تولید تجهیزات پزشکی توجیه اقتصادی ندارد

صادرات و فروش؛ پیش شرط تولید

مدیرعامل «شرکت تهران آئورت» با اشاره به موانع تولید کالاها و تجهیزات پزشکی در کشور گفت: برای تولید یک کالا طرح توجیهی قوی نیاز است. درواقع تولید نیاز به صرفه اقتصادی مناسب دارد و با توجه به بررسی‌های انجام شده درخصوص عدم تناسب فروش محصولات تولیدی و میزان تولید در کشور با هزینه‌های تولید شامل تامین فضا و تجهیزات، مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی و... به این نتیجه رسیدیم که تولید در کشور صرفه اقتصادی ندارد. شایان امینی با بیان اینکه در ایران بازار مناسبی برای برخی محصولات وجود ندارد و نمی‌توان تولید آنها را اجرایی کرد، افزود: مگر اینکه بتوان محصولات تولیدی را با قیمت و کیفیت مناسب به کشورهای همسایه عرضه و صادر کرد که در این صورت می‌توان امیدوار به توجیه اقتصادی تولید در داخل کشور بود. اما متاسفانه به دلیل اینکه چنین بستری در کشور ما فراهم نیست و تولید بسیاری از محصولات صرفه اقتصادی ندارد، لذا ما در حوزه تولید وارد نشده‌ایم. وی افزود: سود اصلی در بسیاری از تجهیزات پزشکی از صادرات محصولات تولیدی به کشورهای دیگر به دست می‌آید و زمانی که شرایط تولید و صادرات با توجه به نداشتن کیفیت کافی برای شرکت‌های ایرانی فراهم نیست، امکان سودآوری ندارند و با مشکلات متعددی به کار خود ادامه می‌دهند.

تاخیر بیمارستان‌ها در پرداخت مطالبات

مدیرعامل «شرکت  تهران آئورت» همچنین با انتقاد از تاخیر بیمارستان‌ها در پرداخت مطالبات گفت: پرداخت بیمارستان‌ها تا  ۶ ماه و حتی تا چند سال طول می‌کشد و در حوزه تجهیزات پزشکی این پرداخت‌ها زمان بیشتری می‌برد. چون هر بودجه‌ای که تخصیص می‌دهند، اولویت با شرکت‌های دارویی است و ابتدا مطالبه شرکت‌های دارویی را پرداخت می‌کنند؛ با این توجیه که گردش سرمایه بخش دارو بیشتر و سودها نسبت به تجهیزات پزشکی کمتر است. درنهایت اگر بودجه‌ای باقی بماند، به شرکت‌های تجهیزات پزشکی تخصیص می‌دهند. وی ادامه داد: حتی بسیاری از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها در ازای اجناسی که از ما خریداری کردند، به ما اوراق بانکی دادند که موعد دریافت آن دو تا سه سال بعد بود که به دلیل مسائل مالی مجبور شدیم که این اوراق را زیرقیمت بفروشیم و نه تنها سود نکردیم، بلکه متضرر هم شدیم؛ چون بانک تنها ۶۰ درصد مبلغ اوراق را پرداخت می‌کند. این در حالی است که سازمان دارایی زیربار این موضوع نمی‌رود و مالیاتی که دریافت می‌کند، برمبنای قیمت اولیه اوراق است.

26-01 copy

تولید گران تجهیزات پزشکی در کشور

امینی همچنین در پاسخ به اینکه آیا تمامی ‌کالاها و تجهیزات پزشکی از خارج وارد کشور می‌شود، گفت: یکسری شرکت‌ها به اسم تولید داخل برخی کالاها را عرضه می‌کنند که در واقع به معنی مونتاژ و بسته‌بندی است. وی با اشاره به اینکه بین 60 تا 70 درصد از تجهیزات و لوازم پزشکی در بیمارستان‌های دولتی مصرف می‌شود و بخش کوچکی از بازار مختص بیمارستان‌های خصوصی است، گفت: قیمت تولید داخل با توجه به کیفیت پایین‌تر حتی با ارز نیمایی بالاتر از محصولات وارداتی با کیفیت بسیار بالاتر است.

