نقش‌نوآوری در توسعه کشاورزی

مدیرعامل استارت‌آپ «بوم‌نگاران هوشمند امید» در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: ما از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در شتاب‌دهنده شریف آغاز کردیم و در سال ۱۳۹۸ شرکت را ثبت کردیم و در سال ۱۳۹۹ شرکت دانش‌بنیان نوع یک شدیم و در سال ۱۴۰۰ نیز توانستیم گردش درآمدی شرکت را مثبت اعلام کنیم. شرکت با نام تجاری «ست‌پلت» آغاز به کار کرد. این استارت‌آپ در حوزه کشاورزی فعالیت دارد و از سال ۲۰۱۵ که تصاویر ماهواره‌ای و این نوع فعالیت‌ها رایگان شد ما شروع به اجرای این استارت‌آپ در ایران کردیم و تا به امروز توانستیم به کشاورزان خدمات عرضه کنیم. کل استارت‌آپ در خصوص حوزه کشاورزی بوده و به نوعی به کشاورزان کمک می‌کند تا محصول بیشتری برداشت کنند و هزینه‌های خود را کاهش دهند و کار سخت کشاورزی را تا حدودی تسهیل کند.

عملکرد ضعیف سازمان‌های دولتی در بحث فرهنگ‌سازی

علیرضا حاجی‌تبار افزود: در مسیر فعالیت استارت‌آپ «ست پلت» چالش‌های بسیاری وجود دارد اما در این بین مهم‌ترین معضلی که با آن مواجه هستیم موضوع فرهنگ‌سازی است، زمانی که تکنولوژی جدید وارد دنیا می‌شود باید به دنبال آن فرهنگ استفاده از آن نیز برای مردم تعریف شود. در دنیای امروز کشاورزی ما به صورت سنتی انجام می‌شود و در این میان یک تکنولوژی جدید به نام ماهواره آمده که از آن در صنعت کشاورزی می‌توان استفاده کرد و تقابل سنت و مدرنیته در این حوزه مشکل ایجاد می‌کند. بسیاری از کشاورزان در سال‌های ابتدایی فعالیت «ست‌پلت» درکی از کشاورزی همراه با تکنولوژی نداشتند و در مقابل سازمان‌های دولتی که باید متولی موضوع فرهنگ‌سازی جدید باشند از ماجرا عقب ماندند و نتوانستند منظور و مقصود ما را درک کنند و در فرهنگ‌سازی با ما همراه نشدند. سازمان‌هایی همچون سازمان فضایی و وزارت جهاد عملا نتوانستند به صورت کامل از ما حمایت کنند.

وی عنوان کرد: ما به عنوان اولین استارت‌آپ در حوزه کشاورزی آغاز به کار کردیم، بنابراین موضوع اخذ مجوزهای فعالیت چالش دیگری است که با آن مواجه هستیم. در این میان و به دنبال ما استارت‌آپ‌های دیگری در حوزه فضایی تاسیس شدند که بدون رتبه‌بندی آغاز به کار کردند و عملا از کیفیت کافی عملکرد برخوردار نیستند و بازار را خراب کردند. عدم نظارت دولت بر این رویه و متولی نداشتن این حوزه موجب افزایش اختلال شده است.

قادر به پایش کل کشور هستیم

مدیرعامل استارت‌آپ «ست پلت» یادآور شد: از سال ۱۳۹۷ که آغاز به کار کردیم، در راستای فعالیت ما استارت‌آپ‌های بسیاری شکل گرفتند اما از میان آنها تعداد کمی به مرحله خروجی رسیدند. مهم‌ترین مزیت رقابتی که در «ست‌پلت» وجود دارد بحث فعالیت در سطح وسیع بود که می‌توانیم کل کشور را تحت پایش قرار دهیم. ما تیم‌های تخصصی سنجش از راه دور، هوش مصنوعی، کشاورزی و نرم‌افزار داریم که ترکیب این چهار رشته خروجی‌های ما را تشکیل داده و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد. ما وابسته به یک محصول خاص نیستیم بلکه بر اساس نیازهای کشاورزان و سازمان‌های دولتی راه‌حل‌های بهینه ارائه می‌کنیم. اکنون در تلاش هستیم فعالیت گسترده‌تری در عرصه بین‌المللی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کاربران استارت‌آپ «ست پلت» دو دسته B۲B و B۲G هستند. کاربران B۲B زمین‌داران بالای ۵۰ هکتار تا کشت و صنعت‌هایی که تا ۱۰۰ هزار هکتار زمین دارند را شامل می‌شود، همچنین مشتریان B۲G شامل سازمان‌های دولتی مانند صندوق بیمه کشاورزی،‌ پژوهشگاه فضایی، نیروی انتظامی، وزارت جهاد کشاورزی و به طور کلی سازمان‌هایی که سیاستگذار بخش کشاورزی هستند می‌شود. هدف اصلی «ست پلت» کاربران B۲B بوده و در این بخش چیزی حدود ۱۴۹ هزار هکتار زمین کشاورزی را در دو سال گذشته مورد پایش قرار دادیم و خدمت‌رسانی کردیم. نحوه دسترسی به خدمات و نحوه همکاری به صورت عقد قرارداد و پنل استارت‌آپ که به دو شکل اپلیکیشن موبایلی و وب‌سایتی در اختیار کاربران قرار دارد، صورت می‌گیرد.

به بزرگ‌ترین هلدینگ نظارت هوشمند تبدیل می‌شویم

حاجی‌تبار آینده استارت‌آپ «ست‌پلت» را این چنین ترسیم کرد: در حال حاضر ۷۰۰هزار تا یک میلیون هکتار زمین کشاورزی را در داخل کشور مورد پایش قرار داده‌ایم و در تلاش هستیم حداقل برای یک میلیون هکتار کشاورزی را تسهیل کنیم. به مرور که حوزه فعالیت ما افزایش یافت متوجه این موضوع شدیم که قادر به حضور در کشورهای همسایه هستیم. در کشورهایی همچون کانادا، جمهوری آذربایجان، هلند و اسپانیا فعالیت داشتیم و در حال حاضر نیز در حال رایزنی با کشورهای ترکیه، عراق و سوریه هستیم. برنامه ما برای دو سال آینده همکاری با کشورهای همسایه است و گمان می‌کنیم طی ۱۰ سال آینده «ست‌پلت» به یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های نظارت هوشمند کشاورزی در خاورمیانه بدل شود.