تصمیم امیـر

پس از ناکامی در رسیدن به فینال هم آقای سرمربی از خط زدن قطعی بازیکنان پا به سن گذاشته و ناکارآمد حرف زد. با نگاهی به فهرست تیم در قطر، حدس زدن اینکه چه نفراتی باید در اولویت قربانی شدن باشند کار دشواری نیست، اما مساله اینجاست که قلعه‌نویی این کار را انجام یا ترجیح می‌دهد با بزرگان تیمش مدارا کند؟ ما که منتظر تصمیم او هستیم.

کریم انصاری‌فرد

انصاری فرد copy

کمتر از یک ماه دیگر، کریم 34 ساله می‌شود و متاسفانه او کریستیانو رونالدو نیست که با بالاتر رفتن سن و سال امیدوار به بهتر شدنش باشیم. حقیقت اینجاست که از زمان معرفی کریم به عنوان یک استعداد جدید در فوتبال ایران و حضور در جام ملت‌های 2011، این مهاجم آذری‌زبان که اکنون تعداد بازی‌های ملی‌اش سه رقمی هم شده تاثیر خاصی در ترکیب تیم ملی نداشته و صرفا در دسترس مربیان بوده است. او در سالیان اخیر در تیم‌های باشگاهی‌اش هم توفیق خاصی به دست نیاورده و در خلال جام ملت‌های قطر بود که از قبرس به یونان بازگشت. فراموش نکنید که عمر حضور کریم در تیم ملی رو به پایان بود که کودتای بازگرداندن کارلوس کی‌روش اتفاق افتاد و او حتی در اردوهای ابتدایی زیرنظر امیرقلعه‌نویی هم دعوت نمی‌شد تا اینکه ناگهان بازگشت. اگر سرمربی فعلی تیم ملی یک فریادزن روی نیمکت می‌خواهد، انصاری‌فرد می‌تواند مثل جام ملت‌های اخیر از روی نیمکت، تیم را تهییج کند وگرنه که بهتر است به جوانان میدان داده شود.

احسان حاج‌صفی

حاج صفی copy

 کاپیتان تیم ملی پس از حذف از جام ملت‌ها تلویحا اعلام کرد که قصد خداحافظی از بازی‌های ملی را ندارد و این یعنی او در 34 سالگی به حضور در جام جهانی بعدی می‌اندیشد. آن‌طور که از شواهد برمی‌آید، حاج‌صفی علاقه بسیاری دارد تا رکورد تعداد بازی‌های ملی و همچنین حضور در 4 جام جهانی را به خود اختصاص دهد، اما احتمالا اگر خودش هم سرمربی تیم ملی بود، یک دفاع چپ 36 ساله را در جام جهانی 2026 بازی نمی‌داد. کیفیت حاج صفی با وجود روزهای خوبی که در یونان گذرانده، در تیم ملی چندان موثر نبوده و مشخص هم نیست که تا چه زمانی می‌تواند خودش را آماده نگه دارد. او البته ثبات مثال‌زدنی‌ای داشته به‌طوری که تقریبا 16 سال از نخستین بازی ملی‌اش می‌گذرد و زمانی که برای نخستین‌بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی را بر بازو بست، قیمت دلار کمی بیشتر از 3 هزار تومان بود!

شجاع خلیل‌زاده

شجاع copy

 شجاع در نخستین تورنمنتی که به عنوان بازیکن ثابت تیم ملی به میدان رفت، فراز و فرود زیادی را تجربه کرد. از گلزنی گرفته تا اشتباهات متعدد خط دفاعی که بالاخره بخش عمده آن به نام او و رفیق صمیمی‌اش حسین کنعانی‌زادگان نوشته شد. خط زدن نام مدافعی که 34 سال سن دارد و در جام ملت‌ها نشان داد که با وجود همه پتانسیل‌اش هنوز هم بازیکن مورد اعتمادی نیست، نباید برای قلعه‌نویی کار سختی باشد. شاید مدافع تراکتور هم از این موضوع مطلع است که آن‌گونه در میکس‌زون ورزشگاه آزادی به خبرنگاران حمله کرد و آنها را عامل حذف تیم ملی دانست! با توجه به مدافعان جوانی که در حال حاضر در فوتبال ایران ظهور کرده‌اند، به نظر شجاع بهتر است خودش کنار برود تا اینکه کنار گذاشته شود.

رامین رضاییان

رضاییان 2 copy

 شاید در این لیست بازیکنی که هنوز شانس بالایی برای ملی‌پوش ماندن دارد، رامین باشد. البته که رامین هم در آستانه 34 سالگی است و اخیرا به‌شدت از روزهای اوج ابتدای فصل فاصله گرفته، اما با توجه به پارگی رباط صلیبی صادق محرمی و مارکت خالی دفاع راست در فوتبال ایران، این احتمال وجود دارد که رضاییان حداقل تا یک سال آینده که محرمی دوباره آمادگی کافی را به دست می‌آورد، یکی از گزینه‌های قلعه‌نویی باشد. البته که اگر قرار باشد او مثل جام ملت‌ها و بازی‌های اخیر سپاهان بازی کند، بهتر است به صورت خود معرف از حضور در اردوی تیم ملی سر باز بزند!

دیگران

چراغ اول را امید ابراهیمی روشن کرد که خودش متوجه شد با 36 سال سن، دیگر آینده‌ای در تیم ملی ندارد. البته او در جام ملت‌ها نمایش خوبی داشت، ولی شاید خودش هم فکر نمی‌کرد بعد از دست دادن جام جهانی به دلیل مصدومیت، دیگر این پیراهن سفید را بپوشد. نفرات دیگری مثل علیرضا جهانبخش، علیرضا بیرانوند، مهدی طارمی، روزبه چشمی و سامان قدوس هم هستند که سن و سالشان از 30 تجاوز کرده و قاعدتا برای جام جهانی دو سال بعد مسن‌تر هم می‌شوند. هرچند طارمی جزو نفرات مورد علاقه قلعه‌نویی است و پست بازی بیرانوند هم فعلا به او اجازه حضور در بالاترین سطح را می‌دهد، اما اگر قرار باشد که زیربنایی برای آینده تیم ملی ساخته شود، بهتر است همین نفرات هم کم کم جای خود را به جوانان بدهند تا دیگر عنوان پیرترین تیم در هر تورنمنتی به ایران نرسد!