مدیرعامل شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران یکی از فعالیت‌‌‌های شاخص برای انتقال آب این چاه‌‌‌ها به مبادی مصرف را اجرای ۷کیلومتر لوله‌‌‌گذاری به اقطار ۵۰۰ و ۷۰۰میلی‌متر در اطراف دریاچه چیتگر عنوان کرد که امکان انتقال آب چاه‌‌‌های جدید را به سمت غرب تهران فراهم می‌کند. به‌‌‌گفته وی، با توجه به میانگین آبدهی ۲۵لیتر در ثانیه به ازای هر حلقه چاه، برآورد می‌شود در مجموع ۶۷۵لیتر بر ثانیه امکان تامین آب از ۲۷چاه جدید حفر و تجهیز شده توسط شرکت تامین و تصفیه فراهم شود و با در نظر گرفتن سرانه مصرف ۲۰۰لیتر در شبانه‌‌‌روز به ازای هر شهروند تهرانی، این چاه‌‌‌ها می‌‌‌توانند ظرفیت مازادی را برای تامین آب موردنیاز ۲۰۰‌هزار تا ۳۰۰‌هزار نفر جمعیت فراهم کنند و در مواقع لزوم، جایگزین برداشت از آب‌های سطحی شوند.

اصغری هدف از حفر و تجهیز چاه‌‌‌های جدید را ایجاد و افزایش ظرفیت‌‌‌های جایگزین به منظور کاهش استفاده از منابع سطحی در مواقع لازم و اضطراری دانست و افزود: منابع آب‌های سطحی در تهران محدود هستند و با توجه به وضعیت بارش‌‌‌ها و تداوم خشک‌‌‌سالی، ضروری است با ایجاد ظرفیت‌‌‌های جایگزین، تا حد ممکن از اضافه‌برداشت از سدها خودداری و ذخیره حداقلی را در پشت سدها به‌‌‌ویژه در سمت شرق تهران حفظ کرد. وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به محدودیت منابع آب‌های زیرزمینی در مناطق شرق تهران، بخش عمده‌‌‌ای از چاه‌‌‌های جدید در مناطق جنوب و غرب تهران حفر و تجهیز و آب این چاه‌‌‌ها به سمت شرق تهران منتقل می‌شود تا متناسب با آب انتقال‌یافته، برداشت کمتری از سدهای شرق تهران صورت گیرد.

۱۳۰ کیلومتر از مجموع ۱۷۰کیلومتر طرح قمر بنی‌‌‌هاشم اجرا شده است

مدیرعامل شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران در ادامه یکی دیگر از پروژه‌‌‌های در دست اجرای این شرکت را تکمیل طرح بزرگ رینگ تهران موسوم به طرح قمر بنی‌‌‌هاشم خواند و گفت: اجرای ۱۲۰کیلومتر از مجموع ۱۷۰کیلومتر طرح قمر بنی‌‌‌هاشم در سال‌های گذشته به پایان رسیده و از ۵۰کیلومتر باقی‌‌‌مانده طرح، امسال قرار است ۲۵کیلومتر دیگر در بخش شمال و شرق تهران و ۲۵کیلومتر نیز در سال آینده عملیاتی شود.

اصغری اظهار کرد: تا پایان مهرماه گذشته، اجرای ۸کیلومتر از ۲۵کیلومتر یادشده عملیاتی شده است و باقی‌‌‌مانده آن تا پایان امسال اجرا خواهد شد. ضمن آنکه این پروژه هم‌‌‌اکنون با دریافت مجوزهای لازم از شهرداری و راهنمایی و رانندگی و تشکیل ۶کارگاه فعال در محدوده بزرگراه‌‌‌های همت، خرازی، دوران و هجرت و منطقه دماوند به‌سرعت در حال انجام است و با تکمیل ۲۵کیلومتر تا پایان امسال، حدنصاب جدیدی از نظر پیشرفت سالانه طرح بزرگ رینگ تهران ثبت خواهد شد؛ چراکه در سال‌های گذشته در بهترین شرایط سالانه حدود ۱۴ تا ۱۵کیلومتر از این طرح، آن هم در خارج و نه در داخل شهر اجرا شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای ۵۰کیلومتر باقی‌‌‌مانده از طرح بزرگ قمر بنی‌‌‌هاشم حدود ۲۰‌هزار تا ۲۵‌هزار میلیارد ریال نیاز است، تصریح کرد: طرح آبرسانی رینگ تهران یک طرح ویژه با اهداف پدافندی است که به شکل U از تصفیه‌‌‌خانه شماره۵ در شمال‌‌‌شرق تا تصفیه‌‌‌خانه شماره۶ در شمال‌‌‌غرب تهران طراحی شده و از منظر بالا به صورت دایره‌‌‌ای دور تهران کشیده شده است.