فرار از بحران به سبک «هوآوی» «رن ژنگفی»، مدیرعامل «هوآوی» برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا که باعث سقوط 70 درصدی درآمدهای شرکت شده است، در «فراخوان سراسری» به 190 هزار کارمند این شرکت از آنها خواست «ایده‌های تجاری ارزش‌آفرین» ارائه کنند

 همزمان با تلاش هوآوی برای احیا و خنثی‌‌‌سازی تحریم‌های آمریکا که تجارت گوشی‌های هوشمندش را عملا فلج کرده، «رن ژنگفی»، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت از کارکنانش خواسته که درباره مسیر آینده هوآوی، اگر ایده‌‌‌ای دارند مطرح کنند. گرچه هوآوی با ۱۹۵‌هزار کارمند در سراسر جهان، در بسیاری از حوزه‌‌‌ها از استخراج زغال‌سنگ تا سیستم‌های خودرو سرمایه‌گذاری کرده اما پس از تحریم‌ها ناچار است یک منبع درآمد ثابت پیدا کند که سود کلانی که سال‌ها از فروش موبایل‌‌‌های هوشمند به دست می‌‌‌آورد جبران شود.

طبق گزارش‌ها فروش این شرکت در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال قبلش تقریبا به یک‌سوم کاهش یافته. ژنگفی در نامه‌‌‌ای غیررسمی از کارشناسان حوزه‌‌‌های مختلف خواسته که «آزادانه» با هم درباره مسیر آینده شرکت صحبت کنند. این یادداشت روز دوشنبه همین هفته در وب‌سایت هوآوی منتشر شد. ژنگفی که از ۶‌ هزار کارشناس، هزاران مهندس و دانشمند و مشاوران خواسته به این گفت‌وگوها بپیوندند، در ادامه گفته: «نباید تنها یک عده معدود در راس شرکت درباره استراتژی هوآوی تصمیم بگیرند، بلکه باید ده‌‌‌ها‌هزار نفر از کارشناسانی که آینده شرکت و مسیر رسیدن به آن را مطالعه می‌کنند، در این تصمیمات سهیم باشند». او همچنین تاکید کرده ایده‌‌‌هایی که مطرح می‌‌‌شوند باید در راستای «ارزش‌‌‌آفرینی» باشند. او در ادامه گفته: «تبدیل ایده‌‌‌ها به پروژه‌‌‌ها و محصولات، به بررسی و بازبینی تصمیم‌گیرندگان بستگی خواهد داشت. امیدوارم تمامی اقدامات شرکت در چارچوب حد و مرزها باشد و به ارزش‌آفرینی کوتاه و بلندمدت منجر شود». او سپس گفت:«نوآوری شما نباید در حد یک ایده باشد بلکه باید ارزش تجاری داشته باشد».

اخیرا هوآوی، گزارش مالی سه ماه اول ۲۰۲۲ را در وب‌سایت رسمی‌‌‌اش منتشر کرده. اعداد و ارقام، نشان‌‌‌دهنده تاثیر عمیق تحریم‌ها بر درآمد این شرکت است. ژنگفی احساس می‌کند برای برون‌‌‌رفت از این شرایط بحرانی باید از دایره رهبران شرکت فراتر رود.  آمریکا کماکان مخالف استفاده از تجهیزات تولید چین در زیرساخت‌‌‌هایش است. این سیاست گرچه در دوران جنجالی ریاست جمهوری ترامپ و توسط جمهوری‌خواهان تصویب شد اما در دولت بایدن نیز همچنان به قوت خود باقی‌است. او فوریه امسال لایحه‌‌‌ای تحت عنوان «تجهیزات ایمن» را امضا کرد. این جدیدترین اقدام آمریکا برای ایمن‌‌‌سازی تجهیزات و مقابله با شرکت‌های مخابراتی چینی است.  از سال ۲۰۲۰ که ترامپ دستور ممنوعیت شرکت‌های آمریکایی در خرید و استفاده از تجهیزات مخابراتی چینی از جمله هوآوی و زد. تی. ای را صادر کرد، درآمد هوآوی تقریبا به یک‌سوم رسیده است. اظهارات ژنگفی در حالی منتشر شده که هوآوی در تلاشی ادامه‌‌‌دار برای متنوع‌‌‌سازی فعالیت‌ها جهت خنثی‌‌‌سازی تاثیرات تحریم‌های تجاری آمریکاست که دسترسی این شرکت به برخی تکنولوژی‌‌‌ها از جمله تراشه‌‌‌های پیشرفته را ممنوع کرده است.

