احداث گندله‌سازی 5 میلیون تنی با 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری

عکس: ایرنا

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: به دنبال توافق وزرای صنایع ایران و برزیل بر سر گسترش همکاری‌های صنعتی میان دو کشور، یک کارخانه ۵میلیون تنی تولید گندله با سرمایه‌گذاری طرف برزیلی احداث خواهد شد. البته فقط این یک مورد نیست که «علی‌اکبر محرابیان» و «میگوئل جورجه» بر سر آن به توافق رسیده‌اند؛ چراکه به گفته وی، مذاکرات حداقل در ۲۰ محور صنعتی در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ما، وزرای ایران و برزیل در دو روز کاری، نقشه راه توسعه همکاری‌های آینده دو کشور را ترسیم کردند تا حداقل نشان دهند، برزیل فقط «فوتبال» و «قهوه» نیست و ایران فقط «نفت» و «گاز».

توسعه روابط تجاری و صنعتی میان تهران- برازیلیا به افزایش حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و برزیل کمک می‌کند، اما این فقط یک روی سکه است. در روی دیگر سکه، برزیل تنها کشور آمریکای لاتین است که با همه کشورهای این منطقه (به جز دو کشور) همسایه است. از همین‌رو تحلیلگران بر این عقیده‌اند که برزیل می‌تواند دروازه ورود ایران به سایر کشورهای آمریکای لاتین باشد.

دروازه ورود به آمریکای لاتین

«علی اکبر محرابیان» در پاسخ به سوال خبرنگار ما به ارزیابی نتایج توسعه روابط اقتصادی با برازیلیا می‌پردازد و می‌گوید: «با توجه به ارتباط خوبی که با این کشور برقرار کرده‌ایم، برزیل می‌تواند دروازه توسعه روابط ما با سایر کشورهای آمریکای‌لاتین باشد.»

وی تاکید می‌کند: «سیاست جدید دو کشور در تنوع بخشیدن به تجارت خارجی خود با کشورهای مختلف جهان به ویژه آمریکای لاتین،‌ آفریقا و خاورمیانه است.»

«محرابیان» سفر وزیر صنایع برزیل به تهران را سفری کاری و مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «این سفر شتاب بیشتری به توسعه روابط دو کشور خواهد بخشید.»

مذاکرات، فراتر از انتظار

از سوی دیگر «میگوئل جورجه» نیز با بیان اینکه برزیل کشور مستقل است، خاطرنشان‌ می‌کند: «ما مصمم هستیم روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای آسیایی و آفریقایی توسعه و تنوع بخشیم.»

وی تصریح می‌کند: «صنعت و اقتصاد ایران و برزیل مکمل یکدیگر است و همکاری دو کشور می‌تواند باعث رشد اقتصاد ایران و برزیل شود.»

وزیر صنایع و تجارت برزیل با تاکید بر اینکه از هرگونه همکاری در زمینه‌های مختلف صنعتی حمایت خواهد کرد، می‌گوید:‌ «دولت‌های دو کشور شرایط را برای فعالیت گسترده تر بخش‌های خصوصی دو طرف فراهم خواهند کرد.»

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارزیابی سفر هیات برزیلی به تهران می‌پردازد و به صراحت می‌گوید: «ما فراتر از مواردی که مدنظر قرار داده ‌بودیم، رسیده‌ایم، البته ناگفته نماند که این موضوعات فراتر از صنعت است و بخش کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی را نیز در بر‌می‌گیرد.»

او با بیان اینکه برزیل بزرگ‌ترین صنعت کشاورزی را در دنیا دارد،‌ تصریح می‌کند: «بیش از ۷۰درصد کود شیمیایی مورد نیاز اراضی ما، از یک کشور آسیایی وارد می‌شود‌ که همین موضوع می‌تواند به عنوان یکی از محورهای همکاری میان ما و ایران مطرح شود.»

وی می‌افزاید: «ما متوجه شدیم، ایران در تولید کود شیمیایی،‌ فسفات و اوره تجارب مناسبی دارد که می‌توانیم از این تجارب استفاده کنیم.»

براساس این گزارش، در این نشست طرفین دیدگاه‌های خود را درباره نحوه اجرایی کردن توافقات و همکاری در خصوص مسائل زیربنایی نظیر بانکی،‌ گمرک،‌ مالیاتی،‌ استاندارد، بیمه تعرفه‌ها بیان کردند که مقرر شد گروه‌های کاری این توافقات را پیگیری کنند.

