به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محسن اردکانی تصریح کرد: با وجود افزایش ۲درصدی تعداد مشترکان آب و فاضلاب تهران در سه‌ماه ابتدایی امسال، ۴درصد از مصرف آب تهران نسبت به سال گذشته کاسته شده است.

طبق تعریف شرکت آب و فاضلاب استان تهران، الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ مترمکعب برای هر انشعاب است؛ خانوارهایی که تا ۱۴ مترمکعب آب مصرف کنند «مشترک خوش‌مصرف»، بین ۱۴ تا ۲۸مترمکعب «مشترک پرمصرف» و خانوارهایی که بیش از دوبرابر الگو مصرف کنند، «بدمصرف» محسوب می‌‌‌شوند. اردکانی در باره نحوه برخورد با مشترکان بدمصرف گفت: به ۲۲هزار و ۱۹۹مشترک بدمصرف اخطار داده‌‌‌ایم که به دنبال بی‌‌‌توجهی به اخطارها با قطع موقت آب مواجه شده‌‌‌اند. البته به دنبال این اقدامات، تعداد معناداری از گروه مشترکان بدمصرف به طبقه پرمصرف یا کم‌‌‌مصرف‌‌‌تر پیوسته‌‌‌اند.

به گفته وی در سه‌ماه ابتدایی امسال مشترکان بدمصرف (با مصرف بیش از دوبرابر الگو) نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۷‌درصد کمتر شده‌‌‌اند و مشترکانی که بین ۱۴ تا ۲۸مترمکعب مصرف کرده‌‌‌اند ۸‌درصد کاهش یافته‌‌‌اند و ۱۱درصد به گروه خوش‌‌‌مصرف‌‌‌ها افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه برنامه‌‌‌ای برای نوبت‌‌‌بندی یا قطع برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده آب تهران در تابستان امسال نداریم، گفت: همچنان مدیریت مصرف آب ضروری است. در نظر داشته باشیم که در حوزه تامین آب، حفر یک حلقه چاه نیازمند ۱۰میلیارد تومان هزینه است؛ در حالی که تنها ۲۵لیتر در ثانیه آب را تامین می‌کند؛ حال آنکه هر شهروند تهرانی ۲۵۰لیتر در شبانه‌‌‌روز آب مصرف می‌کند که با صرفه‌‌‌جویی تنها ۲۵لیتر در شبانه‌‌‌روز رقم بسیار قابل‌توجهی آب تامین می‌شود و از حفر چاه‌‌‌ بی‌‌‌نیاز می‌‌‌شویم.

اردکانی افزود: تغییرات اقلیمی در تمام دنیا در حال رخ‌‌‌دادن است که یکی از راه‌‌‌های کاهش تبعات آن، مدیریت مصرف است. اگر هریک از ما به عنوان مصرف‌کنندگان آب تنها ۱۰درصد از مصارف روزانه‌‌‌مان بکاهیم، اثر مثبت بسیاری روی تامین منابع آبی و همچنین محدودکردن استفاده از منابع زیرمینی آب خواهد گذاشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به خشکسالی‌‌‌های اخیر گفت: استان تهران پنجمین استان خشک در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بوده و حجم ذخایر سدها نسبت به پارسال کمتر است. از این رو طی پارسال و امسال کمبود بارش را از آب‌‌‌های زیرزمینی جبران کردیم. وی افزود: در حادثه سد امیرکبیر توانستیم با طرح رینگ آبرسانی تهران که هنوز کامل نشده است بخشی از آب سامانه شرق را به غرب منتقل کنیم؛ از ۱۷۰کیلومتر این طرح، تاکنون ۱۲۰کیلومتر اجرا شده است که البته به طور متوسط هر سال ۱۲کیلومتر از این پروژه مهم اجرا شده؛ اما امسال برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌ایم که ۲۵کیلومتر از این پروژه را اجرایی کنیم.

به گفته اردکانی، مجموع ظرفیت مخازن ذخیره‌‌‌سازی آب تهران ۲میلیون و ۸۴۷‌هزار مترمکعب است که برنامه‌ریزی کرده‌‌‌ایم این رقم تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۳میلیون و ۱۹۱‌هزار و ۲۰۰مترمکعب افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه در شهر تهران ۳۴۹۱انشعاب حساس شناسایی شده است، گفت: صاحبان این انشعاب‌‌‌ها موظف شده‌‌‌اند در ساختمان‌‌‌هایشان مخازن ذخیره آب تعبیه کنند تا بتواند نیاز آبی ۴۸ساعت پیش‌رو را در مواقع نیاز تامین کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران یکی از کاربردهای تصفیه‌‌‌خانه‌‌‌های فاضلاب را تولید پساب برای آبیاری و استفاده در فضاهای سبز دانست و گفت: با درپیش‌‌‌گرفتن رویکرد احداث تصفیه‌‌‌خانه‌‌‌های محلی تلاش می‌شود پساب‌‌‌های تولیدی در همان محلی که فاضلاب تولید می‌شود، استفاده شود که طبیعتا این امر در تغذیه منابع زیرزمینی همان مناطق نیز اثر مثبتی خواهد داشت. در این زمینه اقداماتی را برای احداث تصفیه‌‌‌خانه محلی از جمله در منطقه خرگوش‌‌‌دره انجام داده‌‌‌ایم.