پس از فروش برند «آنر» به یک کنسرسیوم دولتی، حالا هوآوی تلاش می‌کند خط تولید موبایل‌‌‌های رده‌‌‌بالا و میان‌‌‌رده خود را حفظ کند. این هفته، هوآوی مدل Nova ۱۰ را در چین رونمایی کرد. گرچه قیمت این مدل مناسب است اما ۵G را ساپورت نمی‌‌‌کند و همین باعث شده نتواند در رقابت با تولیدات شرکت‌های رقیب که سعی دارند جای هوآوی را بگیرند، قد علم کند. قابلیت‌‌‌های هوآوی در بازار موبایل چین هر روز کمتر و کمتر می‌شود.

ورود به صنعت خودرو و کامپیوتر

هوآوی مدتی‌ است سعی دارد وارد بازار به شدت رقابتی خودروی چین شود اما بارها اعلام کرده که خودش خودرو نخواهد ساخت بلکه به عنوان تامین‌‌‌کننده قطعات و سیستم‌های خودرو فعالیت خواهد کرد. روز دوشنبه، این شرکت از خودروی شاسی‌بلند آیتو M۷ رونمایی کرد که با همکاری شرکت خودروسازی سرس ساخته شده است. طبق گفته «ریچارد یو چنگ‌‌‌دانگ»، مدیر واحد خودروی هوآوی در روز دوشنبه، حدود۱۱.۳۰۰ واحد از مدل قبلی این خودرو به نام آیتو M۵ به فروش رسیده است. بنابر گزارش رسانه خبری  آی. تی هوم چین، او گفته برند هوآوی به قدری قدرتمند است که می‌تواند حتی با تولید «کفش و جوراب» هم به بقای خود ادامه دهد. این غول عرصه تولید که سخت در بحران گیر افتاده، یک ایده دیگر نیز در سر دارد: کامپیوترهای شخصی! در ماه آوریل، مدیرعامل هوآوی اعلام کرد که شرکتش تصمیم دارد روی تولید کامپیوتر و لپ‌‌‌تاپ برای سازمان‌ها بیشتر تمرکز کند. این شرکت که پیش‌تر نیز دستی در تولید کامپیوتر داشت و این محصولات را از طریق واحد مصرف‌کنندگان به فروش می‌‌‌رساند، حالا قصد دارد با تغییر استراتژی خود و راه‌‌‌اندازی یک واحد عملیاتی مجزا، تولید و فروش کامپیوتر را جدی‌‌‌تر بگیرد.

فروش حق انحصاری

تا پایان سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۱۰‌هزار حق امتیاز و اختراع به نام هوآوی ثبت شده. حالا این شرکت قصد دارد از طریق قراردادهای اعطای امتیاز با شرکت‌های داخلی، این دریای بی‌‌‌کران را به منبع درآمد تبدیل کند. «فن ژیونگ»، رئیس واحد مالکیت معنوی هوآوی گفته این شرکت در حال گفت‌وگو با سایر شرکت‌هاست و امید دارد که در آینده نزدیک، با آنها در این رابطه به توافق برسد. این یکی دیگر از اقدامات هوآوی برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست.

روی‌‌‌آوری به حوزه نرم‌‌‌افزار

طبق گزارش رویترز در ماه مه امسال، ژنگفی از کارکنان شرکت خواسته که با ورود به حوزه نرم‌افزار، «جرات داشته باشند و بازار جهانی را راهبری کنند» ظاهرا، تغییر تمرکز هوآوی از حوزه سخت‌‌‌افزار به نرم‌‌‌افزار، اقدامی دیگر در جهت خنثی‌‌‌سازی تحریم‌هاست که تجارت سخت‌‌‌افزاری شرکت را از حرکت بازداشته.  رویترز می‌‌‌گوید این اظهارات، بیانگر تغییر مسیر مشهود هوآوی در واکنش به تحریم‌ها بر حوزه تولید موبایل است که زمانی، فعالیت محوری هوآوی بود. ژنگفی در ادامه گفته بود که شرکتش روی نرم‌‌‌افزار تمرکز خواهد کرد چرا که پیشرفت در این حوزه در آینده، خارج از کنترل ایالات متحده خواهد بود و استقلال و آزادی عمل در آن بیشتر است. در ادامه این یادداشت آمده: «از آنجا که تولید سخت‌‌‌افزار پیشرفته برای هوآوی، حداقل در آینده نزدیک سخت خواهد بود، این شرکت باید روی ساخت اکوسیستم‌های نرم‌‌‌افزاری تمرکز کند، از جمله سیستم عامل هارمونی او. اس». بر اساس لیست بلندبالای تحریم‌های ترامپ علیه هوآوی، برخی شرکت‌های آمریکایی از جمله گوگل، اجازه ارائه خدمات به تلفن‌‌‌های هوآوی را ندارند. به این ترتیب، دستگاه‌های هوآوی جدید امکان استفاده از سرویس‌‌‌های گوگل را ندارند. لازم به ذکر است که بسیاری از سیستم‌های اندروید، متناسب با این سرویس‌‌‌ها طراحی شده‌‌‌اند.

