تایرهای  All-Terrain: تایرهای خاکی‌رو باید در برابر سخت‌ترین شرایط مقاوم  باشند.  اینکه چه نوع تایری روی خودرو آفرود قرار می‌گیرد، بستگی به نحوه استفاده از آن خودرو دارد. تایرهای All-Terrain  برای چسبندگی در انواع سطوح از جمله، جاده و خارج جاده استفاده می‌شوند.

این نوع تایرها همه منظوره بوده بنابراین، گزینه مناسبی برای افرادی که فقط در بزرگراه‌ها و جاده‌های آسفالت یا فقط خارج از جاده رانندگی می‌کنند، نیست. این روزها به دلیل علاقه‌مند شدن افراد به استفاده از خودروهای آفرودی، تولیدکنندگان خودرو در حال مهندسی و ساخت خودروهای مختلفی از جمله وانت‌ها و خودروهای شاسی‌بلند خود هستند. اما باید توجه داشت که بسیاری از این طراحی و ساخت‌ها بدون تایرهای مناسب بی‌فایده خواهند بود.

ماهیت تایرهای All-Terrain به دو منظوره بودن آنها است. تایر All-Terrain  از خطوط ریز بین آسفالت و خاک عبور می‌کند، که نشان‌دهنده طراحی و ساخت آن برای استفاده در هر دو جاده است. این تایرها، به‌دلیل نوع کاربرد، علاوه بر سنگینی و به دنبال آن مصرف سوخت بالا، دارای نویز یا صدای عبوری بالایی نیز هستند. اما بدون شک بهترین گزینه برای انتقال از جاده به خارج از جاده و بالعکس هستند.

آج این تایرها به عنوان یکی از بارزترین قسمت­‌ها و همچنین یکی از مهم‌ترین موارد در چسبندگی تایر در جاده و خارج از جاده محسوب می‌شوند. تایرهای معمولی با عمق آج بسیار کم، بین بلوک‌های آج خود شکاف‌های زیادی دارند که منجر به سواری آرام در جاده می‌شوند، اما برای مسیر‌های سخت و خشن اصلا ایده‌آل نیستند. خاک، سنگ، گل و لای و برف می‌توانند به راحتی در بین بلوک‌های آجدار تایرهای معمولی محبوس شوند و در نتیجه عملکرد چسبندگی آنها را پایین بیاورند.  تایرهای All-Terrain دارای طرح آج بازتر هستند که به بلوک‌های آج اجازه می‌دهند تا از زمین‌های  دارای گل و لای به راحتی عبور کنند و خودرو را به سمت جلو سوق دهند.  فضاهای عمیق‌تر بین بلوک‌های آج، اجازه ورود و خروج سنگ ریزه، خاک و گل و لای را بدون مانع می‌دهند. ساختار محکم طرح آج به این معنی است که آنها کمتر در معرض پارگی یا تکه تکه شدن در زمین‌های سخت و خشن قرار می‌گیرند.

یکی از اجزای سازنده تایرهای خاکی‌رو که اغلب از آن چشم‌پوشی می‌شود، دیوار جانبی آن است. دیوار جانبی تایر نه تنها مسوول حفظ شکل آن در زیر بارهای سنگین و زمین‌های ناهموار است، بلکه از سوراخ شدن  تایر در برابر اشیا و لبه‌های تیز محافظت می‌کند. تایرهای معمولی، اصولا دارای دیواره‌های جانبی نازکی هستند که برای تحمل وزن خودرو طراحی شده‌اند و دارای انعطاف‌پذیری کافی برای سواری نرم و راحت در جاده نیز هستند. اما تایرهای All-Terrain دارای دیواره جانبی ضخیم‌تر نسبت به تایرهای معمولی بوده و همچنین دارای انعطاف‌پذیری مناسب‌تری هستند. این تایرها در برابر خطرات پیش رو در رانندگی خارج از جاده ایمن هستند.

 در خودروهای آفرود و شاسی بلند، اندازه مناسب تایر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تایر با اندازه مناسب، فضای رینگ چرخ خودرو را به درستی پر می‌کند و به خودرو، جلوه مطلوبی می‌بخشد و همچنین باعث عملکرد عالی در خودرو می‌شود. یک تصور اشتباه اما رایج وجود دارد که تایرهای خاکی رو به اندازه تایرهای معمولی دوام ندارند. دوام تایرهای خاکی رو بیشتر به مهندسی ساخت آنها و تعهد راننده برای نگهداری آنها بستگی دارد. با فشار باد مناسب، چرخش منظم تایرها در طول زمان استفاده و تعادل (بالانس)، تایر‌های All-Terrain  می‌توانند بیش از ۸۰۰۰۰ کیلومتر دوام بیاورند. قبل از خرید تایر جدید برای خودروهایی چون وانت و خودروهای شاسی بلند، بهتر است دقیقا نوع استفاده از خودرو مشخص شود. تایرهای All-Terrain  یک انتخاب عالی برای رفتن به خارج از شهر و قرار گرفتن در مسیرهای سخت هستند.

  لاستیک Mud Terrain

طی صد سال گذشته با وجود جهش‌های عظیم در فناوری خودرو، تنها چیزی که می‌تواند قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین وسیله نقلیه را در مسیر خود متوقف کند، گل و لای است. به همین دلیل است که انتخاب تایر مناسب با شرایط به کارگیری از آن بسیار مهم است.  در گذشته، تایر Mud Terrain چیزی بیشتر از یک تایر تراکتور که البته راحتی خیلی کمی‌ در جاده داشت، نبود.  اما با گذشت زمان ساخت این تایرها با تغییراتی روبه‌رو شد. الگوی آج یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که در طراحی این تایرها به آن توجه شد. طراحی فاصله‌های زیاد و عمیق بین بلوک‌های آج، برای خروج گل و لای و... در آن بسیار حائز اهمیت شد.

در ابتدا برای ساخت این تایرها از ساختار بایاس استفاده می‌کردند. این تایرها بسیار سنگین بودند و دوام کافی نداشتند. البته نسخه‌های اولیه تایر بایاس Mud Terrain عملکرد نسبتا خوبی داشتند. اما امروزه تکامل تایر Mud Terrain بسیار قابل توجه بوده است و به جای ساختار بایاس، بیشتر آنها ساختار رادیال دارند که به کیفیت سواری در جاده و دوام آن کمک قابل توجهی کرده و با توجه به بهبود طراحی آج و ترکیبات لاستیکی آن، اکنون از تایر Mud Terrain برای استفاده در یک خودرو روزانه نیز به‌کار می‌رود.

تایر رادیال Mud Terrain امروزی، چیزی کمتر از یک شاهکار مهندسی نیست. ساخت تایری که به اندازه کافی بادوام باشد و بتواند در ناهموارترین زمین‌ها حرکت کند و همچنین در بزرگراه روان حرکت کند، چیزی است که علاقه‌مندان به استفاده از خودروهای آفرود تا ۱۰ سال پیش رویای آن را داشتند.

از ویژگی‌هایی که تایر Mud Terrain را نسبت به تایرهای دیگر متفاوت کرده است، فاصله بین آج آنها است.  این فاصله‌های عمیق و وسیع باعث افزایش چسبندگی در گل و لای می‌شوند و به سرعت نیز مانده‌های گل و لای را از شیارهای خود تخلیه می‌کنند. این تایرها صدای بیشتری نسبت به تایرهای دیگر دارند.

در سال‌های اخیر اضافه شدن آج به دیواره‌های جانبی در تایرهای Mud Terrain بیشتر مشاهده شده است، که از ویژگی رایج این تایرها محسوب می‌شوند.