اطلس طرح‌های صنعتی 95

گروه صنعت و معدن: وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات یکی از هفت طرح محول شده از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ را منتشر کرد. راه‌اندازی ۳۶ طرح مهم و ملی در سراسر کشور یکی از هفت ماموریت پیش‌بینی شده برای این وزارتخانه در سال جاری است که براساس گزارش منتشر شده ۵ طرح آن با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی و اشتغال هزار و ۸۵۰ نفری راه‌اندازی شده است. پیش از این نیز جزئیات تکمیل طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد یکی دیگر از هفت طرح محول شده به این وزارتخانه منتشر شده بود، برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی که پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد دارند، ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که واحدهای واجد شرایط می‌توانند با ثبت‌نام در سایت «بهین‌یاب» نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

«رونق تولید و تعیین تکلیف هفت هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی مشکل‌دار با هدف فعال کردن آنها»، «ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار»، «ارتقای رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات»، «مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری»، «افزایش صادرات کالا و خدمات غیرنفتی به میزان ۱۰ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴»، «تکمیل طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد» و «تکمیل و راه‌اندازی ۳۶ طرح مهم و ملی» هفت ماموریت ابلاغی برای این وزارتخانه در سال ۹۵ است، ماموریت‌هایی که در راستای بازگرداندن رونق به بخش تولید در نظر گرفته شده‌اند و فعالان صنعتی امیدوارند با اجرایی کردن آنها برخی از مشکلات بخش صنعت و معدن مرتفع شود.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین وضعیت «تکمیل و راه‌اندازی ۳۶‌طرح مهم و ملی» با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، پنج طرح از ۳۶ طرح مهم و ملی با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و اشتغال یک هزار و ۸۵۰ نفر راه‌اندازی شده است به «ایرنا» گفت: با تکمیل و راه‌اندازی این ۳۶ طرح مهم و ملی ۱۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری وارد مرحله بهره‌برداری می‌شود.

حسین ابویی مهریزی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها در ۲۰ استان کشور مستقر هستند و کل کشور از آن بهره‌مند خواهد شد، گفت: با تکمیل و راه‌اندازی این طرح‌ها ۱۳ هزار و ۳۰۰ شغل مستقیم به وجود خواهد آمد. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره شاخص‌های انتخاب این طرح‌ها نیز گفت: این ۳۶ طرح با توجه به نقشی که می‌توانند در کمک به صادرات غیرنفتی کشور، تامین مواد اولیه برای زنجیره تولید، ارتقای نسبی درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد، کاهش نیاز به واردات و همچنین جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش داشته باشد، انتخاب شده‌اند. ابویی مهریزی با اشاره به اینکه سه پروژه فولادی تا مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با راه‌اندازی ۱۴ طرح فولادی موجود در پروژه تکمیل و راه‌اندازی ۳۶ طرح مهم و ملی، ۲/ ۱۹ میلیون تن به ظرفیت زنجیره تولید فولاد (از کنسانتره تا گندله، آهن اسفنجی، شمش و نورد) اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها همچنین ۲۷ هزار تن ظرفیت جدید در زنجیره ارزش مس ایجاد می‌کند و ۵/ ۴ میلیون تن به ظرفیت سیمان، ۱۵۰ هزار دستگاه به ظرفیت تولید لوازم خانگی، ۶/ ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین ۱۶۵ هزار تن به ظرفیت صنایع سلولزی اضافه خواهد کرد. ابویی مهریزی با اشاره به اینکه سه طرح از این طرح‌های مهم و ملی مربوط به صنعت خودرو و قطعات خودرو است، گفت: با راه‌اندازی این سه طرح، معادل ۱۸۴ هزار دستگاه به ظرفیت تولید خودروی کشور اضافه می‌شود.

به گفته وی، این طرح‌ها همچنین سه هزار و ۵۰۰ تن به ظرفیت تولیدات دارویی، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه به ظرفیت تجهیزات صنعت برق، ۱۰۵ هزار تن به ظرفیت فرآوری صنایع غذایی، ۲۸ هزار تن به ظرفیت محصولات شیمیایی، ۴۰۰ هزار تن به ظرفیت کانی غیرفلزی (کک) و یک تن به ظرفیت تولید طلای کشور اضافه خواهد شد. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این نیز در مورد برنامه «تکمیل طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد» به عنوان یکی دیگر از هفت ماموریت اولویت‌دار تصویب شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای این وزارتخانه گفت: تا پایان تیرماه یک هزار و ۵۰۸ پروژه راه‌اندازی شده است. ابویی مهریزی حجم سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از این یک هزار و ۵۰۸ پروژه را حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال (۱۱ هزار میلیارد تومان) ذکر کرد و افزود: با راه‌اندازی این طرح‌ها، ۲۶ هزار و ۶۰۰ شغل مستقیم ایجاد شده است.وی در مورد پراکندگی استقرار این پروژه‌ها گفت: در هر استان چند پروژه راه‌اندازی شده است و به این ترتیب، اشتغال‌زایی این پروژه‌ها شامل کل کشور می‌شود. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت تعداد کل طرح‌های صنعتی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد را هشت هزار و ۵۰۰ طرح اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه عملیاتی که به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام کرده‌ایم، مقرر شده است تعدادی از این طرح‌ها را تا پایان امسال به بهره‌برداری برسانیم و تعدادی را نیز به صورت نسبی تکمیل کنیم و پیشرفت فیزیکی آنها را افزایش دهیم.

وی افزود: بر اساس این برنامه، امسال پنج هزار و ۴۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد راه‌اندازی و به بهره‌برداری می‌رسد؛ به عبارتی در هر فصل یک هزار و ۳۵۰ طرح باید به بهره‌برداری برسد. ابویی مهریزی، سرمایه‌گذاری انجام شده برای این پنج هزار و ۴۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد را ۲۲۰ هزار میلیارد ریال(۲۲ هزار میلیارد تومان) عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این طرح‌ها، ۹۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه، این پروژه‌ها شامل همه رشته‌های صنعتی می‌شود، گفت: تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام از چند جنبه قابل توجه است: نخست اینکه، این طرح در سراسر کشور اشتغال پایدار ایجاد می‌کند؛ علاوه‌بر این، راه‌اندازی این پروژه‌ها به افزایش تولید ختم و به این ترتیب زنجیره ارزش با سهم بیشتر داخلی تکمیل نسبی می‌شود.

اطلس طرح‌های صنعتی 95