خبرگزاری مهر- چهارمین نشست شورای‌عالی آب با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و وی ماموریت‌هایی را برای وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تعیین کرد. چهارمین نشست شورای‌عالی در دولت یازدهم دوشنبه بعد از ظهر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و راه‌های تامین مالی طرح‌های استفاده بهینه از منابع آب بررسی شد. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت آب و لزوم مصرف مناسب این مایع حیاتی، بر ضرورت تدوین طرح‌هایی جامع برای استفاده بهینه از منابع آب در بخش‌های شرب، صنایع و کشاورزی و ممانعت از هدررفت آن در کشور تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری در جلسه شورای‌عالی آب، از وزارت نیرو و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خواست با رعایت مسائل زیست‌محیطی، نسبت به مطالعه این طرح‌ها به همراه روش تامین منابع مالی مورد نیاز و برنامه اجرایی زمان‌بندی شده اقدام کنند و نتایج را در جلسه آتی شورای‌عالی ارائه دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید برای تامین منابع مالی این پروژه‌ها راهکاری مناسب پیدا شود، خاطرنشان کرد: فروش اوراق مشارکت، صندوق توسعه ملی و فاینانس از روش‌هایی است که می‌تواند برای تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

جهانگیری همچنین از وزیر جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خواست با مطالعات لازم نسبت به طراحی یک الگوی دقیق جهت توسعه کشاورزی نوین و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی اقدام کنند.

در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت منابع آبی کشور و طرح‌های تامین و انتقال آب در کشور از سوی وزارت نیرو ارائه شد و چالش‌ها و راهکارهای اجرای مناسب آنها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین وزرای نیرو، کشور، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز حضور داشتند، پس از بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای استفاده بهینه از منابع آبی کشور، پیشنهادهایی از سوی وزارت نیرو مطرح و پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.