طرح «امن» در موقوفات همدان

حجت‌الاسلام حاجی‌رضا زین‌‌‌العابدینی در نشست خبری به مناسبت هفته وقف با اشاره به اجرای طرح امین در اوقاف اظهار کرد: درآمدزایی برای موقوفاتی که درآمدی ندارند از اهداف اجرای طرح امین موقوفات است که در سطح استان ۲۵ نفر در این زمینه فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه گاهی سهم موقوفات ناچیز است که اخیرا بهره‌‌‌برداری بهتر از آنها مورد توجه سازمان اوقاف قرار گرفته، گفت: ۹۶ شعیر معادل ۶ دانگ می‌شود که برخی‌‌‌ وقف‌‌‌ها سهم‌‌‌ شعیر کمی دارند، پیرو دریافت مجوز از سازمان اوقاف درصددیم جاهایی را که سهم موقوفات چند شعیر و کمتر از یک دانگ است تبدیل به احسن کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به اینکه تمام موقوفاتی که کمتر از یک دانگ هستند، می‌توان فروخت و افراز کرد، اما در موقوفات بالای یک دانگ تنها می‌توان افراز کرد، افزود: ۱۰‌هزار رقبه در استان وجود دارد که سهم موقوفات آن زیر یک دانگ است که با طرح موجود می‌توان مشکلات زیادی از آنها را حل کرده و تبدیل به احسن کرد.

وی با اشاره به اخذ سند مالکیت برای املاک و دارایی‌‌‌های موقوفات گفت: در این زمینه استان همدان سال ۱۴۰۱ در سطح کشور نمونه معرفی شد و اکنون نیز بیش از ۸۵‌درصد املاک موقوفات دارای سند مالکیت هستند.

زین‌‌‌العابدینی با بیان اینکه چند تفاهم‌نامه بین اوقاف و نهادهای مختلف منعقد شده است، افزود: با تفاهم‌نامه‌‌‌ای که از سال ۹۰ با اداره منابع طبیعی منعقد شد خیلی از زمین‌‌‌های موقوفی تعیین‌تکلیف شدند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌‌‌ای با بنیاد مسکن خاطرنشان کرد: سنددار کردن املاک مردم و اجرای طرح هادی در این راستا مورد توجه قرار گرفته است.

اجرای ۹ پروژه سرمایه‌گذاری در اوقاف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال وظیفه ماست که در این راستا ۹ طرح سرمایه‌گذاری تعریف کردیم، افزود: با پدافند غیرعامل و ارتش در ساخت ۷۴۰ واحد مسکونی تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه چهار قطعه زمین برای ساخت مسکن با بنیاد مسکن توافق شده و در حال عقد قرار هستیم، گفت: استفاده از نیروگاه خورشیدی در مسجد جامع تویسرکان به زودی انجام می‌شود و قبلا هم در باغ بهشت همدان نیروگاهی راه‌‌‌اندازی شده است.

زین‌‌‌العابدینی با اشاره به اینکه ساختمان میراث فرهنگی در اعتمادیه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به باغ عمارت تبدیل می‌شود، افزود: طرح تجاری خدماتی شهرک مدنی تامین اعتبار شده و به محض دریافت مجوز ساخت آن آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه چند طرح در ملایر نظیر مبل منبت فاز ۱ و ۲ و هایپرمارکت داریم که هر دو در مرحله انتخاب مشاور هستند افزود: آسفالت‌‌‌ریزی در باغ بهشت همدان نیز آغاز شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به نیات اجتماعی، خیریه، عتبات، مساجد و مذهبی موقوفات در همدان گفت: از اوایل سال ۱۴۰۱ در حوزه نیات خیریه ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در حوزه اجتماعی ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

هزینه ۲۹ میلیارد تومانی در اجرای نیات واقفین

وی با تاکید بر اینکه در قالب نیات بالغ بر ۲۹ میلیارد تومان هزینه شده است در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن کریم اظهار کرد: در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن کریم ۹۵۰ نفر شرکت کردند و مرحله استانی نیز با شرکت ۲۰۰ نفر و حضور داوران استانی و کشوری برگزار شد. زین‌‌‌العابدینی با بیان اینکه اوقاف اولین اداره‌‌‌ای بود که برای طرح نهضت ملی مسکن اعلام آمادگی کرد، گفت: در شهرستان ملایر اعلام کردند واگذاری زمین ویلایی باشد و زمین‌‌‌های اوقاف در محدوده خدمات شهری پاسخگوی نیاز تعداد متقاضیان نبود.

