نفت خام ایران در بورس ایرانی

نمایی از بورس کیش

گروه انرژی- «عرضه نفت خام از امروز در بورس کالا، رایزنی بانک مرکزی ایران با هند برای حل اختلاف ارزی، واردات بنزین سوپر به کشور، سوآپ نفت خام و...» از مهم‌ترین محورهای خبری معاون بین‌الملل شرکت ملی نفت است. به گزارش خبرنگار ما، بعد از مدت‌ها انتظار سرانجام امروز نفت خام به بورس کالا عرضه می‌شود و بورس نفت رسما راه‌اندازی خواهد شد. اگرچه مقامات مسوول در نفت اعلام می‌کنند: «انتظار موفقیت ۱۰۰ درصدی را نداریم.»«محسن قمصری» روز گذشته در نشستی با خبرنگاران با اشاره به عرضه نفت خام در بورس از امروز گفت: «بورس کالا از مدت‌ها به دنبال سازوکار عرضه نفت خام در بورس بود و مقدمات آن را تا حد مقدور آماده کرده است.» وی با بیان اینکه خریداران نفت خام در بورس از داخل کشور خواهند بود، اظهار کرد: «با توجه به مشکلات بانکی که وجود دارد، حضور خریداران خارجی در مرحله اول عرضه نفت خام در بورس پیش‌بینی نمی‌شود و این عرضه به صورت آزمایشی انجام خواهد شد.»

شرایط عرضه نفت در بورس

وی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی برای خریداران نفت خام در بورس وجود دارد، توضیح داد: «در این مورد دو موضوع مطرح است. یکی بحث خریدار و دوم برداشت‌کننده. در بورس برای خریداران نفت خام محدودیتی وجود ندارد، ولی برای برداشت‌کننده نفت با توجه به مصوبات شرکت ملی نفت محدودیت‌هایی گذاشته شده است.»

«قمصری» در مورد محدودیت برای مقصد نفت خام ایران نیز گفت: «تنها سرزمین اشغالی فلسطین از سوی اسرائیل مقصد ممنوعه نفت خام ایران است.»وی ادامه داد: «البته این محدودیت به لحاظ مسائل سیاسی که وجود دارد، گذاشته شده است و هیچ شرکتی حق انتقال نفت خام ایران به این منطقه را ندارد. در غیر این صورت آن شرکت در لیست سیاه قرارخواهد گرفت.»معاون بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه خریدار نفت خام در بورس صرفا باید مصرف‌کننده نفت خام باشد، اظهار کرد: «نفت‌خام ایران در بازار نباید دست به دست بچرخد.»وی همچنین با تاکید بر اینکه کشور یا شرکت خارجی خریداری کننده نفت خام بورس باید حتما دارای پالایشگاه‌های نفت باشد، گفت: «بر این اساس این نفت خام نباید به هیچ شرکت یا کشوری که فاقد پالایشگاه نفت بوده، ارسال شود. از این رو، حتی برخی از کشورهای همسایه همچون افغانستان هم نمی‌توانند این نفت خام را خریداری کنند، چون این کشور پالایشگاه ندارد.»

این مقام مسوول در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها تاثیری بر عرضه نفت خام در بورس نخواهند داشت، گفت: «نفت خام ایران در لیست تحریم نیست. تحریم‌ها بیشتر در مورد سیستم بانکی است.»

نفت بهرگان بورسی می‌شود

وی در مورد جزئیات نفت خامی که امروز در بورس کالا عرضه می‌شود، گفت: «امروز نفت خام بهرگان به عنوان نفت خام سنگین مرغوب، کم‌گوگرد و با ترشی کمتر برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود.»

قیمت ۱۱۵ دلار اشتباه است

وی با بیان اینکه قیمت این نفت خام به دلیل مرغوبیت از قیمت‌های استاندارد رسمی‌بالاتر است، در مورد اعلام قیمت ۱۱۵ دلار برای نفت بهرگان از سوی مقامات بورس گفت: «قیمت ۱۱۵ دلار برای نفت اشتباه است.»

تعیین فرمول قیمتی

وی با بیان اینکه ما به بورس یک فرمول اعلام کرده‌ایم، گفت: «این فرمول عبارت از قیمت استاندارد نفت خام سنگین ایران به اضافه یک دلار حق مرغوبیت است، بنابراین قیمت ۱۱۵ دلار برای نفت به هیچ وجه اعلام نشده است.»

