وی به کالاهای فصلی لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: جاروبرقی، لباسشویی یا یخچال فریزر مانند کالای رسوبی است یعنی برخی از کالاها مانند کولر، پنکه، آبگرمکن یا بخاری فصلی است و تاریخ گارانتی از زمان نصب خواهد بود چون این نوع کالا در فصل و زمان مشخص خود به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص استانداردسازی لوازم‌‌‌خانگی نیز گفت: جلسه‌ای در وزارت صمت برگزار شد تا ۸۰ درصد حق مشتری را اعمال کنند ولی هنوز جای کار زیاد دارد.

انتقاد از نرخ‌گذاری مواد اولیه در بورس

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع قیمت‌گذاری مواد اولیه در بورس کالا پرداخت و ادامه داد: مواد اولیه داخلی برای تولیدکنندگان در بورس بر مبنای قیمت دلار نرخ‌‌‌گذاری می‌‌‌شود و این در حالی است که بر حمایت از تولید و دلارزدایی تاکید شده است. رفتار اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که با تولیدکنندگان در ایران صورت می‌‌‌گیرد حتی در کشور‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جنگ‌‌‌زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مثل عراق و افغانستان نیز به چشم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد. پازوکی با تاکید بر اینکه معمولا تامین ارز تولیدکنندگان مدت زمان زیادی طول می‌‌‌کشد ادامه داد: کاهش یا تعدیل نرخ ارز باید حداقل چند ماه طول بکشد تا تاثیر خود را بر بازار لوازم خانگی نشان دهد. اما این موضوع روی قیمت کالای قاچاق (با توجه به ممنوعیت واردات، عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند) اثر داشته است. پیش‌‌‌تر هم به این نکته اشاره کرده بودیم که اگر قیمت ارز حداقل شش ماه ثابت بماند، می‌‌‌توانیم از تولیدکننده بخواهیم قیمت خود را ثابت نگه دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران به دیگر چالش‌‌‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: از دیگر چالش‌‌‌آفرینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیستم بانکی برای تولیدکنندگان این است که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌رغم دریافت ریال برای تامین ارز، پرداخت دلار را به دو ماه آینده موکول می‌‌‌کنند. وی با انتقاد از عدم‌‌‌حمایت بانک‌‌‌ها از تولیدکنندگان تاکید کرد: از سوی دیگر در سالی که مزین به شعار «مهار تورم، رشد تولید» است بانک‌‌‌ها به جای حمایت از واحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولیدی اقدام به خرید دِین و فروش اقساطی لوازم خانگی در فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای می‌‌‌کنند. پازوکی در پایان به نقش بانک‌ها در بلوکه کردن سرمایه تولیدکنندگان لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: بانک‌‌‌ها علاوه بر ورود به حوزه خرید دین و فروش اقساطی کالا با مشارکت فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ، با تاخیر در تحویل منابع ارزی و بلوکه کردن ۵‌‌‌درصد از سرمایه تولیدکنندگان مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌‌‌کنند.