گروه صنعت و معدن-برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که سه کشور تولید‌کننده انرژی محور جدیدی را برای ائتلاف تشکیل داده‌اند.

به گزارش بی‌.‌بی‌.‌سی آنچه را که این کارشناسان «محور دیزل» نام‌گذاری کرده‌اند، همکاری یا هم‌فکری احتمالی بین سه کشور ایران، روسیه و ونزوئلا برای جبران نصف‌شدن درآمد ارزی آنها از صدور نفت است. دلیل انتخاب این سه کشور عمده صادرکننده نفت، مقابله آنها با غرب و به ویژه آمریکا است. به گزارش ایسنا، کارشناسان غربی در مورد ایران معتقدند که افزایش درآمد نفت به ایران امکان داده تا بی‌اعتنائی به فشارهای اقتصادی آمریکا، به فعالیت خود ادامه دهد. این تحلیل در شرایطی از سوی این منبع خبری منتشر شد که به گزارش روابط‌عمومی وزارت صنایع، وزیر برنامه‌ریزی ونزوئلا در دیدار با وزیر صنایع و معادن کشورمان دیروز گفت: همکاری تهران و کاراکاس به کشورهای قدرتمند نشان خواهد داد که طرفین گام‌های خوبی برای توسعه مناسبات برداشته‌اند.

«هایمن ال‌ ترودی» به توافق ایران و ونزوئلا برای راه‌اندازی صندوق و بانک مشترک اشاره کرد و گفت: کشورهای ایران، روسیه و ونزوئلا علاقه‌مندی خود را در زمینه‌ ایجاد این بانک اعلام کرده‌اند تا سایر کشورها نیز به آنها بپیوندند.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه ونزوئلا که چند ماهی است بین دو کشور مطرح شده است، افزود: این طرح با نام طرح توسعه محور«آپوره - اورینوکو» تعریف شده و در بخش نخست، مطالعات ایرانیان آغاز و نتیجه آن به هیات‌دولت و رییس‌جمهور ونزوئلا ارائه شد.

همچنین وزیر صنایع ایران با بیان اینکه به دنبال امضای یادداشت تفاهم برای اجرای طرح توسعه مطالعات کمیته مشترک بین دو کشور هستیم، خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های نفتی، گازی، صنایع معدنی، کشاورزی، شیلات، طراحی کارخانجات کوچک و دیگر فعالیت‌‌های خدماتی از جمله اقدامات پیش‌بینی شده‌ای است که در حل مذاکره در مورد نحوه اجرای آن هستیم.

علی‌اکبر محرابیان در ادامه به تصمیم دو کشور به گسترش همکاری‌ها اشاره کرد و گفت: بدین‌منظور برگزاری نمایشگاهی از محصولات کشورهای عضو آلبا به ویژه ونزوئلا، ظرف ماه‌های آینده در ایران پیش‌بینی شده است.