گروه انرژی- محقق نشدن ۴۹۰۰ میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز،قطع گاز مشترکان پرمصرف، کاهش تولید گاز طبیعی نسبت به سال گذشته، رشد ۲۵ تا ۲۷ درصدی مصرف گاز بخش خانگی مهم‌ترین محورهایی است که به تازگی از سوی مدیر عامل شرکت ملی گاز مطرح شده است. به گزارش ایسنا، معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش جرایم مشترکان پرمصرف دهک‌های ۸ تا ۱۰ که طرح آن به‌زودی توسط دولت تصویب و اعلام خواهد شد، یادآوری کرد: اگر اخطار و هشدار موجب کاهش مصرف گاز آنها نشود، می‌توانیم به مدت ۴۸ ساعت گاز آنها را قطع کنیم.

جواد اوجی در ادامه با اعلام اینکه ۴۹۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۷۵۰۰ میلیارد تومان بودجه شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۳۸۸ محقق نشده است، می‌گوید: بخشی از این بودجه باید از طریق وام داخلی و خارجی و بخشی نیز از محل فروش سه درصد فرآورده‌های نفتی پرداخت می‌شد که هنوز محقق نشده است.

وی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از برخی پروژه‌های گازی افزود: انتظار می‌رود تا پایان امسال بخشی از پروژه‌هایی که پایان سال گذشته آغاز شده بود، بهره‌برداری شوند. در این زمینه قرار است تا ۱۰ دی ماه، پروژه‌های اتصال خط هشتم سراسری به خط پنج تهران که موجب تقویت فشار شبکه گازرسانی استان تهران، شمال و شمال‌شرق کشور می‌شود، خط لوله خرم‌آباد به بروجرد و تکمیل تعمیرات یا تکمیل ساخت ۱۱ ایستگاه‌ تقویت فشار و همچنین خط لوله دولت‌آباد ـ پالایشگاه شهید‌هاشمی‌نژاد راه‌اندازی شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در ادامه با اشاره به اینکه میزان تولید گاز طبیعی در کشور نه‌ تنها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکرده، بلکه در برخی میادین به‌دلیل افت فشار سه تا چهار میلیون متر مکعب کاهش داشته است، اظهار داشت: در این زمینه هم‌اکنون توان تولید ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز ترش و شیرین وجود دارد که توانایی پالایش روزانه ۵۳۰ تا ۵۴۰ میلیون متر مکعب از آن در پالایشگاه‌های کشور را داریم.

اوجی با بیان اینکه تا پایان آبان‌ماه در بخش خانگی ۲۵ تا ۲۷ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: متوسط مصرف گاز بخش خانگی در این مدت روزانه ۲۹۵ میلیون متر مکعب بوده است.

همچنین متوسط مصرف بخش خانگی در ۱۰ روز نخست آذر روزانه ۲۴۲ میلیون مترمکعب بوده که از رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد. همچنین متوسط تولید گاز در ۱۰ روز نخست آذرماه امسال ۵۰۶ میلیون متر مکعب در روز و مصرف گاز در این مدت ۴۶۷ میلیون متر مکعب در روز بوده است.