تولید برق در گرو  اصلاح ناترازی گاز

از سوی دیگر، پیام باقری، رئیس سندیکای برق ایران نیز در حاشیه این نمایشگاه حل مشکلات صنعت برق را معطوف به همکاری متقابل دولت و بخش خصوصی دانست و از تشکیل شورای مشورتی صنعت برق خبر داد. به عقیده او تشکیل این شورا باعث رفع موانع صنعت برق می‌شود. البته محرابیان در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود اشاره کرد که در سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به صنایع کشور برابر با ۳۶میلیارد کیلووات ساعت بوده و این عدد در تابستان ۱۴۰۲ به ۴۶.۱میلیارد کیلووات ساعت رسیده است. بنابر همین گفته وزیر نیرو، باید تبیین شرایطی برای کاهش تولید برق با مصرف منابع گازی، در دستور کار قرار گیرد؛ موضوعی که با توجه به آغاز ساخت نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر در همین وزارتخانه در دست اجراست. صحبت‌‌‌های وزیر نیرو در مورد افزایش برق تحویلی به صنایع در حالی است که نظرسنجی از فعالان اقتصادی و گزارش‌‌‌های شامخ حاکی از این است که قطعی برق در تابستان از اصلی‌‌‌ترین دلایل کاهش تولید بوده است.

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور که در مراسم افتتاح این نمایشگاه حضور داشت، گفت: صنعت آب و برق با توجه به جایگاه ویژه‌‌‌ای که در رشد و توسعه ملی دارد، یکی از مخاطبان جدی راهبردهای توسعه دانش‌بنیان است که می‌توانیم با ایجاد این پیوند شاهد خیزش علمی جدی در این دو صنعت باشیم.روح‌الله دهقانی فیروزآبادی افزود: آب و برق صنایع ارزش‌آفرین هستند و در سایه ارتباط خوب با شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند نقش موثری در مسیر پیشرفت کشور داشته باشند.

تشکیل شورای مشورتی صنعت برق

پیام باقری، رئیس سندیکای صنعت برق، در افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اینکه صنعت برق کشور دارای شاخص‌‌‌هایی است که مورد توجه دنیا قرار گرفته است، گفت: این صنعت افتخارآفرین، اثر‌‌‌گذار بر توسعه زیرساخت کشور، زیربنایی و راهبردی است که آثار آن را در سال‌های اخیر در توسعه فعالیت‌‌‌های افتصادی، خلق ثروت و ایجاد ارزش‌افزوده و رشد اقتصادی کشور شاهد بو‌ده‌ایم.وی با اشاره به وابستگی کشور به صنعت برق، افزود: صنعت برق نماد خودباوری و تکیه بر ساخت داخلی و مفهوم اصلی اقتصاد مقاومتی است.رئیس سندیکای صنعت برق از تشکیل شورای مشورتی صنعت برق با حمایت‌‌‌های وزیر نیرو خبر داد و افزود: با تشکیل این شورا برای رفع موانع صنعت برق اقدام می‌شود.

رشد فروش برق در سال‌جاری

وزیر نیرو در مراسم افتتاح نمایشگاه صنعت برق، به اقدامات و تلاش‌‌‌های صورت‌گرفته در وزارت نیرو از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم به منظور رفع ناترازی‌‌‌های برق اشاره کرد و گفت: تلاش‌‌‌ها بر این بود تا با بهره‌‌‌مندی از روش‌ها و شیوه‌‌‌های مختلف، این ناترازی را کم‌اثر و در ادامه رفع کنیم. این مهم با استعانت از دو روش افزایش ظرفیت و توسعه تولید و نیز مدیریت مصرف برق و بهینه‌‌‌سازی محقق شد.علی‌اکبر محرابیان بیان کرد: براساس گزارش‌‌‌های مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس شورای اسلامی، صنعت برق در هفت‌ماه ابتدایی سال‌جاری بالاترین رشد تولید و فروش را داشته، به طوری که در بخش تولید، رشد ۲۲.۱درصدی و در بخش فروش رشد ۲۴.۸درصدی را در میان سایر صنایع کشور کسب کرده و در این زمینه مقام اول رشد را داشته است.وی اضافه کرد: در حوزه مدیریت مصرف و بهینه‌سازی تلاش شد ناترازی‌‌‌ها کم‌اثر و در کوتاه‌مدت و به‌صورت منطقی به طور کامل برطرف شود.وزیر نیرو همچنین به مقایسه میزان مصرف برق در بخش‌های خانگی و صنعت در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ با توجه به ناترازی قابل‌توجه در بخش صنعت شاهد عدم‌تامین برق در بخش خانگی بودیم که این خاموشی‌‌‌ها از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ از یک تا سه نوبت اعمال شد، به طوری که حتی در مناطقی از کشور در حوزه پایداری برق دچار مشکلات زیادی بودیم.

