکنولوژی روز و استانداردهای جهانی هستیم که امیدوارم در تمام بخش‌ها بتوانیم با تولید کالای باکیفیت از محصولات کشورمان و تولید داخلی حمایت و از آنها استفاده کنیم.

نگرش گروه ATC در رابطه با مشتری‌مداری و خدمات پس از فروش چگونه است؟

پاسخگو بودن و حل کردن مشکلات و موانع پروژه‌ها در زمان استفاده و بهره‌برداری از وظایف سازندگان است و تیم ما همواره سعی در انجام این امر داشته؛ کما اینکه با وجود ساخت و تحویل پروژه بعد از سال‌های متمادی همواره درصورت نیاز تیم‌های اجرایی ما به‌ویژه در بخش تاسیسات همواره در خدمت بهره‌برداران و خریداران محترم بوده و اصولا سعی بر این بوده که موارد تعمیر و نگهداری سیستم‌ها توسط اکیپ اجرایی پروژه که بر موارد اشراف کامل دارند، انجام پذیرد؛ ضمن اینکه در حال حاضر در حال مذاکره و بررسی با پیمانکاران و مجریان بخش‌های مختلف و اخذ تعهدات لازم برای ارائه گواهی ضمانت ۱۵ساله‌ها برای پروژه‌های در حال ساخت هستیم.

از چگونگی ایستادگی کسب‌وکار گروه ساختمانی ATC در شرایط اقتصاد کنونی (محدودیت‌های موجود و به‌ویژه تحریم‌ها و…) بگویید؟

متاسفانه با وجود تحریم‌ها مسائل و مشکلات فراوانی گریبانگیر سازندگان و فعالان صنعت ساختمان است؛ چراکه تهیه اقلام وارداتی شامل آسانسور، تاسیسات مربوط به تهویه و... که عمدتا وارداتی هستند، با وجود تحریم‌ها، سازندگان را با چالش جدی مواجه می‌کند و در بعضی موارد موجب توقف پروژه نیز می‌شود. از طرفی وجود نوسانات شدید قیمت ارز و کالاها و رابطه مستقیم قیمت ارز با اقلام و متریال خارجی و داخلی باعث سردرگمی خریداران و فروشندگان شده و رکود بازار و بروز ضررهای مالی فراوان را در پی داشته است که این موضوع خود عامل کاهش سرعت تولید و بازدهی است.

امیدوارم با اتخاذ تصمیمات صحیح توسط مسوولان مربوطه مشکلات صنعت ساختمان که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با حدود یک‌هزار شغل دیگر ارتباط دارد و چرخ محرک صنایع کشور است، هر چه زودتر مرتفع شود.