11 برنامه برای مدیریت پیک عكس: دنیای اقتصاد

«خاموشی صفر» و «نهادینه کردن عادت مناسب‌تر مصرف» دو ماموریتی هستند که از سوی متولیان نیروی کشور در راستای مدیریت پایدار تامین برق در سال ۹۸ به مدیران صنعت برق محول شده است. اما برای نهادینه کردن عادت مناسب‌تر مصرف و دست یافتن به خاموشی صفر، چه برنامه‌ها و استراتژی‌هایی از سوی تصمیم‌سازان تعریف شده است؟ مطابق با نقشه راه وزارت نیرو، برای عبور از پیک تابستان امسال برنامه‌هایی برای کاهش مصرف در چهار بخش «ادارات»، «صنعت»، «مشترکان خانگی» و «کشاورزی» تعبیه شده است. «اصلاح تعرفه»، «اجبار به کاهش ۳۰ درصد بار صنایع بالای یک مگاوات- تعیین ساعت کار شهرک‌های صنعتی»، «تغییر ساعت کار ادارات در کل کشور و اخذ مجوز قطع در صورت عدم همکاری»، «نصب ۵۰۰ فیدر قابل قطع کشاورزی و ۴ ساعت قطع چاه‌های کشاورزی»، «استفاده از مولدهای خود تامین مشترکان»، «تعویض ۱۰ میلیون لامپ فلورسنت ادارات در شهرهای بزرگ استان‌های گرمسیر با لامپ LED»، «تعویض ۵ میلیون لامپ فلورسنت در ادارات شهر تهران با لامپ LED»، «کنترل بار روشنایی معابر و پارک‌ها»، «سرویس ۵ میلیون کولر آبی و یک میلیون کولر گازی»، «اجباری کردن همکاری ۲ ساعته ایستگاه‌های CNG» و «استفاده پایلوت از فناوری نوین»، برنامه‌های یازده‌گانه‌ای هستند که برای کاهش مصرف برق در دستور کار قرار خواهند گرفت.

فرمول کاهش مصرف

روز گذشته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری با اصحاب رسانه به آخرین هدف‌گذاری‌ها در پیک مصرف امسال پرداخت. به گفته همایون حائری، برای تابستان امسال قرار است با همکاری استانداران سراسر کشور و اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف، رشد مصرف پیک را به کمترین میزان رسانده و حداکثر در حدود ۵/ ۲ درصد باقی بماند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته وزارت نیرو با همکاری مسوولان استانی توانسته رشد پیک مصرف سالانه برق را برای اولین بار از حدود ۵ درصد به حدود ۹/ ۲ درصد کاهش دهد. حائری در این نشست با بیان اینکه سال برقی سه بازه زمانی بسیار گرم، گرم و خنک دارد، توضیح داد: بازه زمانی بسیار گرم از ۲۰ خرداد تا پایان مرداد است که یک شرایط غیرخطیر از عرضه و مصرف برق ایجاد شده و بیشترین فشار را به شبکه وارد می‌کند. از ابتدای مهر تا انتهای مهر و ابتدای فروردین تا ۲۰ خرداد نیز بازه زمانی گرم بوده و بازه زمانی خنک از انتهای مهر آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه دارد. او با اشاره به اینکه ۱۹ خرداد ماه به‌عنوان روز مدیریت مصرف اعلام شده است، اظهار کرد: سال گذشته اولین سال بود که با تعاملی که با مسوولان استانی داشتیم، پیک مصرف به ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات رسید، به عبارت دیگر رشد مصرف از ۵ درصد به ۹/ ۲ درصد رسید. معاون برق و انرژی وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای اجرایی کردن مدیریت مصرف نیاز به اندازه‌گیری مدیریت مصرف است، گفت: سال گذشته برای این منظور بخشی را فعال کردیم و امسال با به‌روز کردن اندازه‌گیری خروجی کلیه فیدرهای ۲۰ کیلوولت پایش دقیق‌تری خواهیم داشت. پایش هر یک ربع یک بار، به عبارت دیگر آنلاین بوده و از امروز آغاز شده است. وی در ادامه با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای حذف قبوض کاغذی گفت: برنامه‌ریزی شده است که تا پایان مهرماه سال جاری قبوض کاغذی حذف شود.