«قمصری» در پاسخ به این سوال که مبنای قیمت استاندارد نفت خام سنگین ایران چیست؟ گفت: «اگر نفت‌خام ایران به مقصد کشورهای آسیایی حمل شود نفت خام دبی یا عمان ملاک قیمت گذاری خواهد بود. از سوی دیگر، اگر نفت به سایر مقاصد حمل شود از فرمول‌های دیگری استفاده می‌شود.»

وی همچنین با بیان اینکه این نفت خام برای تحویل در آخر ماه اوت(شهریور) عرضه خواهد شد، گفت: «در مرحله اول یک محموله ۶۰۰ هزار بشکه‌ای در بورس عرضه خواهد شد.»وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا این عرضه تداوم می‌یابد، اظهار کرد: «اگر استقبال خوب بود، عرضه نفت خام را با تمهیدات عملیاتی تکرار می‌کنیم.»

عرضه نفت با ارز غیر دلار؟

معاون بین‌الملل شرکت ملی نفت همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عرضه نفت خام با ارزی غیر از دلار گفت: «اگر کسی گفت که نفت خام با ارزی غیر از دلار عرضه می‌شود، باور نکنید. فرمول خرید و فروش نفت در دنیا بر اساس دلار است، البته بعد از نهایی شدن قیمت، می‌توان قیمت نهایی را به ارز دیگری تبدیل کرد. اما اصل معامله به دلار است.»

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه عرضه نفت خام به صورت مقطعی است، آیا می‌توان گفت که بورس نفت به طور کامل راه‌اندازی شده است؟ گفت: «اگر عرضه در بورس را بر اساس خریدهای کوچک در نظر گیریم، عرضه نفت باید به صورت روزانه باشد. بنابراین این ۶۰۰ هزار بشکه معادل عرضه هزار بشکه نفت به مدت ۶۰۰ روز می‌شود.»

وی افزود: «معاملات روزانه بورس بیشتر به صورت معاملات کاغذی است، اما ما امروز معامله فیزیکال انجام خواهیم داد.»

این مقام مسوول در ادامه در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش صادرات ۲۶۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران گفت: «ممکن است که یک روز ۱۰ کشتی حامل نفت بارگیری شود و ممکن است که روز دیگر هم اصلا بارگیری نداشته باشیم. این موضوع به معنی افزایش صادرات نیست و ایران دقیقا به نظام سهمیه‌بندی اوپک پایبند است.»

«قمصری» با بیان اینکه ما نفت فروخته نشده‌ای از قبل که بخواهیم آن را در زمان حاضر بفروشیم نداریم، گفت: «وضعیت بازار خوب است و در حال حاضر مشتریان زیادی متقاضی نفت ایران هستند، ولی ما نفتی نداریم که بخواهیم به آنها بفروشیم.»

واردات بنزین سوپر

معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به اینکه امسال هیچگونه واردات بنزین نداشتیم و تنها بنزین وارداتی ایران بنزین سوپر بوده است، گفت: «بنزین سوپر را نمی‌توان بنزین حساب کرد، چرا که بیشتر برای اصلاح‌کننده اکتان بنزین استفاده می‌شود.»

رایزنی بانک مرکزی با هند

وی در ادامه در مورد اختلاف ارزی ایران با هند نیز گفت: «در حال حاضر تنها مشکل با هند در مورد انتقال وجوه است و بانک مرکزی ایران در حال مذاکره برای حل این موضوع است.»«قمصری» در ادامه در مورد دریافت طلا یا روپیه به جای بدهی نفت ایران گفت: «دریافت طلا به جای بدهی نفت هند از جمله اختیارات بانک مرکزی است. دریافت روپیه نیز موضوع جدیدی نیست. پیش از این نیز خریدهای تجاری ایران با هند بر اساس روپیه بالانس می‌شد، اما در شرایط فعلی این موضوع مجددا در صدر قرار گرفته است.»

آرامکو رقیب ایران

«قمصری» در مورد برنامه عربستان برای افزایش صادرات نفت به هند نیز گفت: «شرکت آرامکو عربستان یکی از رقبای ایران است و به دنبال این است که نفت خام تولیدی‌اش روی دستشان نماند.»

سوآپ نفت نداریم

معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر سوآپ نفت انجام نمی‌شود، گفت: «در خبرها آمده بود که ایران سوآپ انجام می‌دهد، اما در اینجا اعلام می‌کنم که سوآپ نفت تا کنون انجام نداده‌ایم و این دو محموله که سوآپ شد نفت کوره بوده است.»