به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهدی دانشگر، معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: شرایط آبی و اقلیمی در دنیا بر اساس گزارش‌های مستند در واحدهای مربوطه در سازمان ملل به همه دنیا منعکس شده و تغییر اقلیم موضوع به اثبات‌رسیده‌‌‌ای است که در کشور ما بیشتر حائز اهمیت است و ما باید برای تغییر اقلیم آمادگی داشته باشیم.

دانشگر با بیان اینکه آورده آبی بارش‌‌‌های اخیر در مجموع در کشور ۲۰ میلیارد مترمکعب بوده است، افزود: این‌بارش‌‌‌ها شاید ما را به اشتباه بیندازد که مشکل حل شده است و برای عموم شاید این‌‌‌طور باشد که از بحران عبور کرده‌‌‌ایم؛ اما به هیچ‌وجه این‌طور نیست.

وی اعلام کرد: تاکنون بارش‌‌‌ها در کشور، ۲۵درصد نسبت به نرمال افت داشته و در ۳سال آبی پی‌درپی، کشور با افت ۱۴، ۱۸ و ۳۷ درصدی نسبت به نرمال

روبه‌رو بوده است. دانشگر گفت: ورودی آب‌‌‌ها به سدها با افت ۱۳درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است و ۳۵ درصد نسبت به متوسط ۵ ساله افت داشته‌‌‌ایم.

ورودی آب از افغانستان به ایران صفر است

در همین راستا سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه ورودی آب از افغانستان به ایران صفر است، گفت: آنچه مسلم است ما حقابه خودمان را از هیرمند دریافت نکرده‌‌‌ایم و باید طرف مقابل به معاهده تن در دهد و حقابه ایران را پرداخت کند.

عیسی بزرگ‌‌‌زاده، سخنگوی صنعت آب درباره آخرین وضعیت تخصیص حقابه ایران از هیرمند از سوی افغانستان گفت: متاسفانه تاکنون حقابه ایران و مردم سیستان و بلوچستان از هیرمند داده نشده و پارسال هم آبی که رهاسازی شد وارد شوره‌‌‌زارها و گودزره در خاک افغانستان شد.

وی افزود: اکنون ما از کانال‌‌‌های دیپلماتیک و با همکاری وزارت امور خارجه پیگیر و مُصر هستیم که این حقابه را دریافت کنیم.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: هر قدر هم که بارندگی در افغانستان کم و محدود باشد باید حقابه ایران پرداخت شود، ما مطابق معاهده حقابه‌‌‌ای داریم اگر سال نرمال و سیلابی و ترسالی باشد، این عدد مشخص است و اگر خشکسالی هم باشد فرمولی که میزان حقابه را مشخص و رهاسازی می‌‌‌کند، مشخص است.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است ما حقابه خودمان را از هیرمند دریافت نکرده‌‌‌ایم و باید طرف مقابل به معاهده تن در دهد و حقابه ایران را پرداخت کند. بزرگ‌زاده یادآور شد: در سال آبی جاری ورود آب به ایران از هیرمند صفر بوده است.