در این پنل تخصصی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، مدیرعامل شرکت فولاد کویر، مدیرعامل و معاونت برنامه‌‌‌ریزی شرکت فولاد تکنیک و دبیر انجمن سنگ‌‌‌آهن ایران شرکت داشتند و نظرات خود را به‌‌‌منظور طرح رفع محدودیت‌ها در مسیر تولید و تجارت پایدار در صنعت فولاد بیان کردند. سعید عسکر‌زاده، دبیر انجمن سنگ‌‌‌آهن ایران در این پنل اظهار کرد: موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد امروز یکی از چالش‌‌‌های مهم این صنعت است. تامین گاز فولادسازان نیز با چالش مواجه است. وی گفت: مصرف انرژی خانوار باید اصلاح شود و در همین زمینه قطعی گاز نیز بارها پیشنهاد شده که قطعی کارخانه‌‌‌های تولید اسفنجی، آخرین قسمت از محدودیت برای صنعت کشور باشد تا صنعت فولاد دچار مشکل نشود ولی این اتفاق نیفتاد و طبق برنامه محدودیت‌ها اعمال شد و صنعت فولاد با کمبود آهن اسفنجی مواجه شد. او خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات بخش معدن باید در زمینه معادن عمیق، معادن کوچک، اکتشاف، استخراج و فرآوری منابع موجود تمرکز کنیم چون سرمایه‌گذاری خارجی و معدن‌کاری فرا‌سرزمینی با چالش‌‌‌هایی نظیر مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی مواجه است. او تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود به‌‌‌جای ایجاد ظرفیت‌‌‌های جدید، ظرفیت‌‌‌های موجود غیرفعال و فعال در قالب خرید سهام ایجاد و تکمیل شود تا منابع بیشتری صرف توسعه نامتوازن صنعت فولاد نشود.

صادرات فولاد نیازمند تقویت زیرساخت‌‌‌ها

همچنین بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این پنل اظهار کرد: توسعه صنعت فولاد و تولید محصولات فولادی موضوعاتی پیچیده و به‌‌‌هم‌‌‌پیوسته هستند که باید گره‌‌‌های آن باز شود. تامین برق و گاز نیازمند ایجاد زیرساخت‌‌‌ها توسط دولت است و باید در این زمینه برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های بیشتر و اقدامات بهتری در دستور کار قرار بگیرد. او گفت: فولادسازان امروز به خاطر محدودیت‌هایی نظیر انرژی نمی‌توانند به هدف‌‌‌گذاری خود برسند و این در حالی است که مجوزهای زیادی برای صنعت فولاد صادر شده و منابع زیادی برای آن صرف شده است ولی همزمان زیرساخت‌‌‌های مناسب ایجاد نشده است. وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که تجارت فولاد نیز دچار مشکلات زیادی است و باید در این زمینه دولت اقدامات لازم را انجام دهد. امروز حدود ۱۰ میلیون تن فولاد مازاد داریم ولی دولت به خاطر دستورالعمل‌‌‌های مختلف، مشکلاتی را برای رقم زدن این اتفاق به وجود آورده است.

سهم ۱۴ درصدی صنعت فولاد در صادرات غیرنفتی

مهران محجوب‌‌‌نژاد، معاون برنامه‌‌‌ریزی شرکت فولاد تکنیک نیز در این پنل با ارائه گزارشی از طرح جامع فولاد کشور اظهار کرد: در سال ۹۲، ظرفیت تولید فولاد کشور ۲۲ میلیون تن در سال بوده که امسال این عدد به ۴۵ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که میزان واقعی تولید امروز به چیزی حدود ۳۰ میلیون تن رسیده است. محدودیت‌های ناشی از انرژی طی سال‌های گذشته باعث شده تا این میزان از تولید فولاد را در کشور نداشته باشیم.

محجوب‌‌‌نژاد گفت: امروز این صنعت دچار چالش‌‌‌ها، محدودیت‌ها و تهدیدهایی است که این صنعت را آزار می‌دهد و به‌‌‌طور مثال کشور دچار مشکلاتی نظیر کمبود سنگ‌‌‌آهن موردنیاز است. یکی از مشکلات دیگر، محدودیت‌های انرژی است که تولید همین ۳۰ میلیون تن را نیز تهدید می‌کند.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه مصرف فولاد کشور حدود ۱۹ میلیون تن است و مازاد تولید نیز باید صادر شود و این در حالی است که بسترهای مناسب برای صادرات وجود نداشته و رقبا و کشورهای هدف نیز در حال فعالیت‌‌‌های جدید در تولید فولاد هستند. محجوب‌‌نژاد خاطرنشان کرد: واحدهای فعال در صنعت فولاد کشور باید همکاری‌‌‌ها را بیشتر کرده و از ایجاد ظرفیت‌‌‌های جدید جلوگیری کنند و با هم‌‌‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌‌‌های موجود به‌‌‌جای ایجاد ظرفیت این صنعت را فعال‌‌‌تر از قبل کنند. وی تصریح کرد: ناتوانی در تولید واقعی یکی دیگر از اتفاقات دیگری است که صنعت فولاد کشور را تهدید می‌کند و این اتفاق احتمالا تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد تا توسعه بالادست بتواند دوباره این زنجیره را به توازن برساند که این اتفاق نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.