بندر خشک در «شهر آفتاب» احداث می‌شود

شهرداری‌ها در مدیریت بار مسوولیت دارند

مهدی وحدت‌‌‌کار، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها، نیز در این مراسم با بیان اینکه مدیریت بار در شهرها موضوع مهمی است که از نظر رفع برخی مشکلات زیست محیطی و اقتصادی برای کشور مفید است، افزود: اقتصاد از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود و از اجزای مهم آن موضوع لجستیک است. وی گفت: در حاکمیت کشور به موضوع لجستیک کم‌توجهی شده و ۲ سال است که کمیته لجستیک به ریاست وزیر، تشکیل جلسه نداده است. وحدت کار با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها موظف هستند مدیریت بار را به عهده بگیرند و این موضوع را ساماندهی کنند، عنوان کرد: بار و کالا یعنی اقتصاد، مشاغل و شهرداری تهران نیز مسوولیت خود می‌‌‌داند که در مدیریت لجستیک ورود کند. مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارها با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از بازار کشور در تهران جابه‌جا می‌شود و تهران از این موضوع منتفع نیست، ابراز امیدواری کرد: انعقاد این تفاهم نامه موجب بهبود کسب و کار و توسعه و پیشرفت شهر و کشور شود. وی ادامه داد: فاصله کم شهر آفتاب با ریل راه‌آهن و مجاورت با ایستگاه مترو شهر آفتاب این زمینه را پدید آورده است که بتوان در حوزه حمل‌ونقل بار فعالیت کرد. ورود به این حوزه، موجب ارتقای شاخص‌‌‌های زیست‌محیطی و انتقال بار و جابه جایی به زیر زمین خواهد شد. مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارها با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهر آفتاب خاطرنشان کرد: ۲۰۰ هکتار از زمین جنوبی شهر آفتاب در موقعیت جغرافیایی ابتدای خلیج فارس جهت اجرای طرح اشاره شده انتخاب شده است که انتخاب این زمین به جهت در دسترس بودن استفاده از مترو شهر تهران بوده و بنا داریم شبانه‌‌‌ بارها را از این بخش به سمت شهر تهران جابه‌جا کنیم.

حرکت به سمت توسعه متوازن در شهر آفتاب

عباس تقدسی‌‌‌نژاد مدیرعامل شهر آفتاب نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت این مجموعه اظهار کرد: مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با ۴۰۰ هکتار در حوزه کار نمایشگاهی در ۶ ماه گذشته فعالیت جدی در حوزه نمایشگاهی را در دستور کار قرار داده است. وی افزود: امسال قرارداد برگزاری ۴۰ نمایشگاه به امضا رسیده است و امیدواریم در سال‌های بعد با افزایش ظرفیت این مجموعه، همه نمایشگاه‌‌‌ در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شود. تقدسی‌نژاد تاکید کرد: با ظرفیتی که در مجموعه شهر آفتاب، فرودگاه امام و منطقه ویژه اقتصادی ری وجود دارد، می‌تواند کل زنجیره ارزش کالا را تعریف کند. به گفته وی، مجموعه شهر آفتاب کار تحقیق و توسعه، طراحی، فروش و خدمات پس از فروش را بر عهده دارد؛ فرودگاه امام خمینی (ره) توزیع کالا و منطقه اقتصادی ری نیز تولید انبوه را برعهده خواهد داشت.

تهران الگویی برای سایر شهرهای کشور

سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به پیگیری ساماندهی مشاغل در تهران اظهار کرد: فرصتی که در این تفاهم‌نامه ایجاد می‌شود برای همه اصناف است؛ اکنون برخی از اصناف به روش‌های سنتی فعالیت دارند اما در دوران کرونا اصناف با حضور در فضای مجازی بسیاری از چالش‌های خود را حل کردند.

وی با ابراز امیدواری به نتیجه این تفاهم‌نامه عنوان کرد: تهران الگویی برای کشور است و می‌تواند برای اصناف سراسر کشور الگوی توسعه پیشنهاد دهد. این تفاهم‌نامه مشکلی را برای اصناف و باربری‌ها ایجاد نخواهد کرد.

حمل بار به شکل شبانه با مترو

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت راه‌‌‌آهن تهران و حومه (مترو) نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه خطوط مترو تهران سال‌ها قبل سرمایه‌گذاری شده و برای حمل مسافر است، اظهار کرد می‌توان با اندک تغییراتی در خطوط امکان جا به‌جایی بار را فراهم کرد و بر این اساس بسیاری از مشکلات ترافیکی و آلودگی را کاهش داد. وی با اشاره به ساخت خطوط جدید مترو و ریل‌گذاری‌ها نیز تاکید کرد که در خطوط جدید ظرفیت‌های بهتری ایجاد می‌شود اما این افزایش ظرفیت نیازی به تغییر طرح جامع ریلی ندارد. درستی تاکید کرد که از واگن‌های مسافربری برای حمل بار استفاده نخواهد شد.

استفاده از سرمایه ملی شهر در اقتصاد

مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌‌‌برداری مترو تهران نیز در این مراسم مترو تهران را سرمایه ملی دانست و عنوان کرد: مترو تهران سرمایه ملی و در اختیار شهروندان تهرانی است که می‌تواند به اقتصاد شهر هم کمک کند. وی با بیان اینکه باید برای مناطق مرکزی تهران و موضوع آلودگی هوا و آلودگی صوتی در این مناطق که در گذشته ساکنان بیشتری داشته است فکری کرد گفت: با امکانات موجود امکان جابه جایی شبانه بار درمترو وجود دارد.