راه‏‏‏‌حل بلند‏‏‏‌مدت چالش‏‏‏‌های صنعت معدن

صنعت معدن با تغییر غریبه نیست. معدنکاری برای قرن‌‌‌‌ها یک صنعت ضروری بوده که باعث رشد اقتصادی و تامین مواد‌‌‌‌خام برای بخش‌‌‌‌های مختلف می‌شود و به عنوان ستونی برای جوامع در سراسر جهان مطرح است. با فناوری جدید و مقررات در حال تحول و تغییر تقاضای بازار، این صنعت مجبور است به طور مداوم خود را با رشد سازگار کند. اما در عصر مدرن، فشار بر شرکت‌های معدنی برای یافتن راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های پایدار، دستیابی به اهداف ثبات مالی و کاهش اثرات زیست‌‌‌‌محیطی بیش از هر زمان دیگری است.

در تلاش برای آینده‌‌‌‌ای سبزتر، راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های انرژی بلندمدت به عنوان محرک اصلی تغییر در صنعت معدن ظاهر شده‌اند. امروزه این راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌ها به شرکت‌های معدنی در سراسر جهان کمک می‌‌‌‌کند تا شیوه‌‌‌‌های پایدارتر و مقرون‌‌‌‌به‌‌‌‌صرفه‌‌‌‌تر را اجرا کنند.

در این مطلب، ۶ مسیر اصلی را بررسی می‌‌‌‌کنیم که راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های انرژی بلندمدت آینده استخراج را تغییر می‌‌‌‌دهند و اینکه چه اشکالاتی دارند و چه مزایایی را می‌توانید از ادغام این راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌ها در عملیات استخراج خود انتظار داشته باشید.

۱-پایداری و حرکت به سمت انرژی پاک

فرآیندهای معدنی هنوز تا ۷‌درصد از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌ای جهانی را تشکیل می‌‌‌‌دهند. در نتیجه، معماری انرژی پایدارتر یکی از ضروری‌‌‌‌ترین اولویت‌‌‌‌ها برای بخش معدن است. راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های انرژی پایدار به شرکت‌های معدنی کمک می‌‌‌‌کند تا از اتکای بیش‌‌‌‌از‌‌‌‌حد به برق مبتنی بر شبکه یا خارج از شبکه اجتناب کنند.

علاوه بر این، اجرای معماری پایدارتر انرژی نیز با تعهدات جهانی برای گذار به انرژی پاک هماهنگ است. بر اساس گزارش معدن PwC، شرکت‌های معدنی باید همه تلاش کنند تا به «گذار جهانی به انرژی پاک» بپیوندند. اگرچه بخش معدن در حال حاضر گام‌‌‌‌هایی را در جهت اتخاذ منابع انرژی تجدیدپذیر و جایگزین برداشته است، اما دستیابی به توازن مناسب قدرت در عملیات‌‌‌‌ها و مکان‌‌‌‌های متعدد همچنان چالش مهمی برای صنعت معدن است که باید بر آن غلبه کرد.

همسویی با اهداف توسعه پایدار (SDGs):  شرکت‌های معدنی به‌‌‌‌طور فزاینده‌‌‌‌ای خود را با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، به‌ویژه هدف هفتم ( تضمین دسترسی به انرژی مقرون‌‌‌‌به‌‌‌‌صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه)، هماهنگ می‌‌‌‌کنند. با این‌‌‌‌حال، این تعهد به انرژی پایدار با چالش‌‌‌‌هایی مانند هزینه‌‌‌‌های بالا و بی‌‌‌‌ثباتی شبکه همراه است.

۲-کاهش هزینه‌‌‌‌ها و ردپای کربن

هزینه انرژی هزینه قابل‌‌‌‌توجهی برای شرکت‌های معدنی است که حدود ۳۰‌درصد از کل هزینه‌‌‌‌های عملیاتی نقدی آنها را تشکیل می‌‌‌‌دهد. با این‌‌‌‌حال، مدیریت انرژی موثر و طراحی پیشرفته معدن می‌تواند این هزینه را تا ۲۰‌درصد کاهش دهد. این کاهش هزینه منجر به کارآیی بهتر، همسویی بهتر با اهداف زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG)، کاهش ردپای کربن و سرمایه‌گذاری جذاب‌‌‌‌تر می‌شود.

