مسابقات برنامه‌نویسی،‌ محصول انحصاری «کوئرا»

مدیرعامل استارت‌آپ «کوئرا» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: شرکت سنجش مهارت پایا با نام تجاری «کوئرا» شرکتی دانش‌بنیان بوده که محصولاتی را برای جامعه برنامه‌نویسان ارائه می‌کند. اولین محصولی که توسط این استارت‌آپ عرضه شد سیستم کمک آموزشی برنامه‌نویسی بود که در مدارس و دانشگاه‌ها از این سامانه استفاده می‌شود و در حال حاضر چیزی حدود ۳۰۰ دانشگاه و مدارس به صورت فعال مجهز به این سیستم هستند. این پلتفرم در قالب برنامه کمک آموزشی و حل تمرین برای واحدهای آموزشی ارائه می‌شود. مسابقات برنامه‌نویسی محصول دیگری از «کوئرا» است که به صورت انحصاری در این پلتفرم عرضه می‌شود، این محصول امکان این را دارد که با هر چند تعداد برنامه‌نویس بتوانند در این فضا به رقابت با یکدیگر بپردازند و در لحظه نیز امکان تصحیح مسابقه وجود دارد.

محمدباقر تبریزی افزود: نکته‌ای که در این مسابقات وجود دارد این است که بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند به عنوان حامی مالی در مسابقات شرکت کنند. هدف از برگزاری این مسابقات جمع‌آوری تعداد زیادی از برنامه‌نویسان جهت دسترسی راحت به آنها بوده و هدف دوم این برنامه مهارت‌سنجی برنامه‌نویسان است. در این محصول امکان تصحیح خودکار کدهای برنامه‌نویسان و امتیازدهی به آنها وجود دارد و با این وجود به صورت عملی امکان مهارت سنجی فراهم می‌شود. شرکت‌ها افراد را با توجه به توانمندی آنها می‌توانند استخدام کنند.

کوئرا،‌ فعال در حوزه کاریابی

وی عنوان کرد: محصول سوم استارت‌آپ «کوئرا» آموزش برنامه‌نویسی است که برای افراد علاقه‌مند به این حوزه طراحی و اجرا شده که با سایر دوره‌های ویدئویی متفاوت است، به طوری‌که افراد در هر مرحله و با وارد کردن هر کد نتیجه آموزش خود را مشاهده کرده و سپس وارد مرحله بعدی می‌شوند. محصول آخر نیز در حوزه کاریابی برنامه‌نویسی طراحی شده است، به گونه‌ای که شرکت‌هایی که در حیطه IT به دنبال برنامه‌نویس هستند می‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند و همچنین به صورت عملی می‌توان میزان مهارت برنامه‌نویسان را در این اپلیکیشن سنجید که می‌توان از آن به عنوان یک مزیت یاد کرد که در سایر اپلیکیشن‌های کاریابی این امکان تعریف نشده است.

مدیرعامل استارت‌آپ «کوئرا» در ادامه یادآور شد: محصول دیگری که توانسته‌ایم طی دو سال گذشته آن را در حوزه دانش‌آموزی طراحی و ارائه کنیم که آموزش را از سنین ۱۰ سالگی تا دوره متوسطه دوم شامل می‌شود و از این محصول می‌توان برای دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی مدارس استفاده کرد.

رقیب خاص داخلی نداریم

تبریزی ابراز کرد: «کوئرا» در حوزه‌های مختلفی فعال است که هر بخش رقبای خاص خود را دارد، اما در بخش مسابقات رقیبی نداریم و در این عرصه یکه‌تاز هستیم. در حوزه آموزش استارت‌آپ‌هایی همچون فرادرس و مکتب‌خونه وجود دارد که در حال رقابت با «کوئرا» هستند، اما مزیتی که ما نسبت به آنها داریم موضوع تعاملی بودن آموزش است. اینکه افراد با تعامل با سایت همزمان با دوره می‌توانند مهارت خود را افزایش دهند،‌ این در صورتی است که در سایر پلتفرم‌ها آموزش‌ها به صورت ویدئو در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و تعاملی صورت نمی‌گیرد.

این مدیرعامل توضیح داد: در رابطه با کاریابی نیز می‌توان گفت پلتفرم‌هایی همچون ایران تلنت،‌ جاب ویژن و جابینجا وجود دارد که به نوعی رقیب برای «کوئرا» محسوب می‌شوند، اما در این بین مهارت سنجی در حوزه برنامه نویسی یک مزیت برای ما به حساب می‌آید و جامعه برنامه ‌نویسانی که در «کوئرا» تشکیل شده متفاوت با سایر جوامعی که توسط سایر پلتفرم‌های کاریابی گردهم جمع شده‌اند، است. در حوزه دانش‌آموزان نیز پلتفرم‌هایی همچون یاسان آکادمی در قالب رقیب ظاهر شده‌اند که همچنان تعامل دانش‌آموزان با سایت مزیت «کوئرا» به حساب می‌آید.

کمبود نیروی متخصص یک چالش جدی است

وی در رابطه با چالش‌های مسیر تاکید کرد: طی ۶ سال اخیر که این کسب و کار و استارت‌آپ را راه‌اندازی کرده‌ایم ما نیز همچون سایر استارت‌آپ‌ها با مشکلات و چالش‌هایی مواجه بودیم. ما در ابتدا با یک گروه سه نفره آغاز به کار کردیم و اکنون به ۶۰ نفر رسیده است، در این مسیر یافتن نیروی کار متخصص و متعهد مهم‌ترین چالش به حساب می‌آمد تا بهترین بازدهی را دریافت کنیم. معضل دوم تامین مالی بود که درحوزه استارت‌آپ همیشه هزینه بیشتر از درآمدها است که این موضوع یکسری چالش‌های مالی ایجاد می‌کند. با جذب سرمایه‌گذار و جایگزینی راه‌های کسب درآمد توانستیم تا حدی این چالش را حل کنیم.

تبریزی ادامه داد: محصولات «کوئرا» نو و ناشناخته هستند و معرفی آنها نیز سختی خاص خود را داشته و دارد که در داخل ایران نمونه مشابه ندارد. این موضوع موجب شد در بحث بازاریابی نیز با مشکلاتی مواجه شویم.

مدیرعامل استارت‌آپ «کوئرا» چشم‌انداز این استارت‌آپ را اینگونه ترسیم کرد و گفت: اولین هدف و برنامه ما توسعه و گسترش این پلتفرم است تا چرخه‌ای از برنامه‌هایی که یک برنامه‌نویس نیاز دارد از آزمون و تست مهارت‌سنجی اولیه گرفته تا آموزش در هر سطحی را  که شامل می‌شود در اختیار کاربر قرار دهیم و در این راستا شرکت‌هایی نیز که به دنبال جذب نیرو هستند بتوانند به راحتی به هدف خود برسند و افراد مورد نیاز را جذب کنند.