تامین بدون وقفه برق خانگی

محرابیان ادامه داد: از ابتدای خرداد تا ۱۵مهرماه سال ۱۴۰۰، مصرف بخش خانگی ۴۸میلیارد کیلووات ساعت بود، اما به‌رغم اینکه در سال‌جاری استقرار گنبد حرارتی را در جهان و کشور شاهد بودیم و با درنظر گرفتن تغییرات اقلیمی هیچ‌گونه محدودیتی در تامین برق خانگی اعمال نشد و هیچ‌گونه خاموشی را در این بخش شاهد نبودیم.

محرابیان با بیان اینکه طی دوسال اخیر ۲میلیون مشترک جدید به شبکه برق کشور اضافه شده است، گفت: با درنظر گرفتن این امر و در صورتی که مدیریت مصرف برق به واسطه پیشبرد طرح‌‌‌ها و برنامه‌‌‌ها صورت نمی‌‌‌گرفت، با ۲۰‌درصد رشد مصرف در بخش خانگی روبه‌رو می‌‌‌شدیم. اما با اعمال سیاست‌ها و به‌کارگیری ظرفیت‌‌‌های فرهنگ‌‌‌سازی و نیز منطق اقتصادی در سال‌جاری نه‌تنها شاهد رشد مصرف برق در بخش خانگی نسبت به سال ۱۴۰۰ و پیش از آن نبودیم، بلکه برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور شاهد کاهش مصرف بودیم، به طوری که میزان مصرف برق در بخش خانگی در سال‌جاری به ۴۶میلیارد کیلووات ساعت رسید.وی همچنین از تامین مناسب برق بخش صنعت در سال‌جاری سخن به میان آورد و افزود: در سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به صنایع کشور برابر با ۳۶میلیارد کیلووات ساعت بود، این در حالی است که در تابستان ۱۴۰۲ این عدد به ۴۶.۱میلیارد کیلووات ساعت رسید و به عبارت دیگر ۱۰.۱میلیارد کیلووات ساعت برق بیشتری برای صنایع تامین شد؛ به طوری که برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق کشور، میزان تامین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.

محرابیان در ادامه گفت: با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی قانون بسیار خوبی به تصویب رسید به نام قانون مانع‌زدایی از صنعت برق که مواد بسیار خوبی از جمله مواد ۳ و ۴ را دارد؛ اما اجرای ماده ۱۰ این قانون در طول زمان با افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور همراه می‌‌شود. به عبارت دیگر یارانه سوخت را به انتهای زنجیره منتقل می‌‌کند و موجب می‌شود نیروگاه‌هایی که راندمان بالاتری دارند بتوانند دریافتی‌های بیشتری داشته باشند. بر این اساس نرخ سوخت نیروگاهی در سال گذشته ۲۵تومان بود که در سال جاری به ۷۵ تومان رسیده است. این نرخ در نیروگاه‌‌ها توزیع می‌‌شود و سهم نیروگاه‌هایی که راندمان بیشتری دارند از این عدد بیشتر خواهد بود و بالعکس.

مشاور وزیر نیرو و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه‌‌‌های صنعت آب و برق هم در مراسم افتتاحیه بیست‌وسومین نمایشگاه صنعت برق ایران گفت: نخستین جشنواره و فن‌بازار صنعت برق ایران با همکاری پژوهشگاه نیرو، شرکت توانیر و برق حرارتی و تمامی مجموعه وزارتخانه برگزار شد. این نمایشگاه با رشد ٦٣درصدی نسبت به سال گذشته آغاز به کار کرده است و استقبال باشکوه و پررونق از نمایشگاه نشانگر پویایی و بزرگ بودن این صنعت است.علی‌‌‌اکبر کاظمی، در ادامه اضافه کرد: صنعت برق ایران ۹۹‌درصد در حوزه فناوری و تکنولوژی مستقل و خودکفا شده است و بر این اساس در ساخت نیروگاه و انتقال و توزیع تقریبا خودکفا هستیم و ضرورت دارد در ایجاد فن‌بازار نیز پیشگام باشیم.