بازار داخلی تحت نفوذ شرکت‌های تاپ برند

وی از نحوه حضور شرکت‌های تاپ برند در عرصه واردات انتقاد کرد و گفت: اداره تجهیزات پزشکی یکسری از کمپانی‌ها را به عنوان کمپانی‌های تاپ برند تقسیم‌بندی کرده که محصولات این کمپانی‌ها به دلیل سابقه ورود، داشتن کیفیت نسبی و سابقه فروش جهانی، تاپ برند شده‌اند و با قیمت بسیار بالایی وارد کشور می‌شوند.امینی ادامه داد: اداره تجهیزات پزشکی بخش عمده‌ای از سهمیه سالانه واردات کالا را به تاپ برندها تخصیص می‌دهد که شامل تعداد کمی از شرکت‌های واردکننده است و مابقی سهمیه تخصیص یافته را بین سایر شرکت‌های واردکننده تقسیم می‌کند.

سهمیه ناکافی برای واردات کالا

وی اظهار کرد: بنابراین بزرگ‌ترین مشکل ما این است که به میزان موردنیاز کالا برای فروش نداریم. چراکه سهمیه تخصیص یافته به شرکت ما برای واردات کالاها در نیمه اول سال تمام می‌شود و حدود 6 ماه باید منتظر بمانیم تا بتوانیم کالای جدید وارد کنیم. این واردکننده تجهیزات پزشکی با بیان اینکه در اینجا بحث تاپ برند مطرح است، گفت: اکثر شرکت‌هایی که تاپ برندها را وارد می‌کنند بسیار قدرتمند هستند که بخش عمده ای از بازار را نیز در اختیار گرفته‌اند، اما اگر اداره تجهیزات به باقی شرکت‌ها میدان بدهد، آنها نیز می‌توانند کالاهای با کیفیت و مشابه را با قیمت مناسب‌تر ارائه دهند.

لزوم واردات اجناس باکیفیت

امینی در ادامه اشاره کرد: هرچند ما مخالف ورود کالاهای بی کیفیت به بازار ایران هستیم، اما کمپانی‌های کره‌ای، چینی و هندی و ... بسیار خوبی با تاییدیه CE و FDA نیز وجود دارند که کالاهای مشابه اجناس همین کمپانی‌ها را با قیمت نازل‌تر می‌فروشند و این به معنی خروج ارز کمتر برای تامین کالا در کشور است. به گفته وی، در حال حاضر با سختگیری‌های خوب اداره تجهیزات پزشکی از واردات کالاهای بی‌کیفیت به کشور جلوگیری به عمل آمده است. اگرچه چند سال قبل به دلیل پروسه آسان واردات، کالاهای بی‌کیفیت زیادی وارد کشور می‌شد؛ اما در حال حاضر اجرای استانداردهای سختگیرانه موجب جلوگیری از واردات این گونه کالاها شده است.

انتقال پول، بزرگ‌ترین چالش

این واردکننده، با اشاره به چالش‌های انتقال پول افزود: در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها بزرگ‌ترین مساله برای ما انتقال پول است و گاهی اوقات جابه‌جایی پول به صورت بانکی حتی تا 6 ماه زمان می‌برد. بسیاری از بانک‌های خارجی مدارک ما را قبول نمی‌کنند و در طول این مدت سرمایه ما در بانک مرکزی متوقف می‌شود. تاپ برندها با توجه به امتیازات و سهمیه‌ای که می‌گیرند، واردات برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

نقاط ضعف و قوت حذف ارز ترجیحی

مدیرعامل «شرکت تهران آئورت» همچنین درخصوص تاثیرات حذف ارز دولتی گفت: این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است. از یکسو با حذف ارز دولتی به دلیل واردات با ارز نیما طبیعتا قیمت کالاها چند برابر می‌شود، اما از آن طرف دولت می‌تواند همان بودجه‌ای را که در قالب ارز دولتی به شرکت‌ها تخصیص می‌دهد، به بیمه، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها پرداخت کند که بتوانند بدهی خود را به شرکت‌ها بپردازند. یادآور می‌شود «شرکت تهران آئورت»  38 سال پیش آغاز به کار کرد و حدود چهار دهه سابقه فعالیت و خدمت در حوزه درمان کشور دارد. در ابتدا این شرکت در حوزه لوازم مصرفی بیماری‌های قلبی آغاز به کار کرد و به مرور زمان در حوزه تامین دستگاه‌ها و تجهیزات وارد شد. طی چند سال اخیر نیز این شرکت در زمینه لوازم مصرفی اتاق عمل و آی‌سی‌یو فعالیت می‌کند. واردات محصولات این شرکت عمدتا از آمریکا، ترکیه، کره، چین و هند انجام می‌شود.