نیکو همت با تاکید بر اینکه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌‌های سه‌گانه FRW، HDT و TDAE انجام شده است، گفت: با راه‌‌‌‌اندازی این طرح‌‌‌‌ها، بر میزان ارزآوری این شرکت افزوده خواهد شد. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان تصریح کرد: شرکت‌های زیادی در صنایع روغن‌کاری فعال هستند که حدود ۱۰ تا ۱۵‌درصد نیاز داخلی را تامین می‌کنند.

به گفته وی، شرکت‌های نفت بهران، ایرانول، نفت پارس و نفت سپاهان، ۴ شرکت‌های اصلی در حوزه پالایشگاهی روانکارها هستند که با حدود سرمایه‌گذاری بیش یک‌میلیون دلار، با فرآورش‌‌‌‌های پالایشگاهی لوبکات را تبدیل به ارزش افزوده و روغن پایه می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه پالایشگاه‌‌‌‌های اصلی، ۸۵ تا ۹۰‌درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند، افزود: روغن پایه که در سال ۱۴۰۱ صادر می‌‌‌‌شد، با اقداماتی در زمره محصولات خام و نیمه‌خام محسوب و مشمول مالیات‌‌‌‌هایی شد و چون تهیه روغن پایه، سرمایه آنچنانی نمی‌‌‌‌خواهد، به همین دلیل شرکت‌های زیادی هستند که تمایل دارند روغن پایه را گریدینگ کنند.

نیکوهمت ادامه داد: از طرف دیگر حاشیه سود پالایشگاه‌‌‌‌ها در گرو صادرات محصولات زنجیره ارزش است و به همین دلیل، شرکت نفت سپاهان حرکت خود را برای توسعه این بخش آغاز کرده است. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اعلام اینکه این شرکت در سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار موفق به صادرات بیش از ۱۱ میلیون لیتر محصول نهایی روغن موتور شده است، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری بیش از ۷۰میلیون دلاری روغن‌‌‌‌های پایه دو و سه از انتفاع سودآوری حاصل از صادرات انجام می‌شود که اگر به شرکت‌های دیگر اختصاص یابد و این شرکت، تنها به تولید روغن پایه اکتفا کند، سودآوری، ارتقای تکنولوژی و طرح توسعه چند میلیارد دلاری آن ابتر می‌‌‌‌ماند.

نیکوهمت توسعه کشور و تولیدات را هدف‌‌‌‌گذاری اصلی شرکت نفت سپاهان عنوان کرد و گفت: باید شرکت‌ها را تشویق کنیم تا سرمایه‌‌‌‌های خود را به سمت ساخت پالایشگاه سوق بدهند.

وی درخصوص تاثیر نرخ پایه ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان بر افزایش تولید محصولات پایه اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت ارز پایه، ۳۵‌هزار تومان تعیین شده، برگشت دوباره آن به ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان در پایان سال ۱۴۰۱، عملا تاثیری بر تولید ندارد.

وی ادامه داد: درخواست برای تغییر قیمت محصولات داده شده و وزارت صمت در حال بررسی این موضوع است تا مناسب با رشد هزینه‌‌‌‌ها قیمت محصولات نهایی اصلاح شود، چرا که میزان دستمزدها، قیمت گاز و مواد اولیه همچون ورق فولادی، به میزان قابل‌توجهی بالا رفته است.

وی افزود: پروژه‌‌‌‌هایی که در شرکت نفت سپاهان با تاکید رئیس صندوق بازنشستگی نفت و در راستای تکمیل زنجیره ارزش طراحی شد، به ارتقای کیفیت محصولات، ایجاد ارزش افزوده، تامین نیازمندی‌‌‌‌های کشور و صادرات کمک می‌کنند.

در این نمایشگاه، همچنین شرکت نفت سپاهان تفاهم‌‌‌‌نامه تامین تجهیزات را با شرکت نهادین آرمان امضاکرد.