جایزه بهره‌وری بازهم به دولتی‌ها رسید

عکس: موج

گروه صنعت‌ومعدن- جوایز خودشان گویای همه چیز هستند.

دولتی‌ها بازهم جوایز برنز همایش بهره‌وری و تعالی سازمانی را درو کردند. همان‌طور که از قبل پیش بینی می‌شد، بازهم جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی به شرکت‌هایی رسید که یا دولتی هستند، یا تا چندی پیش زیر نظر دولت اداره می‌شدند؛ اینگونه مهم‌ترین رویداد صنعتی برای شناخت جایگاه بهره‌وری در ایران رخ داد.

آیا میزان بهره‌وری سازمانی در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی فراتر از بنگاه‌های کوچک و متوسط خصوصی است؟

به گزارش خبرنگار ما وصف و حال همایش امسال هم همچون همایش سال گذشته بود چرا که سال گذشته هم تندیس سیمین به فولاد مبارکه رسید.

وزیر صنایع و معادن در هفتمین همایش ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی گفت: در ارزیابی جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی باید شرایط سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را با مدل‌های بومی‌سازی شده سنجید.

به گزارش ایرنا، «علی‌اکبر محرابیان» افزود: تنها با اصلاح نظام توزیع همراه با نظام مصرف، افزایش بهره‌وری در سازمان‌ها محقق می‌شود در غیر این صورت برخی از مناسبات غلط واسطه‌گری افزایش قیمت کالا را میسر می‌کند.

وزیر صنایع و معادن یادآور شد: در صورتی که در کنار اصلاح نظام مصرف طرح‌های دیگری اجرا و ساختارها در حوزه صنعت ایجاد شود در آن صورت این قانون موفقیت‌آمیز خواهد بود.

محرابیان با اشاره به اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه صنعت در خصوص برنامه‌های پیشنهاد شده بخش صنعتی، گفت: در بخش صنعت پنج برنامه برای اجرا، همراه با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح شده است.

وی اضافه کرد: برنامه انرژی، مدیریت منابع انسانی، اصلاح نظام توزیع کالا، صادرات و واردات و نظام مالی از جمله پنج برنامه بخش صنعت است که با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در این حوزه اجرا می‌شود.

وزیر صنایع و معادن در خصوص صنایع انرژی‌بر گفت: در این برنامه در زیر شاخه انرژی ۱۶ پروژه تعریف شده است که تسهیل بازسازی و تکمیل فرآیند، گسترش مولدهای برق کوچک (CHP) و حذف برخی از خطوط تولید محصولات انرژی بر از آن جمله است.

وی با اشاره به لزوم اصلاح نظام صادرات و واردات کشور با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، تصریح کرد: در صورتی که محصولات مناسب کیفی با قدرت رقابت در کشور تولید شود با ورود کالاهای بی‌کیفیت باز مشتری فریب خرید آن را نخواهد خورد.

محرابیان اظهار داشت: اصلاح هر یک از پنج برنامه یادشده ضروری است لذا اگر هر یک از این نظام‌ها به تنهایی اصلاح شوند، نمی‌توان افزایش بهره‌وری را در این بخش‌ها ایجاد کرد.

وزیر صنایع و معادن با تاکید بر طراحی مدل ارزیابی تعالی سازمانی متناسب با امکانات و نیاز‌های کشوری از متولیان برگزاری همایش تعالی سازمانی خواست برای طراحی مدل ارزیابی متناسب با مشخصه‌های کشور برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. وی افزود: از آنجا که برای رسیدن به نقطه تعالی سازمانی در کشور ابتدا باید به فکر تعالی در سازمان‌های خود باشیم، لذا موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی نقاط ضعف خود را در اعطای جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی به مرور باید اصلاح کند.

محرابیان با بیان اینکه نباید به نقطه کنونی راضی باشیم و همواره باید به فکر تعالی این جایزه باشیم، افزود: طی دو سال گذشته همواره بر بومی‌سازی مدل‌های ارزیابی تعالی سازمانی تاکید شده و باید بر بومی‌سازی آن توجه جدی داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: اگر بدون توجه به نیازها و شرایط کنونی کشور مدلی را از خارج وارد کنیم، در اصلاح شاخص‌های مختلف اقتصادی مطمئن نخواهیم بود. هفتمین همایش تعالی سازمانی با حضور وزیر صنایع و معادن، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رییس موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی برگزار شد.

از سوی دیگر، در این همایش مجتمع فولاد مبارکه برای دومین سال پیاپی تندیس سیمین این همایش را از آن خود کرد. همچنین

تام ایران خودرو، شرکت سهامی‌ذوب‌آهن اصفهان، شرکت فولاد خوزستان، شرکت مالی پل سایپا و شرکت نیرو محرکه برنده تندیس بلورین این همایش شدند.