حائری با اشاره به مصوبه دولت در مورد تعرفه برق، اظهار کرد: از اول خرداد الگوی مصرف برای نقاط مختلف کشور مشخص شد و تعرفه‌ای هم در نظر گرفته شد. بر این اساس یک افزایش ۷درصدی اعمال شد و پرمصرف‌ها هم افزایش ۱۶ درصدی داشتند که از ابتدای خرداد اعمال شد. مشترکان چنانچه در مصرف برق ۱۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشند می‌توانند ۲۰ درصد هزینه برق خود را کاهش دهند. وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مشترکان خانگی زیر الگوی مصرف قرار دارند، گفت: الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت برای تهران و میانگین الگوی مصرف تهران ۲۷۲ کیلووات ساعت است. هزینه برق کیلووات ساعتی ۶۰ تا ۷۰ تومان است در حالی که در زمان پیک به ازای هر کیلو وات ساعت هزینه برق بیش از ۵۰۰ تومان است و به عبارت دیگر مابه‌التفاوت این هزینه به‌عنوان یارانه به مشترکان پرداخت می‌شود و این یارانه برای پرمصرف‌ها چند بار اعمال می‌شود.

حائری در ادامه با اشاره به تغییر ساعت ادارات در تابستان سال گذشته، اظهار کرد: تغییر ساعت اداری سال گذشته انجام گرفت و در استان‌هایی نتایج مناسبی در پی داشت. از این طریق سال گذشته حدود ۲۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفت. به گفته او تغییر ساعت امسال در هر استان بر عهده استاندار گذاشته شده است و از این طریق می‌توان زمان ساعت کار اداری را بهینه کرد. البته ساعت ادارات تغییر خواهد کرد و کاهش نخواهد یافت. حائری افزود: رئیس‌جمهور تاکید کرده‌اند اداراتی که قبض مصرفی آنها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است به وی معرفی شوند. معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف سیستم‌های سرمایشی بیش از ۲۴ هزار مگاوات است، اظهار کرد: اگر بتوانیم با هماهنگی این میزان مصرف را به ۲۰ هزار مگاوات برسانیم، با ۴۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی، ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش برق صرفه‌جویی می‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه رشد مصرف سالانه تا قبل از سال ۱۳۹۸ به‌صورت میانگین ۵درصد بود، گفت: این رشد مصرف این ضرورت را ایجاد می‌کرد که سالانه ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به مدار بیاید. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که برای سال ۱۳۹۸ انجام شده بود، باید ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید اضافه می‌شد، اما به‌رغم مشکلات در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید اضافه شده است. تا پایان سال سعی می‌شود این عدد به ۴ هزار مگاوات برسد.

وی در ادامه درباره تشویق کشاورزان به کاهش مصرف توضیح داد: مشوقی که برای کشاورزان در نظر گرفته‌ایم، این است که در ساعت اوج مصرف چاه‌های کشاورزی خود را خاموش کنند، در این صورت می‌توانند در ۲۰ساعت بعدی از برق رایگان استفاده کنند. سال گذشته از این طریق ۷۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی صورت گرفت.

حائری با تاکید بر اینکه پیک مصرف در روز بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ رخ خواهد داد، گفت: یکی دیگر از این برنامه‌ها تشویق صنایع است. ما هر سال به صنایع مشوق می‌دهیم که طرح ذخیره عملیاتی را اجرا کنند. امسال بیش از ۲ هزار مگاوات تفاهم‌نامه با صنایع امضا کرده‌ایم. به گفته حائری، محورهای دیگر برای کاهش مصرف برق شامل مولدهای خود تامین است که باید کمک کنیم مولدهای خود تامین به شبکه‌های سراسری متصل شوند. در این راستا ۴۵۰ مگاوات تفاهم‌نامه منعقد شده است. وی در ادامه گفت: محورهای دیگر هم مربوط به روشنایی ادارات، معابر عمومی و پارک‌هاست، همچنین با ایستگاه‌های «سی‌ان‌جی» مذاکره کرده‌ایم که در صورت نیاز از دیزل اضطراری استفاده کرده و از برق شبکه سراسری کمتر استفاده کنند.

 


 

رونمایی از طرح ملی «قبض سبز»
 

روز گذشته با حضور وزیر نیرو، طرح ملی قبض سبز رونمایی و فرآیند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به‌صورت رسمی آغاز شد. رضا اردکانیان در مراسم رونمایی از طرح ملی قبض سبز نوشت: سبز،‌ یعنی رویش،‌ یعنی صلح و یعنی زندگی و توسعه پایدار. امیدواریم همکاران صنعت برق در این برنامه و سایر توصیه‌ها و تاکیدات رئیس‌جمهور سربلند باشند». طرح ملی قبض سبز در راستای تحول دیجیتال در خدمات مشترکان اجرایی شده است. ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکان،‌ بهره‌مندی از فناوری‌های نو،‌ صرفه‌جویی اقتصادی،‌ توسعه دولت الکترونیک،‌ ارتباط دوسویه با مشترکان،‌ ارائه خدمات غیرحضوری،‌ نظارت موثر،‌ مدیریت کارآمد و حفظ محیط‌زیست از اهداف این طرح به شمار می‌رود.