وی با اشاره به اینکه در نهایت یک‌‌‌هزار و ۲۰۰ هکتار زمین بلامعارض تفکیک شده داریم که در آنجا بالغ بر ۷هزار متقاضی وجود دارد، اظهار کرد: سیاست مسوولان بر این بود که ما زمین‌‌‌ها را وارد خدمات شهری کنیم و راه و شهرسازی هم در آنجا مالک اراضی موجود بود که به صورت شهرک جدید ویلایی ساخته شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان خاطرنشان کرد: در شهر همدان هم در زمین ۶۸۰ هکتاری اعلام آمادگی کردیم، اما در نهایت این پروژه به مشکل برخورد و ساخت را به اراضی شهرک «اکباتانا» اراضی متعلق به راه و شهرسازی بردند که باز هم اعلام می‌‌‌کنیم اینجا نیز آمادگی همکاری را داریم.

وی در خصوص مساله اداره آرامستان از سوی اوقاف یا شهرداری افزود: یک بار در خصوص آرامستان مراحل قضایی طی شده و رای بر این بوده که اراضی موقوفه است و برگشت به ید موقوفه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه پرسش ما این بود که آیا شهرداری قبور آرامستان را با این قیمتی که ما واگذار می‌‌‌کنیم واگذار خواهند کرد؟ افزود: به دلیل موقوفی بودن زمین آرامستان امکان فروش زمین نیست و تنها می‌توان هزینه ساخت، نگهداری و خدمات را دریافت کرد و همه جا نیز این هزینه‌‌‌ها قیمت مشخصی دارند. وی با بیان اینکه آنچه باعث تفاوت قیمت می‌شود موقعیت قبر و زمین است اضافه کرد: چون آنجا نمی‌شود پول زمین گرفت نمی‌توان قبر را به قیمت بالاتری فروخت.

آمادگی اوقاف برای تحویل آزمایشی آرامستان به شهرداری

زین‌‌‌العابدینی با تاکید بر اینکه ما به شهردار قبلی اعلام کردیم اگر می‌‌‌خواهید آنجا را اداره کنید با قیمتی که ما می‌‌‌گوییم انجام شود و حسابداری هم آنجا تعیین خواهیم کرد، گفت: اعلام کردیم مدتی آزمایشی آرامستان را تحویل شهرداری می‌‌‌دهیم تا ببینیم به تعهدات خود عمل می‌کنید یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه در شورای شهر و به شهردار نیز گفته‌‌‌ام که آرامستان یک زمانی پر می‌شود، اما از امروز باید به فکر مکان جدید و جانمایی و ایجاد زیرساخت‌‌‌ها بود خاطرنشان کرد: فعلا آرامستان همدان تا ۲۰ سال ظرفیت دارد، اما باید از امروز به فکر بود تا گرفتار مشکل برخی شهرها نشویم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان در پاسخ به اینکه در حوزه فرزندآوری و جوانی جمعیت چه اقداماتی در اوقاف صورت گرفته است، گفت: ‌‌‌ ۱۲۸ واحد مسکن برای زوجین جوان در این راستا به قیمت یک‌چهارم‌ اجاره‌بهای عادی، اجاره داده می‌شود اما به دستگاه‌‌‌های دیگر نیز پیشنهاد دادیم اگر به ما کمک کنند، حاضریم زمین بیشتری را برای این امر اختصاص دهیم تا ساخته شود.

وی با بیان اینکه در ثبت وقف‌‌‌های جدید به مساله خانواده و ازدواج جوانان توجه داریم در ادامه در خصوص موقوفات قرآنی عنوان کرد: ‌‌‌ موقوفات مرتبط با قرآن در استان کم است و برخی هم مقید به مکان است که نمی‌توان روی آنها حساب باز کرد.

زین‌‌‌العابدینی با اشاره به اینکه از نظر تعدادی همدان موقوفات بالاتری در کشور دارد گفت: طی ۵۰ سال اخیر تعداد موقوفات افزایش یافته، اما از نظر نیازها موقوفات کمی داریم.

وی با بیان اینکه در موقوفات ما اصراری برای تولیت نداریم و واقفین می‌توانند افراد مورد اعتماد خود را برای این امر انتخاب کنند در خصوص مشکلات بقعه امامزاده محسن (ع) نظیر نبود زائرسرا در این بقعه اظهار کرد: بقعه امامزاده محسن (ع) ثبت ملی است و در حال حاضر نمی‌توان در آنجا ساخت‌وساز انجام داد، اما تا دو سال آینده که طرح جامع تصویب ‌‌‌شود می‌توان کارهایی را آغاز کرد.