در نشست بررسی فرصت‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های تجاری ایران و کنیا موضوع تهاتر، تعرفه ترجیحی، موانع بانکی بین دو کشور و تاسیس شهرک صنعتی در کنیا بررسی شد. در این نشست خبر راه‌‌‌اندازی پرواز کارگو در مسیر ایران - کنیا تا پایان سال ۲۰۲۱ نیز اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران در ابتدای نشست محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران از ظرفیت‌‌‌های اقتصادی کشور کنیا گفت: کنیا کشوری درحال‌‌‌توسعه در شرق آفریقاست؛ این کشور عمدتا متکی بر کشاورزی، مواد معدنی و آبزیان است. کنیا موقعیت ویژه‌‌‌ای در شرق آفریقا دارد که دسترسی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همجوار ازجمله اوگاندا، تانزانیا، بروندی و رواندا را فراهم می‌کند. ظرفیت برای همکاری با کنیا و کشورهای همسایه آن بسیار بالاست.

وی ادامه داد: ما در معاونت بین‌الملل اتاق ایران نگاه ویژه‌‌‌ای به روابط تجاری با کشورهای آفریقایی داریم. برای همین می‌‌‌خواهیم از ظرفیت همه فعالان اقتصادی، سفرای ایران در کشورهای آفریقایی و وزارت امور خارجه استفاده کنیم تا حضور گسترده‌‌‌تری در بازار کشور آفریقا فراهم آوریم. کرباسی گفت: ظرفیت‌های متعددی برای همکاری با کنیا داریم که می‌توان این ظرفیت‌‌‌ها را به چند برابر فعلی افزایش داد. در بخش مشتقات نفتی و قیر زمینه خوبی برای همکاری است. اگر کشورهای همسایه کنیا را هم مورد توجه قرار دهیم که از طریق بند مومباسا بتوانیم به آن بازارها ورود کنیم، حجم صادرات به آن منطقه از طریق کنیا افزایش می‌‌‌یابد. زمینه همکاری در حوزه تجهیزات موتوری، ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و پتروشیمی و مواد غذایی وجود دارد. معاون بین‌الملل اتاق ایران افزود: عمده داروهای مورد مصرف در کنیا، وارداتی است. ما اینجا نیازمند آن هستیم که طرف کنیایی تسهیلاتی را فراهم کند تا داروهای تولیدی خود را در بازار کنیا ثبت کنیم و از طریق آنجا به کشورهای همسایه صادر شود و نیازمندی خود کنیا هم تامین شود. وی به مساله واردات محصولات کنیایی به ایران اشاره کرد: نیازمندی ایران در حوزه خوراک دام می‌تواند از طریق کنیا و کشورهای همجوار تامین شود. البته نیاز به کاکائو، غلات، و میوه‌‌‌های حاره‌‌‌ای را هم می‌توان از این طریق تامین کرد.