تولید گرمای منازل بدون نیاز به سوخت فسیلی

در این میان به گفته محمد‌حسین مقیمی، تولید‌کننده  و کارشناس فنی سیستم‌های گرمایشی منازل، سیستم گرمایشی با قابلیت نصب در کف برقی، راندمانی نزدیک به ۱۰۰درصد دارد. این در حالی است که این مقدار در سیستم‌های گرمایشی با لوله یا شوفاژ در بهترین حالت می‌تواند حدود ۶۰درصد و در بدترین حالت تا ۴۰درصد باشد.

استفاده از سیستم گرمایش در کف تا چه مقدار باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود؟ اشاره کردید به انرژی نو؛ یعنی برق این سیستم از کجا تامین می‌شود؟

واقعیت ماجرا این است که سیستم گرمایشی با قابلیت نصب در کف برقی، راندمانی نزدیک به ۱۰۰ درصد دارد. از این جهت می‌گویم که ۸۵درصد از میزان مصرف برقی را که دارد، تبدیل به انرژی گرمایشی تابشی می‌کند و می‌تواند سطح را گرم کند. ۱۵درصد هم در محیط به صورت ذرات تابشی می‌تواند روی اجسام و اشیای پیرامون خودش تاثیر بگذارد. این مقدار در سیستم‌های گرمایشی با لوله یا شوفاژ در بهترین حالت می‌تواند حدود ۶۰ درصد و در بدترین حالت تا ۴۰ درصد به شما راندمان بدهد.

این یعنی اتلاف حدود ۵۰ تا ۶۰درصدی انرژی که هزینه‌های سرباری را به مملکت و طبعا به بهره‌بردارها و کاربران این سیستم وارد می‌کند. همچنین استفاده از سنسورهای حساس در زیر لایه نهایی باعث می‌شود که نوسان دمایی ما در این سیستم مثبت و منفی ۵ درجه سانتیگراد باشد؛ در حالی که در ساختمان‌های مرتفع یا ساختمان‌هایی که از سیستم‌های لوله آب گرم استفاده می‌کنند، منبع شناسایی گرمایش آب گرم در شوفاژخانه یا موتور‌خانه‌ای است که شاید ده‌ها متر با منبع فاصله دارد و اتلاف انرژی وحشتناکی را حتی در مسیر خواهد داشت. به طور طبیعی اگر دیدگاه بهینه‌سازی به سیستم گرمایش از کف داشته باشیم، این سیستم بهترین و به‌روزترین سیستم گرمایشی است که اکنون در کل دنیا استفاده می‌شود.

در سال ۱۴۰۱ تصمیم داریم برای اولین بار کانسپت زیرو انرژی (انرژی صفر) را در ایران اجرایی کنیم؛ یعنی اینکه بیاییم از پنل‌های خورشیدی استفاده کنیم، انرژی خورشید را جذب و در باتری‌های مخصوصی که برای این کار تعبیه شده، ذخیره‌سازی کنیم تا در ساعاتی که پیک مصرف هزینه بالاتری دارد یا حتی محدودیت توزیع برق و انتقال برق در شبکه وجود دارد، کاربر بتواند بدون پرداخت حتی یک ریال منزل خود را با استفاده از انرژی طبیعی و پاک بدون هیچ هزینه‌ای گرم کند. اگر بتوانیم به این سمت بیاییم طبیعتا هزینه‌های سربار خیلی زیادی را از کشور کم می‌کنیم.

در حال حاضر از انرژی برق شهری برای سیستم گرمایشی استفاده می‌شود؟

این سیستم به کمک انرژی شهری و مصرف بسیار پایین عملکرد دارد. طبق محاسباتی که انجام دادیم، اگر میزان انرژی را که به عنوان مثال هر متر مکعب گاز می‌تواند تامین کند در سیستم mi تبدیل به کیلو‌وات ساعت کنیم و مقایسه‌ای بین این دو سیستم داشته باشیم، هزینه بهره‌برداری از این سیستم حداقل بین ۲۵ تا ۳۵درصد هزینه قبض نهایی انرژی را برای کاربر کاهش می‌دهد. عمر مفید سیستم گرمایشی هوشمند بین ۳۰ تا ۵۰ سال است، البته در بعضی محصولات عمر مفید آن تا ۷۰ سال نیز ادامه می‌یابد که پوشش ساختار آنها فلوئور پلیمر است.

