مدیران عامل بانک‌های قرض‌الحسنه نیز در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» بر هدف رشد تا ۶۰ درصدی منابع در سال آینده تاکید کردند.  سید سعید شمسی‌‌‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه در سال آینده در برخی حوزه‌ها مانند گردشگری و زائر کارت جهت‌گیری وگسترش خدمات خواهیم داشت گفت: در ذیل حوزه قرض‌الحسنه تنوع محصولات را خواهیم داشت. وی ادامه داد: پروژه جدید در زمینه وقف در حوزه فناوری را شروع کرده‌ایم. وی تصریح کرد: در بانک‌های اسلامی ممکن است از عقود مختلف برای تجهیز منابع استفاده کنند. گام اول استفاده از نهادسازی و الگو‌سازی است. در حوزه مسوولیت اجتماعی نیز اگر بین بانک‌ها هم‌افزایی صورت گیرد کارهای بزرگی برای جامعه می‌شود انجام داد. در حقیقت تحریم‌ها برای مبادلات مالی است و در دیگر موارد با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

وی افزود: هم اکنون ۲۴ میلیون نفر از آحاد جامعه از خدمات دو بانک قرض‌‌‌الحسنه کشور بهره‌‌‌مند هستند و فقط در سال‌جاری ۵/ ۴ میلیون وام قرض‌‌‌الحسنه توسط بانک‌های قرض‌‌‌الحسنه به مشتریان پرداخت شده و این در حالی است که معوقات این دو بانک بسیار پایین است. حسین‌زاده مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز با تاکید براینکه تعامل با کشورهای اسلامی بر اساس چارچوب قوانین بوده و اصل دوری از هرگونه ریسک است. گفت: به همین دلیل تعامل با دیگر کشورهای اسلامی را در چارچوب هم‌اندیشی ادامه می‌دهیم. وی نیز بابیان اینکه در سال آینده پرداخت وام بدون کارمزد عملیاتی می‌شود اظهار کرد: البته این کارمزد صفر مربوط به خدمات نمی‌شود. حسین‌زاده تصریح کرد: موضوع اعتبار‌سنجی غیر‌حضوری را حل کرده‌ایم. همچنین در سال آینده در بانک رسالت هر کسی با هر مذهبی می‌تواند از خدمات بانک بهره‌مند شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با بیان اینکه موضوع سفته الکترونیک در رسالت عملیاتی شده و هیچ کس برای خدمات نیاز به حضور نخواهد داشت تصریح کرد: کارآفرینی اجتماعی نیز در بانک پیگیری خواهد شد. وی افزود: یکی از اصول مهم در فضای بانکداری قرض‌الحسنه‌ای، موضوع همیاری است. در واقع از طریق بانک رسالت ۳۲۰‌هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۰به کسانی اعطا شد که حتی قادر نبودند با حساب خود کار کنند و این در راستا همان وام‌های همیاری و ارائه خدمات به شهروندان اعطا شده است.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام «سید مفید حسینی کوهساری» مسوول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌‌‌های علمیه کشور گفت: قرض‌‌‌الحسنه یک مقوله جهانی است و در تمام دنیا فعالیت بدون ربا موجه است. حتی در ادیان غیرتوحیدی هم نگاه قرض‌‌‌الحسنه وجود دارد و مقوله‌‌‌ای بین‌المللی است. وی با تاکید بر اینکه بانکداری اسلامی نیازمند شبکه‌سازی در دنیاست تصریح کرد: ما نیازمند نهادسازی برای مقوله قرض‌الحسنه هستیم. وی ادامه داد: باید بین چند بانک تفاهم‌نامه همکاری ایجاد شود.

همچنین در این جلسه حسن چنارانی دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت نیز با اشاره به اینکه  یکی از پیچیده‌ترین چالش‌هایمان رشد نقدینگی است اظهار کرد: اعتقادمان بر این است که راهکارهای خوبی از خبرگان قرض‌الحسنه به دولت داده شود.  اعتقاد داریم با مدل‌‌‌سازی جدید، بانک‌های قرض‌‌‌الحسنه را بزرگ، قوی و ریشه‌‌‌دار کرده تا بتوانیم تعاملات منطقه‌‌‌ای بانکی در زمینه قرض‌‌‌الحسنه داشته باشیم. شاخص‌‌‌های عملکردی و ثبات در تصمیم‌گیری بانک‌های قرض‌‌‌الحسنه به شدت مهم بوده و این موضوع می‌تواند ابزار مهمی برای چانه‌‌‌زنی بانک‌ها برای تعاملات بین‌المللی باشد. وی افزود: دولت سعی کرد بار تسهیلات تکلیفی از نظام بانکداری قرض‌الحسنه برداشته شود تا بتوانند با سهولت بیشتری به مردم تسهیلات پرداخت کند.