در این باره سیدمصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: ستاد اجرایی بنا بر نیازهای موجود و در راستای مقابله با بیماری کرونا اقداماتی را انجام داده است. در ابتدا کمیته مبارزه با کرونا تشکیل شد و دستورالعمل‌های لازم در این خصوص به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ شد. یکی از وظایف اصلی این ستاد با توجه به اینکه در سال تولید ملی قرار داریم کمک به تولیدکنندگانی بود که محصولاتی بهداشتی برای مبارزه با کرونا تولید می‌کنند. در همین راستا تولیدکنندگان مواد ضدعفونی‌کننده مورد بررسی و تعدادی از این کارخانه‌های تولیدی مورد حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفتند و میزان تولیدات آنها افزایش پیدا کرد.

در حال حاضر چهار کارخانه تولیدی ستاداجرایی به نام ایران دارو، تولید دارو، البرز دارو و سبحان دارو با تغییر مسیر تولید خود مقرر کرده‌اند تا پایان سال ۱۳۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده و ۱۵ تن ژل ضدعفونی‌کننده تولید کنند و تا تاریخ ۱۹ اسفند ۹۸ نیز توانستند ۵۹ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده و ۴ تن ژل ضدعفونی‌کننده تولید کنند.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همچنین افزود: در حال حاضر تولید ماسک نانو در کشور خیلی کم است ولی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام توانست خط تولید ماسک نانو N۹۵ را راه‌اندازی کند که ۷۶ هزار عدد ماسک نانو در یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه ستاد تولید می‌شود و از سوی دیگر پارچه نانو نیز برای تولید ماسک در اختیار دیگر تولیدکنندگان ماسک قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش،‌ بعضی از مبتلایان به بیماری کرونا با بیماری‌های تنفسی مواجه هستند که در این حوزه نیز ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نسبت به تولید دستگاه اکسیژن‌ساز اقدام کرده و اگر اکسیژن بدن پایین بیاید قطعا تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

دستگاه اکسیژن‌ساز توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ستاداجرایی تولید شده است و تولید آن در حال حاضر کاملا بومی‌سازی شده و به‌صورت سه شیفت روزانه ۳۰ دستگاه اکسیژن‌ساز تولید می‌کند.

تولید بعضی از قطعات این دستگاه در اختیار آمریکا بود که ستاد فرمان اجرایی توانست بومی‌سازی کند و آن را در داخل کشور تولید کند. این تولید از نظر قیمتی خیلی پایین‌تر از واردات است و این دستگاه در اختیار افراد نیازمند و محتاج به دستگاه اکسیژن‌ساز قرار می‌گیرد. این تولیدی موجب اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده است.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ۱۰ میلیارد تومان برای تولید انبوه این محصول سرمایه‌گذاری کرده و توانسته است این دستگاه را به تولید مناسبی برساند و کسانی که مشکل تنفسی دارند از این دستگاه استفاده کنند.

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته تولید لباس‌های ایزوله بیمارستانی است که در همین راستا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با یکی از شرکت‌ها به‌صورت مشارکتی نسبت به تولید این لباس اقدام کرده است. این کارخانه در شهر سنندج واقع شده است و لباس‌های ایزوله کادر پزشکی و پرستاری بیمارستانی برای مقابله با کرونا تولید می‌‌کند که در این حوزه نیز بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و ۲۰۰ نفر هم اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارند.  معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: در این کارخانه ماهانه ۶۰ هزار لباس ایزوله تولید می‌شود و در حال حاضر روزی ۲ هزار لباس ایزوله تولید می‌شود که این قابلیت را داریم تا به ۴ هزار لباس افزایش یابد.

 این مقام مسول درباره نحوه توزیع تولیدات ستاد اجرایی گفت: توزیع تولیدات ستاد با وزارت بهداشت است. تمامی تولیدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای توزیع در اختیار وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد تا یک نظام واحد برای توزیع محصولات با توجه به مشکلات موجود داشته باشیم و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نقشی در توزیع این تولیدات ندارد.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)‌ به بعضی از کارخانه‌ها کمک مالی کرده است تا میزان تولیدات خود را از ۳۰ هزار ماسک به ۱۰۰ هزار برساند و در این راستا افزایش اشتغال نیز داشته است و در ضمن تمامی تولیدات این محصولات برای مقابله با ویروس کرونا در اختیار هیات امنای محترم ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد و در توزیع این اقلام ستاد هیچ دخالتی ندارد.

وی افزود: برای تامین ماسک در کشور واردات حدود ۵۰ میلیون ماسک را از یک کشور اروپایی و آسیایی آغاز کرده بودیم و تمامی اقدامات آن انجام شده بود ولی متاسفانه آن کشورها اجازه واردات آن را به کشور ما ندادند و اوج خباثت خودشان را در این خصوص نشان دادند.  سیدمصطفی سیدهاشمی گفت: وقتی به‌رغم قراردادهای منعقد شده نتوانستیم از کشورهای آسیایی واردات ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده داشته باشیم استراتژی ما به سمت تولید داخلی رفت و دستگاه‌های تولید ماسک را خریداری کرده‌ایم و این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور ساخته می‌شود و مقرر شده ۱۰ دستگاه تولید ماسک توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طی هفته‌های آینده در اختیار ستاد اجرایی قرار بگیرد تا تولیدات ماسک را در کشور افزایش دهیم و با این اقدام نیازهای ماسک را در کشور تا حدودی که تولید می‌شود تامین کنیم. این دستگاه‌ها استانداردهای لازم را دارند و تماما استرلیزه شده‌اند. این دستگاه‌ها هر کدام روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار ماسک می‌توانند تولید کنند.

یکی دیگر از اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) توزیع مواد ضدعفونی‌کننده به افراد نیازمند است و در همین راستا بنیاد احسان که زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)‌ است در منطقه هرندی تهران با کمک نیروهای جهادی حدود ۳۰ هزار بسته‌بندی بهداشتی مقابله با کرونا را به مردم این محله اهدا کرده است و ضدعفونی‌کردن تمامی معابر و مساجد این محله نیز انجام شده است.