تامین‌‌کنندگان خودروهای اروپایی زنجیره تامین خود را پایدارتر می‌کنند، اما آنها با چالش تامین مالی روبه‌‌ر‌‌و هستند و پیش‌بینی‌‌ها در صنعت چندان خوش‌بینانه نیست. سیاستگذاران باید اقدامات لازم را برای ارائه حمایت‌‌ها انجام دهند، اما صنعت نیز باید سخت‌‌تر تلاش کند تا عقب نماند.

تحقیقات انجام‌‌شده در مورد پایداری نشان می‌دهد که تامین‌‌کنندگان، راهکارهای سبز و چرخشی را در سراسر زنجیره ارزش خود اعمال می‌کنند. در حالی که تولید خودرو در دو سال گذشته افزایش یافته است (اگرچه هنوز پایین‌‌تر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا است)، پیشرفت‌‌های قابل‌‌توجهی در کاهش انتشار CO۲ و افزایش تلاش‌‌های بازیافت انجام شده است.

در نمونه‌‌ای از ۲۷ شرکت، انتشار کربن مربوط به فعالیت‌‌های شخصی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به میزان ۴.۵‌درصد کاهش یافت که عمدتا به افزایش قابل‌‌توجه در استفاده از انرژی‌‌های تجدیدپذیر نسبت داده شده است. در حالی که تولید زباله در این دوره تقریبا ۹‌درصد افزایش یافت. تامین‌‌کنندگان افزایش جزئی در بازیافت و بازیابی ضایعات تولیدی را گزارش کردند. علاوه بر این، ابتکارات پایداری شامل تولید مجدد قطعات و ایجاد اجزای جدید از مواد بازیافتی و تقویت صنعت گسترش یافت.

گرچه این یافته‌‌ها دلگرم‌‌کننده‌‌ است، اما این روند باید با درآمد کسب و کار برای دستیابی به اهداف معامله سبز تداوم یابد. با این‌‌حال، در آخرین نظرسنجی دوسالانه که با مشارکت مک‌‌کینزی انجام شد، بیش از نیمی از تامین‌‌کنندگان (۵۶درصد) سودآوری زیر ۵درصد و ۱۷درصد زیان را گزارش کردند که این آمار نگران‌‌کننده است. نگرانی دیگر این است که اتحادیه اروپا در حال جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کمتری است، که به شدت با رشد ایالات متحده، به‌ویژه در تولید باتری، در تضاد است و نشان‌‌دهنده‌ چالش‌‌های موجود سیاست صنعتی اتحادیه اروپاست.

برای افزایش رقابت تولید اتحادیه اروپا در تحرک الکترونیکی، سیاست‌‌ها باید زنجیره تامین مواد‌‌خام و باتری را بهینه کرده، استقرار زیرساخت شارژ را تسریع بخشند. به علاوه بوروکراسی را کاهش دهند و مهارت‌‌ها و نیازهای انرژی را برطرف کنند.

حفظ اصل مقررات فناوری نیز بسیار حائز اهمیت است. بحث در مورد استانداردهای CO۲ برای وسایل نقلیه سنگین باید بر چارچوب مناسب برای رقابت سالم برقی‌‌سازی، هیدروژن (احتراق)، تریلرهای الکترونیکی، سوخت‌‌های تجدیدپذیر پایدار و سایر نوآوری‌‌های آینده متمرکز شود که می‌تواند به طور موثر انتشار گازهای گلخانه‌‌ای را کاهش دهد. بنابراین، از نقاط قوت تکنولوژیکی مختلف برای موارد متنوع استفاده می‌شود.

کمیسیون اروپا نیز اهداف بلندپروازانه‌‌ای را برای انتقال دیجیتال تعیین کرده است. با این‌‌حال، بدون پذیرش سریع یک پیشنهاد ویژه، برای دسترسی به داده‌‌های داخل خودرو، بازار داده بسته باقی خواهد ماند. بازار نیازمند پیشنهادهای خاص برای طراحی داخل خودرو است. این پیشنهاد، توسعه مدل‌‌های جدید و رشد در بخش تحرک را امکان‌‌پذیر می‌کند.

اما باید توجه داشت که مسوولیت تنها بر عهده سیاستگذاران نیست. کسب و کارهای اروپایی به رقابت جهانی عادت کرده‌‌اند، اما تنها ۱۷‌درصد از تامین‌‌کنندگان معتقدند ساختار هزینه و قیمت‌گذاری آنها می‌تواند با کسب و کارهای چینی رقابت کند و تنها ۲۵‌درصد معتقدند که در تصمیم‌گیری به اندازه کافی چابک هستند یا چرخه توسعه محصول آنها به اندازه کافی سریع است. بقیه یا احساس خنثی دارند یا به اندازه کافی آماده نیستند. در حالی که این صنعت آنچه را که برای آوردن فناوری نوآورانه به بازار لازم است را داشته و فقط برای تقویت مزیت رقابتی خود به تلاش بیشتری نیاز دارد.