ادغام فولادسازان چینی برای رسیدن به کلاس جهانی

گروه صنعت و معدن - ادغام شرکت‌های چند تکه فولاد چین امسال با تملک واحدهای کوچک‌تر توسط تولیدکنندگان بزرگ فولاد در این کشور، افزایش یافته است. آخرین نمونه این ادغام‌ها سه هفته پیش اتفاق افتاد. گروه آهن و فولاد Hunan valin، دهمین کارخانه بزرگ ذوب‌آهن چین در سال ۲۰۰۶، تصمیم گرفت با صرف ۴۰۰‌میلیون یوان، ۵۵‌درصد از سهام گروه جیانگسو ژیگانگ، شصت و نهمین تولیدکننده فولاد چین را در اختیار بگیرد. قبل از آن، شرکت آهن و فولاد ووهان، پنجمین کارخانه بزرگ نورد فولاد چین در اوایل ماه آگوست تصمیم گرفت شرکت آهن و فولاد کونمینگ، قدرت بیست و سوم فولاد چین را به‌طور کامل در اختیار بگیرد.

به گزارش چاینادیلی، ژانگ شیائوگانگ رییس شرکت آهن و فولاد آنشان، سومین تولیدکننده بزرگ فولاد چین به‌تازگی اعلام کرد قرارداد ادغام این شرکت با شرکت آهن و فولاد Benxi را تا اواخر امسال امضا خواهد کرد.

اگر این ادغام صورت بگیرد، گروه آهن و فولاد بائوشان (بائواستیل) جایگاه اول خود را در صنعت فولاد چین از دست می‌دهد و شرکت حاصله از ادغام آنشان و Benxi که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، قهرمان جدید صنعت فولاد چین خواهد شد. هر دو شرکت آنشان و Benxi در شمال شرقی چین و در استان لیائونینگ قرار دارند.

چنگ ویکویینگ کارشناس فولاد در بیاجینگ گفت: این گام‌های جدید بازسازی در بخش فولاد، نرخ تمرکز صنعت فولاد چین را افزایش می‌دهد. وی پیش‌بینی کرد ۱۰ کارخانه اول ذوب‌آهن چین امسال ۳۶‌درصد از مجموع تولیدات فولاد خام این کشور را به خود اختصاص دهند. این رقم در سال گذشته میلادی، ۳۳‌درصد بود.

۸۰۰ شرکت فولادی

به اعتقاد کارشناسان چینی، روند فعلی ادغام و ترکیب فولادسازان چین، اساسا با فشار دولت پیش می‌رود و برای بخش فولاد چین به اندازه کافی سریع نیست. حدود ۸۰۰ شرکت فولاد به‌صورت مستقل در چین فعالیت می‌کنند که اکثر آنها برای حضور در صحنه رقابت جهانی بسیار کوچک هستند.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود حجم سنگین روند ادغام و اتحاد شرکت‌های فولاد چین با ۲ تا ۳ سال تاخیر مواجه شود. بسیاری از فولادسازان کوچک علاقه‌ای به ادغام با شرکت‌های بزرگ و خریداری سهمشان توسط آنها را ندارند. آنها از سود زیاد فعلی خود در نتیجه نیاز بازار و قیمت‌های بالا، راضی هستند. زو ژونگبو مدیر اجرایی شرکت مشاوره فلزات بیاجینگ با این نظر موافق است که «این شرکت‌ها می‌خواهند از دست تولیدکنندگان بزرگ‌تر در امان باشند، چه کسی می‌خواهد در این میان تاوان دهد، این بزرگ‌ترین مانع در راه ادغام و تمرکز صنعت فولاد است.» تولیدات فولادسازان کوچک نسبت به کل این بخش رشد بیشتر و سریع‌تری داشته است، علت این امر افزایش تقاضا و تشدید قیمت‌ها در داخل و خارج از چین بوده است.

براساس گزارش سازمان آهن و فولاد چین مجموع تولیدات فولادسازان چینی که ظرفیت تولید سالیانه آنها کمتر از یک‌میلیون تن است، در ۶ ماه اول امسال ۸/۳۶‌درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. در همین زمان، مجموع تولیدات فولاد خام چین که از سال ۱۹۹۶ بزرگ‌ترین کشور فولادساز دنیاست، با ۹/۱۸‌درصد افزایش به ۶/۲۳۷‌میلیون تن رسید. در ۵ ماه اول امسال، بخش فولاد چین ۲/۹۴‌میلیارد یوان سود گزارش کرد که با ۷/۱۱۶‌درصد افزایش جهش بی‌سابقه داشته است.

چین شدیدا نیازمند فولادسازانی در کلاس جهانی است. دو غول بزرگ فولاد دنیا با یکدیگر ادغام شده‌اند و گروه بسیار عظیمی را به‌وجود آورده‌اند.

گروه آرسلور میتال سالانه ۱۲۰‌میلیون تن فولاد تولید می‌کند، در حالی که بائواستیل، فولادساز اول چین، سال گذشته ۵۳/۲۲‌میلیون تن فولاد تولید کرد.

شرکت‌های بزرگ خارجی برای توسعه در بزرگ‌ترین بازار فولاد دنیا یعنی چین، به شراکت و ادغام با فولادسازان چینی چشم دوخته‌اند.

آرسلور میتال که در حال حاضر ۵/۲۹‌درصد از سهام شرکت لوله و سیم‌های فولادی هونان ولین در شنزن را در اختیار دارد منتظر اشاره مقامات چینی برای خرید سهم در شرکت فولاد Laiwu در استان شرقی شانگهای چین است.

براساس سیاست دولت چین در بخش فولاد که در سال ۲۰۰۵ اعلام شد، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، چین تا سال ۲۰۱۰ دو گروه فولادسازی با ظرفیت تولید بیش از ۳۰‌میلیون تن در سال از طریق ادغام شرکت‌های فولادسازی بزرگ و کوچک ایجاد می‌کند.

دولت چین همچنین پیش‌بینی کرده است ۱۰ فولادساز اول این کشور تا سال ۲۰۱۰ کنترل نیمی از تولیدات فولاد چین را در اختیار بگیرند. دولت چین انتظار دارد این رقم تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۷۰‌درصد برسد.