قطعی برق صنایع با برنامه مشمول خسارت نیست

سخنگوی صنعت برق هم در نشست خبری نمایشگاه صنعت برق گفت: قانون مانع‌زدایی به تصویب مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه ماده ۴ نیز به تصویب رسید که بر این اساس صنایع باید ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه خودتامین را احداث کنند. پیش‌بینی شده است که تعرفه سوخت نیروگاه صنایع تغییر کند و به این ترتیب صنایع می‌‌‌توانند نیاز خود را با ساخت نیروگاه برطرف کنند.مصطفی رجبی مشهدی، در مورد وضعیت صادرات و واردات برق به کشور هم بیان کرد: با تمام کشورهایی که مرز خاکی داریم صادرات و واردات برق داریم. صادرات عمده برق به سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان صورت می‌گیرد.

به گفته سخنگوی صنعت برق، به لحاظ فنی اتصال به کشور ترکیه انجام شده و به‌راحتی تا ۴۰۰مگاوات بین دو کشور مبادله می‌‌‌کنیم. هم‌اکنون در حال مذاکره برای صادرات و واردات برق هستیم و حتی به صورت آزمایشی این تبادلات برقی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه شورای اقتصاد مجوز ساخت ۱۰‌هزار مگاوات را صادر کرده است، اضافه کرد: تا پیک سال آینده ۹۰۰مگاوات برق تجدید‌پذیر باید وارد مدار شود و اخیرا مجوزی از شورای اقتصاد دریافت شده است که ممکن است بخشی از این ظرفیت تا قبل از اوج بار در مدار تولید قرار بگیرد.سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌‌‌ها آغاز شده است، گفت: در حال حاضر ۹۳درصدد سوخت گاز است و سوخت مایع در حداقل موارد استفاده می‌شود، به طوری که عمدتا در دی و بهمن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تهران هیچ نیروگاه مازوت‌سوزی وجود ندارد و کمتر از ۱۰‌درصد نیروگاه‌‌‌های کشور امکان استفاده از سوخت مایع را دارند.

وی اضافه کرد: در زمستان مصرف برق کاهش پیدا می‌کند، اما با توجه به اینکه ۹۰‌درصد برق از نیروگاه حرارتی تامین می‌شود و نیاز به تامین سوخت دارند، به همین دلیل ذخایر گازوئیل نیروگاه حرارتی در حال تامین است که ۹‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و ظرفیت مناسبی است که امیدواریم با روند فعلی بتوانیم وارد زمستان شویم.رجبی مشهدی در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در مورد آخرین وضعیت پرداخت خسارت به صنایع گفت: براساس توافق وزارت نیرو و وزارت صمت، خسارت‌‌‌هایی که خارج از برنامه‌‌‌های قطعی به صنایع وارد شدند، در کارگروهی قابل بررسی هستند. برخی از صنایع رصدشده به دلایل دیگری تولید خود را کاهش داده‌اند، اما صنایعی که به دلیل مشکلات خرابی در شبکه برق دچار قطعی‌‌‌هایی شده‌اند، مشمول دریافت خسارت می‌‌‌شوند. ضمنا صنایعی که براساس برنامه با قطعی برق مواجه شدند، مشمول دریافت هیچ خسارتی نیستند.

توجه به صنعت برق به عنوان صنعتی که تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشور دارد، باعث شد در نمایشگاه بیست‌‌‌وسوم این صنعت، ۴۷۴شرکت داخلی و ۱۱۰شرکت خارجی از کشور‌‌‌هایی همچون ژاپن، ایتالیا، آلمان، چین، کره‌‌‌جنوبی، اسپانیا، هند، ترکیه جمهوری چک، کرواسی، لهستان و اسلوونی حضور یابند. این نمایشگاه طی روز‌‌‌های ۲۳ تا ۲۶ آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی تهران دایر و پذیرای متخصصان، صنعت‌‌‌گران و علاقه‌‌‌مندان است. در کنار این نمایشگاه، جشنواره فن‌بازار صنعت برق نیز با حضور۲۶۲شرکت دانش‌‌‌بنیان و مرکز تحقیقاتی به صورت همزمان گشایش یافت.