البته ژنگفی تاکید کرده که تمرکز بر نرم‌‌‌افزار، نیازمند یافتن یک مدل کسب و کار درست و مناسب است و شرکتش باید از یک رویکرد متن باز پیروی کند. با توجه به مشکلات فعالیت هوآوی در آمریکا، او گفته که شرکتش باید جایگاهش در «خانه» را تحکیم و قلمرو خود را طوری تعیین کند که احتمال «محروم کردن آمریکا» از خدمات و محصولاتش، وجود داشته باشد. او در ادامه گفته بود: «وقتی اروپا، آسیا -اقیانوسیه و آفریقا را تحت سیطره بگیریم، اگر استانداردهای آمریکا با ما همخوانی نداشته باشد و نتوانیم وارد این کشور شویم، آنها هم نخواهند توانست وارد قلمرو ما شوند». البته این سخنان مربوط به زمانی ا‌ست که هنوز گفت‌وگوی رسمی‌‌‌ای در رابطه با امور اقتصادی میان مقامات چین و آمریکا صورت نگرفته بود. از قرار معلوم، دولت بایدن قصد دارد سخت‌‌‌گیری‌‌‌ها بر شرکت‌های چینی را کمتر کند. این ممکن است باعث شود هوآوی نیز درباره تصمیماتش تجدید نظر کند.

اقدام بایدن جهت رفع برخی تعرفه‌‌‌ها

هفته گذشته، «لیو هه» معاون نخست‌وزیر چین در گفت‌وگویی ویدئویی با «جانت یلن» وزیر خزانه‌‌‌داری آمریکا اعلام کرد که رفع تحریم‌ها و برخورد منصفانه با کسب و کارهای چینی از نگرانی‌های دولت چین است. این دو آخرین بار در ماه اکتبر با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند. طبق گزارش رسانه‌‌‌های چین، طرفین درباره سیاست‌های اقتصادی و ثبات‌‌‌بخشی زنجیره‌‌‌های تامین جهانی گفت‌وگو کردند. هر دو طرف موافق بودند که استحکام ارتباط و هماهنگی میان چین و آمریکا در این حوزه‌‌‌ها هم به نفع دو کشور و هم به نفع جهان است. طبق گزارش بلومبرگ، این گفت‌وگوها سازنده و واقع‌‌‌گرایانه بوده است.

آمریکا گفت‌وگوها را مهم و صریح خوانده اما در متن رسمی گفت‌وگو، اشاره‌‌‌ای به تحریم‌ها نشده. ولی گفته شده که یلن «بی‌‌‌پرده درباره نگرانی‌هایی مثل تاثیر بحران اوکراین بر اقتصاد جهانی» صحبت کرده است.  این گفت‌وگو پس از آن صورت گرفت که گزارش‌هایی مبنی بر احتمال کاهش تعرفه‌‌‌های مالیاتی بر کالاهای چینی توسط بایدن در رسانه‌‌‌ها منتشر شده بود. همزمان با افزایش نرخ تورم در آمریکا، انتظار می‌رود که دولت تا حدی از مالیات‌‌‌ها بکاهد تا هزینه تجارت‌‌‌های روزانه را کاهش دهد. اما میان اعضای ارشد دولت درباره لزوم رفع تعرفه‌‌‌ها هنوز اختلاف‌نظر وجود دارد. یلن ماه پیش اعلام کرده بود که دولت قصد دارد تعرفه‌‌‌ها را بازبینی کند چرا که به گفته او، «این تعرفه‌‌‌ها طوری تنظیم نشده‌‌‌اند که در راستای منافع استراتژیک ما باشند».

تاکید بر سلامت روانی کارکنان

جدا از تحریم‌های آمریکا، هوآوی به فرهنگ کاری «طاقت‌‌‌فرسا»، «سختکوشی و همبستگی» مشهور است. خود شرکت، آن را «فرهنگ گرگ‌‌‌ها» توصیف می‌کند. این یعنی از تیم‌‌‌ها انتظار می‌رود که جوش و خروش و نیرویی داشته باشند که در گروه گرگ‌‌‌ها می‌‌‌بینیم. ژنگفی در یادداشت قبلی خود گفته نیروهای جوانی که به استخدام شرکت درمی‌‌‌آیند ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوند و سازگاری احساسی با شرکت برایشان سخت باشد. بنابراین تیم‌‌‌های نرم‌‌‌افزار باید برای کمک به این نیروها، کارشناسان روان‌شناسی استخدام کنند. او در پایان گفته: «بعضی از این جوانان ممکن است آی‌کیوی بالایی داشته باشند اما از هوش هیجانی کمی برخوردار باشند و به لحاظ فکری هنوز به بلوغ کامل نرسیده باشند. پس ممکن است به راحتی بی‌انگیزه شوند».  برنامه چندسویه هوآوی برای رفع اثر تحریم‌ها هنوز در اول راه است. باید صبر کرد و دید که طی سال‌های آینده، هوآوی چطور از این بحران بیرون خواهد آمد.

28-05 copy