گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: تفاهم‌نامه همکاری علمی ‌و پژوهشی در حوزه معادن و صنایع معدنی بین ایمیدرو و دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد تهران جنوب برای یک دوره سه‌ساله به امضا رسید. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: تفاهم‌نامه همکاری یاد شده به منظور ایجاد همکاری پایدار بین ایمیدرو و دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد تهران جنوب و استفاده متقابل از امکانات و ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی امضا شده است. مهدی کرباسیان هدف از امضای این تفاهم‌نامه را ایجاد همکاری علمی ‌و پژوهشی در حوزه معادن و صنایع معدنی و جهت بخشیدن به پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری برای رفع مشکل‌های صنعت معدنکاری و قراردادن دانش و تجربه در کنار یکدیگر عنوان کرد. به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، مدت زمان اعتبار این تفاهم‌نامه همکاری علمی‌ و پژوهشی ۳ سال بوده و طی این مدت ایمیدرو اولویت طرح‌های پژوهشی، نیازهای دوره‌های آموزشی مدیران و کارکنان سازمان و واحدهای تابعه را به دانشگاه ارائه داده و درخصوص دسترسی به اطلاعات و آزمایشگاه‌ها و امکانات پژوهشی با اعضای هیات علمی‌ دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد تهران جنوب در پروژه‌های مورد نیاز سازمان همکاری می‌کند.

کرباسیان با اشاره به اینکه ایمیدرو هم اکنون با بیش از ۳۰ دانشکده و مرکز آموزشی دولتی و خصوصی همکاری دارد، افزود: سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایمیدرو و ایدرو براساس قانون می‌توانند ۲۵ درصد از سود خود را برای پژوهش و آموزش هزینه کنند. کرباسیان تصریح کرد: طی سال گذشته بیش از ۳۰ دوره تخصصی در زمینه آموزش‌های کاربردی با استادان خارجی از کشورهای مختلف داشته‌ایم. وی خاطرنشان کرد: ایمیدرو همچنین برای آموزش دوره‌های کاربردی در زمینه‌های انرژی، محیط‌زیست و مجموعه معدن و صنایع معدنی آمادگی دارد تا با دانشگاه آزاد واحد جنوب تهران همکاری مشترک داشته باشد و سازمان توسعه در این خصوص حمایت مالی خواهد داشت. رئیس هیات عامل ایمیدرو از اختصاص حدود ۵/ ۱۹ میلیارد تومان اعتبار به حوزه پژوهش و آموزش طی سال ۹۵ خبر داد و افزود: در مقایسه با ابتدای دولت یازدهم، ۴ برابر هزینه در این حوزه‌ها صورت گرفته و هیچ‌گونه محدودیتی نداریم. وی تاکید کرد: هم اکنون در حوزه معدن و صنایع معدنی به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی از تکنولوژی عقب هستیم به این منظور برای جبران این عقب‌افتادگی باید از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استفاده کنیم.

کرباسیان بر همکاری مشترک با مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در حوزه محیط‌زیست تاکید کرد و گفت: این حوزه در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی با بیان اینکه در زمینه پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترای دانشجویان یک کمیته بررسی داریم، تصریح کرد: سازمان توسعه در این زمینه نیز برای همکاری مالی آمادگی کامل دارد؛ از این رو پیشنهاد می‌شود به منظور تسریع در زمان کارگروهی ویژه در این زمینه تشکیل شود.

بهروز دانشیان، رئیس دانشگاه آزاد واحد جنوب نیز در این مراسم گفت: براساس این تفاهم‌نامه همکاری، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد تهران جنوب نیز متعهد می‌شود که طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی را در جهت اولویت‌های پژوهشی ایمیدرو هدایت کرده و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت مورد نیاز ایمیدرو را برگزار کند. وی خاطرنشان کرد: همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد تهران جنوب با امضای این تفاهم‌نامه همکاری، تمامی ‌اطلاعات کتابخانه‌ای، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و مدارک علمی‌ مورد نیاز را در اختیار ایمیدرو قرار داده و در نیازسنجی پژوهشی ایمیدرو همکاری می‌کند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد تهران جنوب گفت: در این دانشکده طی دوره تحصیلی گذشته، ۲۴۰۰ پایان نامه تحصیلی داشتیم که معتقدیم این حجم بالای پایان نامه‌ها باید جهت‌دار شوند. وی افزود: کارگروهی برای ارتباط با صنعت تشکیل می‌شود تا بتوانیم طرح‌های پژوهشی را در جهت اولویت‌های پژوهشی ایمیدرو هدایت کنیم. دانشیان خاطرنشان کرد: پروپوزال‌های کارشناسی ارشد و دکترا قبل از مطرح شدن در گروه آموزشی، در مرکز تحقیقات نانو بررسی و انتخاب می‌شوند و دانشجویان برجسته نیز در این مرکز مشغول به کار می‌شوند. وی افزود: واحد تهران جنوب با ۴ دانشگاه آلمان همکاری می‌کند و این واحد دانشگاهی، اولین دانشگاهی است که دانشجو به آلمان اعزام کرده است. همچنین اولین دانشگاهی هستیم که دانشجوی آلمانی رساله دکترای خود را در رشته معماری در ایران می‌گذراند و البته می‌توانیم از توانمندی‌های دانشجوی آلمانی نیز استفاده کنیم.