به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، نسل جدید خودروهای الکتریکی این غول خودروسازی مبتنی بر هنر معماری است که به طور خاص برای مدل‌های باتری الکتریکی توسعه یافته است، که از نظر مقیاس‌پذیری و قابلیت اجرا در طیف این مدل‌ها خواهند بود. مرسدس بنز در حال تعیین مسیر استراتژیک برای تولید خودروهای الکتریکی در شبکه تولید جهانی خود است.

مارکوس شافر، عضو هیات‌مدیره بخش مدیریت خودروهای مرسدس بنز، مدیریت تولید و زنجیره تامین این شرکت در این خصوص اظهار کرد: به این ترتیب، ما از فرصت‌های ارائه شده توسط فناوری تحرک الکتریکی استفاده می‌کنیم و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز در این صنعت را به میزان قابل توجهی محدود می‌کنیم. ما در سراسر جهان در مراحل اولیه انعطاف‌پذیری و تجهیزات فنی با تکیه بر راه‌حل‌های پیشگامانه انقلاب صنعتی چهارم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: با وجود کارخانه‌های ما در برمن، رستات و زیندلفینگن و همچنین کارخانه هوشمند ما در ‌هامباخ فرانسه، اکنون مرسدس بنز دارای چهار مرکز حرفه‌ای برای تولید خودروهای الکتریکی است. هر سه کارخانه خودروسازی ما در آلمان یعنی واحدهای برمن، رستات و زیندلفینگن، نقشی کلیدی در راستای توسعه تولید خودروهای الکتریکی در شبکه تولید جهانی ما خواهند داشت. این کارخانه‌ها در سطح جهانی با توجه به سبد تولید و همچنین قابلیت نوآوری‌شان بسیار رقابتی هستند و این قابلیت، نویدبخش چشم‌اندازهای خوب برای آنها است.

صلاحیت در مراکز شایستگی

خودروهای تولیدی این شرکت، با برندهای مرسدس بنز و اسمارت، تجربه خوبی در ادغام خودروهای برقی در تولید سری کارخانه‌های آن دارد. از آوریل ۲۰۱۴، کلاس B Electric Drive در کارخانه مرسدس بنز در رستات در همان خط خودروهای با موتورهای احتراقی تولید می‌شود. در سال ۲۰۰۷، مدل‌های اسمارت پیشگام تحرک الکتریکی بودند و یک خودروی الکتریکی با باتری را به بازار عرضه کردند. اسمارت فورتوی برقی، یکی از مدل‌های خودروی شهری اسمارت فورتو است که تمامی ‌نیروی آن از باتری تامین می‌شود. این خودرو که از نوع خودروهای موتور عقب‌محور است، با نام‌هایی چون اسمارت ای‌دی و اسمارت ای‌وی نیز شناخته می‌شود.

 این در حالی است که بنز می‌گوید امسال، نسل چهارم پیشرانه الکتریکی اسمارت فورتو به عنوان نسخه‌های کوپه و کانورتیبل (با سقف جمع‌شونده) در خط تولید خودروهای اسمارت با پیشرانه معمولی وارد بازار می‌شود. خودروهای الکتریکی جدید برند EQ نیز قرار است به عنوان نسخه‌های درایو اضافی در کارخانه‌های موجود در سری معمولی تولید شوند. از طرف دیگر فناوری تولید نوآورانه و آینده‌نگر، الزامات جدیدی را برای کارکنان مرسدس بنز ایجاد می‌کند به طوری که برای آنها آموزش‌های فشرده‌ای در نظر گرفته شده است. برنامه‌های حرفه‌ای ویژه‌ای برای مثال در زمینه توسعه فناوری ولتاژ بالا، در شرایط تولید برنامه‌ریزی شده است. مدیریت جوان این شرکت نیز در حال آماده شدن برای کار با فناوری‌های آینده هستند.

خیز الکتریکی در مرسدس بنز

مرسدس بنز همه فعالیت‌های مرتبط با تحرک الکتریکی را تحت برند محصول جدید EQ یکپارچه می‌کند و مفهوم EQ چشم‌انداز روشنی را نسبت به نسل کاملا جدیدی از وسایل نقلیه ارائه می‌کند. همچنین این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰ وسیله نقلیه الکتریکی را در همه بخش‌ها از مدل اسمارت گرفته تا شاسی بلندهای‌ بزرگ روانه بازار کند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ نسبت فروش خودروهای الکتریکی خود در کل فروش واحدهای مرسدس بنز را به ۱۵ تا ۲۵درصد برساند. این مهم به توسعه زیرساخت‌ها و ترجیحات مشتریان بستگی دارد.

کارخانه TecFactory و مرکز یکپارچه‌سازی الکتریکی (EIC)

مرسدس بنز برای ایفای نقش پیشرو در تولید محصولات و فناوری‌های آینده، واحد TecFactory را تاسیس کرده است تا بخش‌های مختلف خود از قبیل بخش طراحی، توسعه، تدارکات، فروش و تولید را با یکدیگر پیوند دهد. این در حالی است که همواره واحدهای مختلف در مراحل اولیه توسعه محصول همکاری نزدیکی دارند. همچنین دیجیتالی‌سازی تمامی ‌فرآیندها نیز نقش عمده‌ای بازی می‌کند. این مهم شرایط مناسبی را برای تولید بسیار انعطاف‌پذیر و شخصی‌سازی فزاینده خودروها مطابق با خواسته‌های مشتریان ایجاد می‌کند. در راستای اهداف انقلاب صنعتی چهارم و ایجاد یک واحد هوشمند، تمام کارخانه‌های مرسدس بنز به یکدیگر متصل هستند و امکان دسترسی آنها به داده‌های مرکزی و کنترل فرآیند را فراهم می‌کنند.

یکی دیگر از ابتکارات مشترک در زمینه تولید و توسعه شرکت مرسدس بنز، راه‌اندازی مرکز جدید یکپارچه‌سازی الکتریکی یا الکترونیکی (EIC) است. هدف این مرکز آماده‌سازی ساختار و معماری الکتریکی یا الکترونیکی خودروهای مرسدس بنز برای رویارویی با چالش‌های آینده ناشی از تحرک الکتریکی، وسایل نقلیه متصل، رانندگی خودمختار و مفاهیم مربوط به استفاده انعطاف‌پذیر است. برای این منظور، تیم‌های مختلط مرسدس بنز به EIC منتقل خواهند شد که قرار است در سایت زیندلفینگن مستقر شود.

تغییر فرهنگ تولید

با گذار به دوران دیجیتال و جهت‌گیری به سمت فناوری‌های آینده، فرهنگ کار در بخش‌های تولیدی مرسدس بنز نیز تغییر خواهد کرد. افزایش تنوع نسخه‌های خودروهای تولیدی به دلیل فناوری‌های مختلف پیشرانه، نیازمند یک سیستم تولید بسیار انعطاف‌پذیر است که روی انسان‌هایی با توانایی‌های درک و شناخت بالا از تخصص خود متمرکز است. با همکاری هوشمند انسان و روبات، درجه اتوماسیون در صنعت کاهش می‌یابد و فضای کار تولیدی به صورت ارگونومیک بهینه می‌شود.