چشم‏‏‌انداز بازار خودرو هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو

این نمایشگاه فرصتی برای «هم‌صحبتی، همفکری و چاره‌‌‌جویی» تولیدکنندگان این صنعت کلیدی در جهت «چگونگی برون‌‌‌رفت از مشکلات و موانع تولید و فروش» است.

گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» از امروز با برپایی غرفه رسانه‌‌‌ای در این نمایشگاه، شرایطی را فراهم می‌‌‌آورد تا طیف فعال بازار خودرو - از تولیدکننده گرفته تا کارشناسان، صاحب‌‌‌نظران، ‌‌‌ سیاستگذاران و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات بازار خودرو- بتوانند ضمن گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، راه‌‌‌های خروج از وضعیت فعلی که تقریبا ضدتولیدکننده و ضدمصرف‌کننده است را معرفی کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ‌‌‌ بدهی خودروسازان به فعالان صنعت قطعه، ارقام نجومی را به خود می‌بیند.خودروسازان با توجه به قیمت‌گذاری دستوری و به دنبال آن زیان تولید، سال‌هاست که با بحران نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند حال آنکه دیوار کوتاه قطعه‌سازی، فعالان این صنعت را نیز با چالش‌هایی مواجه کرده است. بدهکاری ۲۵هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازی آخرین آماری است که بیشتر فعالان صنعت قطعه به آن اذعان دارند. بدهکاری که چرخ قطعه‌سازی را کند کرده با این حال چاره‌ای جز گردش آن نیست. اما پتک بزرگ بدهی خودروسازان، ضربه اول به قطعه‌سازی نیست؛ چرا که تامین منابع ارزی نیز دست و پای فعالان این صنعت را بسته است. به این ترتیب کمبود منابع ریالی و ارزی چالشی است که فعالان حوزه قطعه را گرفتار خود کرده است.

آنچه مشخص است حیات قطعه‌سازی و خودروسازی کشور بند یکدیگر است این در شرایطی است که سیاستگذاری دولتی و همچنین تعیین قیمت محصولات خودروسازان توسط شورای رقابت، عملکرد قطعه‌سازان را نیز متاثر از خود کرده است. قطعه‌سازان بارها اعلام کرده‌اند که توان تولید قطعاتی با کیفیت و پیشرفته را دارند و در صورت درخواست و سفارش تولیدکنندگان خودرو، قادر به تولید این نوع قطعات هستند با این حال عدم‌تامین منابع ریالی و ارزی از یک طرف و بدهی خودروسازان به سازندگان قطعه کشور از طرف دیگر، منجر به افت کیفیت و کمیت قطعات خودرو شده است .

به اذعان بسیاری از مصرف‌کنندگان و نهادهای نظارتی، کیفیت خودرو طی چهار ساله تحریم به شدت افت کرده حال آنکه قطعه‌سازان به عنوان مقصران اصلی کاهش کیفیت خودرو معرفی می‌شوند. حتی برخی خودروسازان نیز نسبت به کاهش کیفیت قطعات مصرفی در تولید خودروهای داخلی اعتراف می‌کنند اما خیلی به دلایل این معضل نمی‌پردازند. مشخص است که قطعه‌سازان بر اساس کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خود، قطعه تولید می‌کنند اما خودروسازان با توجه به بدهی کلانی که به فعالان صنعت قطعه دارند و همچنین عدم‌تامین منابع ریالی قطعه‌سازان، توقع خرید قطعات با کیفیت و قیمت کمتر را از قطعه‌سازان دارند.

از دیگر سو تورم موجود در کشور که بسیاری از صنایع کشور را با چالش جدی مواجه کرده، قطعه‌سازان را بیش از دیگر صنایع در گرداب کمبود نقدینگی انداخته است به‌طوری که قطعه‌سازان مواد اولیه خود را با قیمت روز و به‌صورت نقدی خریداری می‌کنند این در شرایطی است که مطالبات خود را با تاخیر فراوان از خودروساز دریافت سپس مجبور به خرید مواد اولیه با قیمت بالاتر هستند.

موارد عنوان شده گویای چالش‌هایی است که صنعت خودرو سال‌هاست با آن روبه‌روست اما چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است . بر این اساس برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات لوازم و مجموعه‌های خودرو فرصتی است برای هم‌اندیشی رفع موانع و مشکلاتی که سد راه پیشرفت و توسعه قطعه‌سازی کشور شده است . روزنامه دنیای اقتصاد با حضور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، ‌‌‌ لوازم و مجموعه‌‌‌های خودرو، فرصتی را فراهم می‌‌‌آورد تا فعالان این صنعت با حضور در غرفه این رسانه و صحبت با کارشناسان، بتوانند چالش‌‌‌های تولید و فروش را تشریح کنند و در عین حال، مسیرهای صحیح برای سیاستگذاری خودرو شناسایی و معرفی شود.