با این حال جنجال این خبر نوسان را مهمان بازار فلزات جهان کرده است. منابع خبری اعلام کرده‌‌‌اند با توجه به سلطه دو شرکت بی‌‌‌اچ‌‌‌پی و آنگلوامریکن بر بازار مس جهان، این اکتساب می‌‌‌تواند انحصار را در بازار مس شدت بخشیده و غولی تمام‌عیار را مالک بازار فلز سرخ کند. ظاهرا آنگلوامریکن پیشنهاد خرید ۳۹میلیارد دلاری بی‌‌‌اچ‌‌‌پی را رد کرده و گفته که میلی به این ادغام ندارد. با این همه منابع آگاه به رویترز گفته‌‌‌اند که بی‌‌‌اچ‌‌‌پی پس از تجدید نظر، در حال مذاکره برای ارائه پیشنهادی جدید به آنگلوامریکن در هفته‌های آینده است.

این منبع افزود: مذاکرات ادامه دارد و این گروه هنوز درباره اندازه و ساختار پیشنهاد جدید تصمیمی نگرفته است. گروه بی‌‌‌اچ‌‌‌پی فعلا در مورد آنچه «شایعه و گمانه‌زنی» خوانده، اظهارنظری نکرده است. در عین حال آنگلوامریکن بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخ نداد. براساس قوانین تصاحب بریتانیا، بی‌‌‌اچ‌‌‌پی تا ۲۲مه ‌فرصت دارد تا با یک پیشنهاد رسمی برای آنگلوامریکن بازگردد. انتظار می‌رود این شرکت پیشنهاد ۲۵.۰۸پوندی را به ازای هر سهم خود روی میز بگذارد تا بتواند معامله‌ای انجام دهد که بزرگ‌ترین معدن‌کار مس در جهان را ایجاد کند. برخی از سرمایه‌گذاران انگلیسی‌آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، به رویترز گفتند که ارزش این شرکت حدود ۳۰پوند برای هر سهم است و آنگلوامریکن تا آن سطح مقاومت خواهد کرد.

واکنش‌‌‌ها به این خبر حاکی از آن است که بی‌‌‌اچ‌‌‌پی درصدد است با هدف تبدیل‌شدن به بازیگر اصلی صنعت مس جهان، سود هنگفتی را از محل تحولات اقتصادی ناشی از کربن‌‌‌زدایی و گذار انرژی به دست آورد. همین عامل نیز باعث شده تا انگیزه قدرتمندی برای غلبه بر کودلکو، غول شماره‌یک مس جهان و تبدیل شدن به صحنه‌‌‌گردان صنعت مس جهان داشته باشد.

بررسی جزئیات پیشنهاد مالی بی‌‌‌اچ‌‌‌پی نشان می‌دهد بیشترین تمرکز این شرکت در ارائه پیشنهاد روی مس بوده است. در صورت تحقق این موضوع و پیوند بی‌‌‌اچ‌‌‌پی با انگلوامریکن، امکان ایجاد گروهی که حدود ۱۰‌درصد از تولید جهانی فلز مس را تشکیل می‌دهد پیش می‌‌‌آید؛ فلزی که به دلیل رسانایی و مقاومت در برابر خوردگی در همه‌چیز، از وسایل نقلیه الکتریکی و شبکه‌های برق گرفته تا ساخت‌وساز، استفاده می‌شود. داده‌‌‌های جدید نشان می‌دهد که در صورت موفقیت این ادغام، بزرگ‌ترین تصاحب تاریخ معدن‌کاری در جهان در سال ۲۰۲۴ شکل گرفته است. ضمن اینکه این خرید به یکی از ۱۰معامله بزرگ تاریخ اقتصادی جهان تاکنون تبدیل خواهد شد.

رویداد جامع معدن و صنایع معدنی ۱۴۰۳ از ۳۰ اردیبهشت تا ۳خرداد به همت گروه رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود.