ایسنا- با توجه به مطالعات امکان‌سنجی در بخش اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵‌میلیارد دلار در صنعت پالایش نفت وجود دارد. غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت، با بیان این مطلب اظهار کرد: توسعه ظرفیت پالایشی، تبدیل محصولات سنگین و کم‌ارزش به مواد سبک، تامین نیاز سوخت کشور، اعمال مدیریت مصرف سوخت با منطقی کردن قیمت‌ها و هدفمند کردن یارانه‌ها، تعامل با کشورهای همسایه و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور از جمله مهمترین سیاست‌های صنعت پالایش نفت است.

وی افزود: اجرای هر کدام از این مراحل مستلزم مطالعات فنی و تخصصی انتخاب گزینه‌های برتر،‌ سرمایه‌گذاری‌های لازم، تدارک تجهیزات و قطعات مورد نیاز، نصب و بهره‌برداری است.

به گفته او کاهش ته‌مانده‌های پالایشی و نفت کوره در صنایع پالایش نفت کشور از برنامه‌های بسیار پرهزینه و مستلزم فرآیندهای تبدیلی پایین دستی است.

نوذری در دومین اجلاس بین‌المللی صنعت پالایش نفت ایران با تاکید بر این‌که تولید نفت کوره در ظرفیت کنونی پالایشگاه‌ها بیش از ۴۸۰‌هزار بشکه در روز است، خاطرنشان کرد: هر گاه برای تبدیل ۸۰‌درصد آن برنامه‌ریزی شود، ظرفیت مجموع واحدهای تبدیلی بیش از ۳۸۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود که با توجه به وسعت این واحدها بیش از ۴‌هزار دلار در هر بشکه سرمایه‌گذاری معمول در فرآیندهای تبدیلی نیاز است. او درباره بخش دوم تحولات صنعت پالایش نفت به طرح‌های بنیادی فراورش نفت خام فوق سنگین اشاره و تشریح کرد: همچنین قرار است افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های موجود به میزان ۱۹۰‌هزار بشکه در روز، ساخت دو پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت ۴۸۰هزار بشکه در روز، ساخت سه پالایشگاه نفت سنگین با ظرفیت ۴۰۰هزار بشکه در روز، ساخت دو پالایشگاه نفت فوق سنگین با ظرفیت ۳۸۰‌هزار بشکه در روز و ساخت یک پالایشگاه نفت سبک در خزر به ظرفیت ۳۰۰‌هزار بشکه انجام شود که در مجموع ظرفیت پالایشی به میزان یک‌میلیون و ۷۵۰‌هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد و با ساخت این پالایشگاه‌ها ظرفیت پالایش به دو برابر شرایط فعلی می‌رسد.

به گفته او، سیاست سرمایه‌گذاری‌های جدید در طرح‌های بنیادی بر مبنای مشارکت بخش خصوصی داخلی یا خارجی است. با توجه به موضوعات بیان شده و مطالعات امکان سنجی در بخش اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵‌میلیارد دلار در صنعت پالایش نفت وجود دارد.