به گزارش خبرگزاری فارس، بازار لوازم خانگی کشور در سال‌های گذشته و به‌‌خصوص در سال ۹۷ با خروج خودخواسته دو برند کره‌‌ای از کشور در راستای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران دوران خاص و در مقاطعی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ دوران پر‌چالشی را پشت سر گذاشت تا اینکه پس از مدت نسبتا کوتاهی، با همت تولید‌‌کنندگان داخلی صنعت لوازم خانگی به آرامش رسید، به‌طوری که در دو سال گذشته مشکل خاصی درباره تامین نیاز مردم در این حوزه محسوس نبود.

 اما با وجود این بازار لوازم خانگی از مساله قاچاق رنج می‌‌برد و مساله عرضه لوازم خانگی قاچاق یکی از معضلات بازار لوازم خانگی است که هم تهدیدی برای تولید داخلی به شمار می‌‌رود و هم مشکلاتی را برای مصرف‌‌کنندگان ایجاد می‌کند، زیرا مردم با خرید این نوع کالا‌‌ها که اغلب تقلبی است دچار ضرر و زیان مالی می‌شوند.  نکته قابل تامل درباره لوازم خانگی قاچاق که معمولا هم با برندهای معتبر خارجی در بازار عرضه می‌شود استقبال برخی مردم ‌‌از این کالاها است به‌طوری که ‌‌خریداران در مواردی، خرید این نوع کالاها را به لوازم خانگی تولید داخلی ترجیح می‌دهند بنابراین دلیل این مساله باید واکاوی شود که چرا برخی کالاهای ایرانی را به کالاهای وارداتی قاچاق ترجیح می‌دهند؟

لوازم خانگی تولید داخلی به خوبی معرفی نشده است

 در این باره، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه تولید‌‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران، می‌گوید: برای صنعت لوازم خانگی هیچ‌گونه برنامه‌‌ریزی انجام نشده و به همین دلیل با معضل قاچاق لوازم خانگی مواجه هستیم.  وی در رابطه با علت گرایش مردم به خرید لوازم خانگی خارجی یا قاچاق اظهار کرد: با توجه به اینکه‌‌ طی سال‌های متمادی لوازم خانگی خارجی در بازار در اختیار مردم بود و به راحتی می‌توانستند نسبت به خرید لوازم خانگی دلخواه خود اقدام کنند، بنابراین هنوز هم گرایش به خرید لوازم خانگی خارجی دارند و به عبارتی ذائقه مردم هنوز تغییر نکرده است.

رئیس اتحادیه تولید‌‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: بنابراین با توجه به ذهنیت خوبی که مردم از کیفیت کالاهای خارجی در ذهن دارند هنوز هم علاقه‌مند به استفاده از لوازم خانگی خارجی هستند و این در حالی است که اکنون لوازم خانگی خارجی موجود در بازار از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، زیرا این کالاها به‌‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و هیچ تضمینی نیز برای کیفیت آنها وجود ندارد. پازوکی معتقد است که اطلاع‌رسانی خوبی درباره کیفیت محصولات لوازم خانگی تولید داخلی انجام نشده است و مردم از کیفیت لوازم خانگی خوب ایرانی بی‌‌اطلاع هستند و به همین دلیل به سمت خرید کالاهای خارجی گرایش دارند. ‌‌نکته قابل توجه در بازار لوازم خانگی وفور لوازم خانگی قاچاق در بازار است؛ رئیس اتحادیه تولید‌‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران درباره دلایل فراوانی کالاهای قاچاق در بازار می‌گوید: واردات این نوع کالاها از طریق معافیت‌‌های وارداتی مانند مرزنشینی، ته لنجی و ملوانی انجام می‌شود.

نیازمند برنامه‌‌ریزی هستیم

 ‌‌از سوی دیگر عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی، نیز معتقد است که علت گرایش مردم به خرید لوازم خانگی خارجی یا قاچاق ذهنیت خوب از سوابق حضور این برندها در کشور است. وی اظهار کرد: در حوزه لوازم خانگی داخلی به لحاظ کمی مشکلی وجود ندارد و به لحاظ کیفیت نیز از وضعیت خوبی برخوردار هستیم، بنابراین اگر به مرور زمان برنامه‌‌ریزی درستی داشته باشیم و کیفیت تولیدات لوازم خانگی داخلی را بتوان به مردم ثابت کرد می‌توان امیدوار بود که به واسطه عرضه بیشتر کالاهای داخلی و استفاده بیشتر مردم از تولیدات داخلی معضل قاچاق لوازم خانگی نیز کمرنگ شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برخی معافیت‌‌های وارداتی برای واردات لوازم خانگی از طریق مرزنشینی، ملوانی و... را از راه‌های اصلی واردات لوازم خانگی قاچاق عنوان می‌کند. وی معتقد است که با وجود مجوز قانونی، اما بدون رعایت سقف از این مسیرها، کالا وارد می‌شود، بنابراین لازم است تا در این ارتباط نظارت و رعایت قوانین بیشتر شود تا این معافیت‌‌ها تبدیل به معضل قاچاق نشود. هاشمی با اشاره به راه‌های مبارزه با قاچاق کالا از جمله شناسه کالا، کد رهگیری، ثبت کالا در سامانه جامع تجارت و سامانه خدمات پس از فروش می‌گوید: ‌‌در کنار این کارها یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از واردات کالاهای قاچاق از جمله لوازم خانگی ردیابی تامین ارز کالاهای قاچاق است.

به گفته دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، به هر حال واردات کالاهای قاچاق با ارز انجام می‌شود، بنابراین اگر مشخص شود که ارز مورد نیاز برای ورود این کالاها از کجا تامین می‌شود و اگر جلوی تامین این ارز گرفته شود، قطعا می‌توان با واردات کالای قاچاق نیز مبارزه کرد. ‌‌امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت لوازم خانگی داخلی می‌گوید: با توجه به ارتقای کیفیت تولیدات لوازم خانگی، صادرات لوازم خانگی کشور افزایش یافته است به طوری که در پنج ماه ابتدای امسال ارزش صادرات در این بخش به ۱۶۹ میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه لوازم خانگی تولید داخل به کشورهایی مانند عراق و آذربایجان صادر می‌شود، بیان کرد: سال گذشته ارزش صادرات لوازم خانگی حدود ۵۰ میلیون دلار بود، اما امسال هدف‌‌گذاری شده تا صادرات در این بخش به ۴۹۰ میلیون دلار برسد. اما همان‌طور که کارشناسان این بازار عنوان می‌کنند یکی از راه‌های جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق در بازار نصب کد شناسه و کد رهگیری کالا است که تاکنون این مهم برای ۱۰قلم کالای لوازم خانگی از جمله یخچال، فریزر، یخچال فریزر، ماشین لباس‌شویی، کولر، جاروبرقی و پکیج اجباری شده است. طبق اعلام وزارت صمت در قدم‌‌های بعدی اجرایی آیین‌‌نامه شناسه و رهگیری کالا همه اقلام لوازم خانگی را شامل می‌شود.