«هپی‌‌ میلز» بزرگسالان، فروش مک‌‌دونالدز را افزایش داد

شرکت مک‌‌دونالدز اعلام کرد با اینکه افزایش هزینه‌‌ها، فشار مضاعفی به رستوران‌‌ها وارد کرده، اما اضافه کردن «هپی میلزهای» مخصوص بزرگسالان و بالاتر بردن قیمت منوها، فروش فصلی این شرکت را افزایش داده است. میزان فروش جهانی در رستوران‌‌هایی که بیش از یک سال فعالیت مداوم داشته‌‌اند، در سه‌ماه منتهی به ۳۱ دسامبر نسبت به همین زمان در سال قبل، ۶/ ۱۲‌درصد افزایش یافته است. مک‌‌دونالدز درآمد خالص خود را ۹/ ۱ میلیارد دلار اعلام کرده که ۱۶‌درصد افزایش را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

مدیران مک‌‌دونالدز می‌‌گویند افزایش هزینه‌‌های مواد غذایی، سوخت و کمبود نیروی کار، حاشیه سود رستوران‌‌ها را کاهش می‌دهد و پیش‌بینی شده تورم، امسال هم ادامه داشته باشد. همچنین با وجود پیش‌بینی رکود اقتصادی نسبی در آمریکا و اروپا، کریس کمپینسگی، مدیرعامل مک‌‌دونالدز، می‌‌گوید این برند همچنان با قدرت ادامه خواهد داد و بر افتتاح شعبه‌‌های جدید متمرکز خواهند ماند. مک‌‌دونالدز در ژانویه اعلام کرد به عنوان بخشی از یک طرح استراتژیک در جهت کاهش هزینه‌‌ها، قرار است ماه آوریل تصمیم‌‌های «سختی» در مورد نیروهای انسانی خود بگیرد.

 

حواله ۸۰۰ میلیارد دلاری کارکنان مهاجر به کشورهای خود در ۲۰۲۲

p28 copy

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، داده‌‌های جدید نشان می‌دهند میزان پولی که نیروی کار مهاجر در سال 2022 به کشورهای خودشان فرستاده‌‌اند، تقریبا 5‌درصد افزایش یافته و طبق اعلام بانک جهانی، مبلغ کل آن در سراسر جهان به 794 میلیارد دلار رسیده است.  حمله روسیه به اوکراین، عامل بخشی از این افزایش است و اگر چین را از این محاسبه کنار بگذاریم، پول‌‌های حواله شده، بزرگ‌ترین منبع تامین مالی خارجی در کشورهای با درآمد متوسط و کم‌‌درآمد محسوب می‌شود، چرا که ارزش آنها از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و کمک‌‌های توسعه‌‌ای رسمی بالاتر است.  هند، مکزیک، چین، فیلیپین و مصر پنج کشوری هستند که بیشترین پول را دریافت کرده‌‌اند. در سال 2021 چین در جایگاه دوم بود که با توجه به افزایش ارزش دلار، در سال 2022 جای خود را به مکزیک داد.

 

کاهش فروش شرکت‌های داروسازی در پی فروکش کردن کرونا

شرکت‌های بزرگ داروسازی دنیا که طی دو سال کرونا چند میلیارد دلار از فروش واکسن و دارو به دست آورده بودند، با گذر از قله کرونا، کاهش فروش و درآمد قابل‌توجهی را در سال 2023 شاهد خواهند بود. شرکت‌های داروسازی غربی مثل فایزر، بایون‌تک، مدرنا، گیلیاد ساینس، آسترازنکا و مرک، در سال 2022 به درآمد حدود 100 میلیارد دلاری دست یافتند. اما تحلیلگران می‌‌گویند به دلیل ایمنی جمعی بر اثر واکسن زدن یا ابتلای طبیعی که تقاضا برای واکسن‌‌های جدید و دارو را کاهش می‌دهد، امسال فروش آنها تا دو سوم کاهش می‌‌یابد.

شرکت آمریکایی فایزر اعلام کرده انتظار دارد درآمدش در سال 2023 بین 67 تا 71 میلیارد باشد که کاهش یک سومی را نسبت به 3/ 100 میلیارد دلار سال قبل نشان می‌دهد. این پیش‌بینی‌‌ها، نگرانی سرمایه‌گذاران را نسبت به توانایی این شرکت برای پیشبرد رشد در آینده افزایش داده است. در ماه ژانویه ارزش سهام فایزر 15‌درصد کاهش یافت. کاهش ناگهانی جریان درآمد، شرکت‌های داروسازی را مجبور به بستن قراردادهای جدید و ارتباط با شرکای جدید خواهد کرد.