در شرایطی که به دلیل تهدیدهای آمریکا و اعمال تحریم از سوی آن کشور، اکثر شرکت‌های بزرگ نفتی سطح همکاری‌های خود را با ایران کاهش داده‌اند؛ شرکت شل که سابقه ۱۰۰ ساله در زمینه فعالیت نفتی در ایران دارد در تلاش است تا قرارداد نفتی ۱۰میلیارد دلاری خود با ایران را برای بهره‌برداری از فازهای ۱۱ و ۱۳ پارس‌جنوبی از دست ندهد. به همین منظور مقامات شرکت شل در حاشیه کنفرانس بین‌المللی انرژی رم با غلامحسین نوذری، وزیر نفت دیدار کردند. اگرچه شرکت شل از اظهارنظر در خصوص این دیدار خودداری کرد، اما با توجه به موضع‌گیری وزیر نفت ایران به نظر می‌رسد نتیجه مذاکرات به نفع شل بوده و مهلت این شرکت از سوی ایران افزایش یافته است. در عین حال تحلیلگران معتقدند وضعیت برای توتال متفاوت است و این شرکت چنانچه تا ماه ژوئن تصمیم نهایی خود را اتخاذ نکند از فعالیت در ایران محروم می‌شود.

این در حالی است که وزیر نفت کشورمان چندی پیش اعلام کرد: مهلت شل و توتال برای بهره‌برداری از فازهای ۱۱ و ۱۳ پارس‌جنوبی تا آخر ماه ژوئن است و در صورت عدم مشارکت این دو شرکت با شرکت‌های دیگر قرارداد می‌بندیم.

همچنین علی وکیلی، مدیر عامل نفت و گاز پارس نیز با اشاره به اینکه این شرکت مسوولیت بهره‌برداری از مخازن را به عهده دارد، اظهار داشت: مهلت داده شده به دو شرکت شل و توتال قابل تمدید نیست و بیشتر از این نمی‌توانیم معطل آنها شویم.

به گزارش ایسنا، غلامحسین نوذری که در حال حاضر برای حضور در کنفرانس انرژی در رم به سر می‌برد در خصوص انجام مذاکرات با شرکت‌های توتال و شل گفت: پس از سال‌ها همکاری و انجام مطالعات مشترک با توتال و شل، سعی می‌کنیم با این شرکت‌ها به توافق برسیم ولی اگر آنها نتوانند به هر دلیل به همکاری خود ادامه دهند، شرکت‌های بسیاری وجود دارند که مایل به همکاری با ایران به خصوص در زمینه ال.‌ان.‌جی هستند.

نوذری افزود: ما به مذاکره در رابطه با برخی پروژه‌ها با برخی شرکت‌ها خواهیم پرداخت ولی قراردادی را در حاشیه این کنفرانس امضا نخواهیم کرد.کنفرانس بین‌المللی انرژی رم با حضور نمایندگان بلندپایه از ۷۴ کشور از ۲۰ تا ۲۲ آوریل در رم برگزار شد.