عمر مفید سیستم گرمایشی چه مقدار است؟

این سیستم ۱۰ سال گارانتی دارد، با قابلیت پرداخت تمامی ‌هزینه‌ها و خساراتی که ممکن است برای کاربر ایجاد کند. این را از این جهت می‌گویم که اطمینان خاطری باشد برای مصرف‌کنندگان که فکر نکنند خیلی زود خراب می‌شود. طبیعتا یک تولید‌کننده هیچ تمایلی به جبران خسارت ندارد؛ ولی ما زمان ۱۰ سال را در نظر گرفتیم که اطمینان لازم را در مشتریان ایجاد کنیم. عمر مفید این سیستم بین ۳۰ تا ۵۰ سال است، در بعضی از محصولات تا ۷۰ سال نیز امکان فعالیت دارد که پوشش ساختار آنها فلوئور پلیمر است. به هیچ عنوان خورندگی ندارد و فکر می‌کنم این بازه زمانی به اندازه عمر یک ساختمان کفایت و اطمینان خاطر را برای کاربر ایجاد کند.

از دیگر مزایای این سیستم می‌توان به عمر مفید بالای آن اشاره کرد، این مساله ضخامت کف‌سازی را کاهش می‌دهد. وزن سازه به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. سرعت گرم شدن از دیگر قابلیت‌های این سیستم است که شما می‌توانید بین ۵ تا ۷ دقیقه کف گرم در دمای مطلوب بین ۲۵ تا ۴۳۰ درجه سانتیگراد داشته باشید. همان طور که گفتم، نوسان دمایی این سیستم صفر تا ۵ درجه سانتیگراد است که در قیاس با سیستم‌های مشابه بسیار قابل توجه است. از قابلیت‌های دیگری که می‌توان برای این سیستم تعریف  کرد و بسیار حائز اهمیت است، اینکه از این سیستم می‌توان در پروژه‌های بازسازی یا پروژه‌هایی که محدودیت ارتفاع یا کف‌سازی دارند، استفاده کرد. این سیستم را می‌توان در یک روز برای ساختمان بدون نیاز به تخریب نصب کرد. کافی است این سیستم را روی کف فعلی پهن کنیم و با استفاده از چسب سرامیک یا ملات سبک مجددا کف جدید را روی آن بچسبانیم و سیستم گرمایشی هوشمند داشته باشیم.

با توجه به توضیحات ذکر شده  آیا این سیستم می‌تواند کاربر را به طور کامل از استفاده از گاز برای گرمایش خانه بی‌نیاز کند؟

قطعا می‌تواند این تاثیر‌گذاری را داشته باشد، اساسا گرما را برای جایی استفاده می‌کنیم که گرمای موجود در سازه هدر می‌رود یا افرادی که در آن سازه هستند، گرما را از دست می‌دهند و ممکن است حس سرما داشته باشند.

بنابراین اگر بتوانیم سازه‌هایی بسازیم که عایق باشند، یعنی استفاده از در، پنجره دو‌جداره، سقف، کف و دیوارها می‌تواند مانع از اتلاف گرمای خیلی کمتری شود. با این شرایط می‌توان با مصرف انرژی کمتر خانه را گرم کرد. برای دستیابی به این مساله نیاز است که کیلوکالری، BQ یا کیلو‌وات ساعت توان حرارتی را برای هر سازه محاسبه کرد. پس از محاسبه می‌توان گرمای مورد نظر سازه را اعمال و استفاده کرد.

یکی از چالش‌هایی که در ایران با آن مواجه هستیم بحث تامین سلول‌های خورشیدی برای تامین انرژی برق است. همچنین در ایران تولیدکننده‌ای برای باتری نداریم که بتوانیم این سیستم را بدون نیاز به برق شهری و بدون استفاده از برق‌های فسیلی راه‌اندازی کنیم.

در تولیدات خود با چه چالش‌ها و موانعی مواجه هستید و چقدر این شیوه گرمایش از کف مورد توجه مشتریان قرار گرفته است؟

طی ۱۵ سالی که به عنوان نخستین شرکت تولیدکننده و ارائه‌دهنده سیستم‌های گرمایشی از کف کار کردیم، تقریبا بالغ بر ۴۰۰ پروژه مختلف در تمام نقاط کشور و حتی در خارج از ایران هم انجام دادیم. یکی از چالش‌هایی که در ایران وجود دارد، بحث تامین سلول‌های خورشیدی یا سلول‌های فتوولت برای تامین برق است.

بحث دوم این است که در ایران تولید‌کننده‌ای برای باتری نداریم که بتوانیم این سیستم را بدون نیاز به برق شهری و بدون استفاده از برق‌های فسیلی راه‌اندازی کنیم. به طور طبیعی اگر موانع مرتفع و شرایطی فراهم شود که این باتری‌ها را در داخل تولید کنیم یا بتوانیم واردات کالای با کیفیت داشته باشیم، طول عمر محصولات را تضمین می‌کند. این مساله قطعا به نفع مصرف‌کننده‌ها خواهد بود.