دنیای اقتصاد - معاون وزیر نفت از ارائه پیشنهادی به ستاد تصمیم‌سازی درخصوص سهمیه‌های بنزین خبر داده است که برمبنای آن سهمیه خودروهای شخصی از ۱۲۰لیتر در ماه به ۱۰۰لیتر در نیمه دوم سال جاری کاهش خواهد یافت.سهمیه‌بندی بنزین با مبنای ۱۰۰لیتر در ماه برای شخصی‌ها آغاز شد که بعدا به ۱۲۰لیتر افزایش یافت که به اعتقاد صاحبنظران، این افزایش، حرکتی برخلاف اهداف سهمیه‌بندی بود. پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیشنهاد داد:

کاهش۲۰ لیتری سهمیه خودروهای شخصی

گروه انرژی- غزاله طایفه: همزمان با هفته دولت، دولتمردان طی برگزاری نشست‌های مطبوعاتی به تشریح عملکرد یکساله خود می‌پردازند. روز گذشته محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از طرح و تصمیمات متعددی سخن گفت که مهم‌ترین آن پیشنهاد کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی در دور جدید سهمیه‌بندی بود.تامین سوخت زمستان، آمار تولید و میزان واردات نفت گاز و بنزین، افزایش جایگاه عرضه سوخت، بودجه واردات بنزین و ... از جمله محورهای دیگر صحبت‌های نعمت‌زاده بود.

کاهش سهمیه خودروها به ۱۰۰لیتر

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که به رغم سهمیه‌بندی بنزین مصرف همچنان افزایش می‌یابد، اظهار داشت: اگر امروز سهمیه‌بندی بنزین نداشتیم میزان مصرف به ۹۰میلیون لیتر در روز می‌رسید در حالی که الان حدود ۷۱میلیون لیتر در روز است. وی افزود: در حال حاضر سهمیه برخی از خودروهای شخصی بالا است و باید تعدیل شود. علاوه بر این روزانه ۳هزار تا ۳هزار و ۵۰۰دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود و این موضوع باعث افزایش مصرف خواهد شد. وی ادامه داد: ما پیشنهادی مطرح کرده‌ایم که سهمیه خودروهای شخصی از ۱۲۰لیتر به ۱۰۰لیتر کاهش یابد و در ۶ماه دوم سال با این میزان تنظیم شود،که هنوز نهایی نشده است. به نظر من اگر مصرف طبیعی باشد، این سهمیه کفایت می‌کند. وی افزود: آمار ما نشان می‌دهد که ۷۰درصد مردم نیازشان با سهمیه ۱۰۰لیتر در ماه تامین می‌شود و ۳۰درصد باقی مانده باید مصرفشان را با میزان سهمیه منطبق کنند. وی در مورد میزان مصرف بنزین آزاد گفت: میزان مصرف بنزین آزاد با احتساب خودروهای عمومی ۳ میلیون لیتر در روز است.وی در مورد کاهش قیمت بنزین سوپر نیز گفت: پیشنهاد کاهش قیمت بنزین سوپر را ما نداده‌ایم، بلکه دبیرخانه ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت این موضوع را بررسی می‌کند که هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

تامین سوخت فصل سرما

معاون وزیر نفت با بیان این مطلب که به‌رغم سرمای شدید در سال گذشته کمبود گاز کشور برطرف شد، اظهار داشت: تامین سوخت در زمستان امسال به شرایط اقلیمی و آب و هوایی بستگی دارد و اگر هوا خیلی سرد باشد از لحاظ حمل‌ونقل سوخت مشکل خواهیم داشت، اما مشکلی از لحاظ تامین سوخت نداریم.

آمار تولید و واردات سوخت

وی در مورد میانگین تولید بنزین و نفت گاز در ۵ ماه اول سال گفت: میانگین تولید نفت گاز و بنزین در ۵ ماه اول سال به ترتیب ۸۶ و ۵/۴۳ میلیون لیتر در روز است. وی افزود: البته تولید بنزین تا آخر سال به ۴۵ میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت. نعمت‌زاده در مورد میزان واردات نیز گفت: متوسط واردات نفت گاز در ۵ماه اول سال ۱۰ میلیون لیتر در روز بود که این میزان در نیمه دوم سال و با توجه به نیاز نیروگاه‌ها به ۲۰ الی ۲۵ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد. وی همچنین میزان واردات بنزین را به طور متوسط ۲۰ میلیون لیتر در روز عنوان کرد.

اختلاف بر سر بودجه واردات بنزین

در حالی‌که چندی قبل حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی متمم بودجه ۵/۱ میلیارد دلاری را برای واردات بنزین کافی دانست، نعمت‌زاده روز گذشته اظهار داشت که اگر روند کاهشی نرخ نفت ادامه یابد به بودجه ای در حدود ۶ میلیارد دلار نیاز داریم.اما اگر نرخ نفت افزایش یابد بودجه ۸میلیارد دلاری برای حل مشکل بنزین نیاز است.

احداث ۱۰۰جایگاه تا پایان سال ۸۸

نعمت‌زاده با بیان این مطلب که ظرف ۳۰سال گذشته تعداد جایگاه‌های سوخت متناسب با افزایش خودروها افزایش نیافته است، اظهار داشت: تا پایان سال ۸۸، ۱۰۰جایگاه جدید احداث خواهد شد.وی افزود: برای حل مشکل زمین جایگاه‌ها با سازمان‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری و شورای شهر، سازمان‌های خصوصی و... مشغول مذاکره هستیم.

واگذاری شرکت‌ها

نعمت‌زاده درخصوص واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه به بورس اضافه کرد: براساس قانون موجود اگر شرکتی واگذار شود، باید ۷۰درصد مبلغ فروش در اختیار شرکت مادر قرار گیرد، اما سازمان خصوصی‌سازی معتقد است ۳۰درصد این مبلغ باید در اختیار شرکت مادر قرار داده شود. وی ادامه داد: اگر این اعتبار را به ما ندهند قادر به توسعه نخواهیم بود.