متعادل‌‌‌‌کردن سود و هزینه: شرکت‌های معدنی باید همزمان با سرمایه‌گذاری در راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های انرژی، رویکردهای جدید و پیشرفته‌‌‌‌ای برای مدیریت هزینه‌‌‌‌ها پیدا کنند. این شامل کاوش در منابع انرژی تجدیدپذیر، روش‌‌‌‌های کاهش هزینه و تشکیل سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های مشترک برای دستیابی به صرفه‌‌‌‌جویی در مقیاس است. این موضوع همچنین با تلاش‌‌‌‌های صنعت برای رسیدن به هدف شورای بین‌المللی معدن و فلزات برای دستیابی به انتشار خالص صفر محدوده ۱ و ۲ گازهای گلخانه‌‌‌‌ای تا سال ۲۰۵۰ که یکی دیگر از اولویت‌‌‌‌های اصلی این صنعت است، مرتبط است.

۳-انعطاف‌‌‌‌پذیری در راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های انرژی

هیچ پروژه معدنی مشابه دیگری نیست. در نتیجه، صنعت معدن امروز به سمت راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های انرژی انعطاف‌‌‌‌پذیر و ترکیبی می‌‌‌‌رود که مقیاس‌‌‌‌پذیرتر و سازگارتر هستند. با توجه به پویایی در حال تغییر پروژه‌های معدنی مختلف - به‌ویژه در مکان‌های خارج از شبکه با چرخه عمر کوتاه‌تر - ساختارهای برق دائمی دیگر از نظر مالی قابل دوام نیستند. در نتیجه، شرکت‌های معدنی به طور فزاینده‌‌‌‌ای در حال بررسی ریزشبکه‌‌‌‌های مقیاس‌‌‌‌پذیر هستند که با حفظ انعطاف‌‌‌‌پذیری، انرژی مورد نیاز آنها را تامین می‌‌‌‌کنند.

انتقال انرژی فازی: یکی از رویکردهای انعطاف‌‌‌‌پذیری شامل شکستن انتقال انرژی معدن به فاز است. رویکرد مرحله‌‌‌‌ای نه تنها انتقال را ساده می‌‌‌‌کند، بلکه خطرات مرتبط با تغییر سریع را نیز کاهش می‌‌‌‌دهد. علاوه بر این، با کاهش قابل‌‌‌‌توجه مصرف دیزل و استفاده از سوخت‌‌‌‌های جایگزین مانند انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر، بدون به خطر انداختن عملیات، موجب صرفه‌‌‌‌جویی می‌شود.

۴- تامین مالی متمرکز بر پایداری و کاهش ریسک

تامین مالی پروژه‌‌‌‌های معدنی به دلایل متعددی از جمله هزینه‌‌‌‌های بالا می‌تواند چالش‌‌‌‌برانگیز باشد. تمدید جدول زمانی پروژه، قیمت‌های نوسان و تاثیر عوامل اقتصادی، ژئوپلیتیکی و نظارتی. برای مقابله با این چالش‌‌‌‌ها، گزینه‌‌‌‌های تامین مالی برای شرکت‌های معدنی تکامل یافته‌‌‌‌اند و فرصت‌‌‌‌هایی را برای مدیریت بهتر امور مالی بدون به خطر انداختن رشد، سرمایه‌گذاری انرژی یا اهداف استراتژیک فراهم می‌‌‌‌کنند.

نمونه‌هایی از گزینه‌های تامین مالی معدن:

- سرمایه‌گذاری خطرپذیر: در حالی که سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای سازمان‌های استخراج معدن با ارزش هستند، ممکن است برای معادن یا پروژه‌‌‌‌های جدیدتر قابل دسترسی نباشند.

- تراکنش‌‌‌‌های ادغام و خرید (M&A): سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌‌‌‌ای شرکت‌های معدنی کوچک‌تر را برای تسریع بازده هدف قرار می‌‌‌‌دهند، روندی که در مناطقی مانند آفریقا مشاهده می‌شود.

- تامین مالی بدهی: شرکت‌های معدنی می‌توانند از تامین مالی بدهی برای دسترسی به منابع مالی لازم برای عملیات استفاده کنند و در عین حال از جریان‌‌‌‌های نقدی آتی ناشی از فعالیت‌‌‌‌های معدنی برای بازپرداخت تعهدات بدهی استفاده کنند.

- تامین مالی سبز: تغییر به سمت تامین مالی مبتنی بر اصول ESG به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند بر اساس تعهدات پایداری به تسهیلات اعتباری دسترسی داشته باشند. منابع جدیدی از سرمایه مانند اوراق قرضه مرتبط با پایداری را باز می‌‌‌‌کند.