گندله‌سازی در بندر امام

از سوی دیگر، معاون معدنی وزیر صنایع و معادن، با تاکید بر اینکه مذاکرات معدنی صورت گرفته میان تهران - برازیلیا، جدی‌ترین محور مذاکرات میان دو طرف بوده است، می‌گوید: «براساس این مذاکرات، مقرر شده است که یک شرکت برزیلی با همکاری با فولاد سازان داخلی در یکی از بنادر جنوبی ایران یک واحد گندله‌سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن احداث کند.»

«محمد مسعود سمیعی‌نژاد» با بیان اینکه به احتمال فراوان این واحد تولیدی در بندر امام احداث خواهد شد، تصریح می‌کند: «مقرر شده است سنگ آهن به عنوان ماده اولیه این واحد تولیدی از کشور برزیل وارد شود و در نهایت به گندله تبدیل شود.»

به گفته این مقام مسوول، این واحد ۵ میلیون تنی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری از طرف سرمایه‌گذاران برزیلی احداث می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سایر محورهای مورد توافق بین دو طرف تصریح می‌کند: «آموزش کارشناسان معدنی طرفین، تبادل تکنولوژی، توسعه روابط معدنی در بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله توافقات انجام شده با طرف برزیلی است.»

اما در کنار فعالیت کشور برزیل در بخش سنگ آهن و گندله‌سازی ایران، سایر بخش‌های معدنی ما نیز مورد توجه فعالان بخش معدن این کشور قرار گرفته است.

به عنوان مثال، مقرر شده است در آینده‌ای نزدیک یک کنسرسیوم مشترک در ایران تشکیل شود تا در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی مختلف نظیر پتاس و مس فعالیت کند.

بنزین با ۸ درصد الکل گیاهی

در همین حال، رییس سازمان گسترش و نوسازی ایران هم در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به حضور هیات برزیلی در ایران

و توافقات صنعتی انجام شده با مسوولان این کشور، خاطرنشان می‌کند: «برزیل در بخش کشاورزی به گونه‌ای عمل کرده است که حسادت بسیاری از تولیدکنندگان صنعت غذا را برانگیخته است.»

«مجید هدایت» ادامه می‌دهد: «این کشور در تولید نیشکر و تهیه سوخت گیاهی و سبز از نیشکر،‌ تجربیات بسیاری دارند که با مذاکراتی که با مقامات این کشور انجام داده‌ایم، مقرر شده است در حوزه تولید اتانول و الکل پایه گیاهی،‌ با این کشور همکاری کنیم.»

خبرها حاکی از آن است که برزیل هم‌اکنون می‌تواند با استفاده از الکل گیاهی ۱۰۰ درصد سوخت مورد نیاز خودروهای خود را تامین کند. البته باز هم مصرف‌کنندگان می‌توانند به طور همزمان از بنزین هم استفاده کنند.

«هدایت» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جزئیات این توافقات می‌گوید:‌ «براساس آنچه که با مسوولان شرکت نفت هماهنگ کرده‌ایم، استفاده از الکل با پایه سوخت گیاهی است و مقرر شده است تا سقف ۸ درصد به بنزین اضافه شود تا هم به کاهش هزینه‌ها کمک کند و هم به حفظ محیط‌زیست.»

وی همچنین با بیان اینکه برزیل در میان ۵ خودروساز بزرگ دنیا قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: «در این زمینه و در بخش ساخت قطعات خودرو نیز با این کشور همکاری خواهیم کرد.»

گفت‌وگوی جدی بر سر خرید هواپیما

اما بخش پایانی گفت‌وگوی «هدایت» با خبرنگار ما،‌ اهمیت ویژه‌ای دارد. او با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ایران برای به‌روزرسانی ناوگان هوایی خود نیاز به هواپیما‌های جدیدی دارد، تاکید می‌کند:

«این نیاز در حدود ۲۰ هزار صندلی است که عموما از طریق هواپیماهای ۱۸۰ نفره تامین خواهد شد.»

وی ادامه می‌دهد: «با مذاکراتی که با برزیلی‌ها انجام داده‌ایم تامین بخشی از این ناوگان را از طریق این کشور در دستور کار قرار داده‌ایم. البته ناگفته نماند که روند مذاکرات در این بخش پر پیچ‌وخم‌تر از سایر محورها است.»