4 روش برای دسترسی به لیست مشمولان

گروه صنعت و معدن- پایش اطلاعات خانوار برای توزیع سبد کالایی پس از گذشت ۵ روز از وعده توزیع به پایان رسید و جامعه هدف دریافت‌کنندگان سبد کالایی مشخص شد، هرچند هنوز زمان دقیق توزیع سبد مشخص نیست. بر اساس آخرین خبری که روی پورتال اطلاع‌رسانی سامانه سبد کالای حمایتی دولت قرار گرفته، جامعه هدف می‌تواند از این پس نسبت به مشمول بودن یا نبودن برای دریافت سبد کالایی از شیوه‌های ارسال کدملی و شماره کارت بانکی به شماره پیامک ۵۰۰۰۷۹۹ یا تماس با شماره گویای ۰۹۶۱۲ یا شماره #۷۹۹* از شماره تلفن همراه اول از آخرین وضعیت خود اطلاع پیدا کنند. البته روش‌های پیش‌بینی شده هنوز به‌طور کامل فعال نشده و پس از دستور مقامات ذی‌ربط در سریع‌ترین زمان ممکن به صورت کامل فعال خواهند شد.

از سوی دیگر، اگر چه هنوز زمان دقیق توزیع سبد کالایی مشخص نشده، اما براساس اطلاعات مندرج در این سایت دولت وعده داده ظرف کمتر از ۱۰روز آینده، اولین سبد کالای حمایتی خود را به جامعه هدف ۱۵ میلیون نفری ارائه دهد. بر این اساس، سرپرستان خانوار شامل کارمندان دولت اعم از قراردادی، پیمانی یا رسمی، کارگران، طلاب، خبرنگاران و دانشجویان متاهل و بازنشستگان از این سبد کالایی برخوردار خواهند شد.

تاریخ اعلام شده در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش در این رابطه اعلام کرده بود که دولت از آمادگی کامل برای تامین اقلام سبد کالایی برخوردار است و توزیع سبد کالایی از نیمه بهمن ماه جاری آغاز خواهد شد.

چهار روش برای اطلاع

در این میان، هر یک از سرپرستان خانوار می‌توانند از چهار روش برای اطلاع از دریافت یا عدم دریافت سبد کالا اطلاع یابند. در واقع این چهار روش، کانال‌های ارتباطی هستند که جهت اطلاع‌رسانی و پاسخ به سوالات و پیگیری مشکلات برقرار شده است. براین اساس جامعه هدف می‌تواند در روش اول، از طریق تلفن گویای وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به مشمول بودن خود اطلاع حاصل کند. در این روش شهروندان می‌توانند از طریق مرکز تماس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره ۰۹۶۱۲ با مسوولان و کارشناسان طرح جهت دریافت پاسخ سوالات خود تماس حاصل کنند.

در روش دوم، جامعه هدف می‌تواند از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت از وضعیت خود اطلاع حاصل کنند و در صورت بروز هرگونه اشکال در فرآیند تراکنش، مانند روال قبل، مردم می‌توانند با مرکز تماس شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت که روی رسید دستگاه کارتخوان درج شده است، پیگیری موارد را به انجام رسانند.

در روش سوم، مشمولان می‌توانند با درگاه اطلاع‌رسانی همراه اول تماس حاصل کنند. در این روش شهروندان می‌توانند با تماس با درگاه اطلاع‌رسانی همراه اول به شماره #۷۹۹* یا ارسال پیامک به شماره ۵۰۰۰۷۹۹، با ارسال شماره کارت بانکی و کد ملی خود از وضعیت شمول خود در طرح اطلاع یافته و همچنین اطلاعات مربوط به موجودی سبد کالای خود را دریافت کنند. در این خصوص باید دقت شود که شماره کارت بانکی که واریز یارانه نقدی به آن صورت می‌پذیرد، مدنظر است.

کسب اطلاع از طریق اینترنت چهارمین روش پیش‌بینی شده است. در این روش جامعه هدف می‌تواند به وب‌سایت رسمی اطلاع‌رسانی سامانه به آدرس www.yaranehkala.ir جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به طرح و لیست فروشگاه‌های مجاز دسترسی پیدا کند. همچنین از طریق این وب‌سایت، هر شهروند می‌تواند وضعیت شمول خود در طرح را پیگیری و موجودی سبد کالای خود را استعلام کند.

چند نکته درباره سبد کالا

علاوه ‌بر چهار روش اعلام شده برای مشخص شدن وضعیت جامعه هدف، پورتال اطلاع‌رسانی سامانه سبد کالایی حمایتی دولت ۶ نکته نیز برای اطلاع مراجعه کننده به فروشگاه‌های عرضه‌کننده سبد کالا در سایت خود درج کرده است.

براین اساس این پورتال از مردم خواسته برای دریافت سبد کالای تخصیص یافته به نزدیک‌ترین فروشگاه به محل سکونت مراجعه کنند. همچنین این نکته نیز قید شده که فروشگاه‌های عرضه‌کننده سبد کالا مجاز به اخذ هیچ‌گونه وجه نقدی و غیرنقدی از شهروندان نیستند. از سوی دیگر، جهت دریافت سبد کالای حمایتی به همراه داشتن کارت عابربانک سرپرست خانوار الزامی است.

تلاش برای ارائه سبد کالای حمایتی به صورت یکجا به خانوارهای مشمول نکته بعدی است و این موضوع نیز مدنظر قرار گرفته که در صورت ناقص بودن سبد کالا در مراجعه اول به فروشگاه، امکان مراجعه مجدد برای دریافت اقلام باقیمانده آن در طول ماه وجود دارد.

برنج، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع نباتی و پنیر اقلام تشکیل‌دهنده سبد کالای حمایتی هستند. بر همین اساس، در دو سبدکالایی که امسال در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت ۱۰کیلوگرم برنج، ۴ کیلوگرم مرغ، ۲ بسته ۴۰۰ گرمی پنیر، ۲ بسته ۱۶ عددی تخم مرغ خواهد بود.

سبد کالا و کوپن الکترونیکی

ایلنا- «هرقدر از پرداخت یارانه نقدی فاصله بگیریم، یک قدم به جلو است؛ اما باید دقت کرد موضوعی که برای کوپن به‌وجود آمد و خرید و فروش شد برای این کالاها اتفاق نیفتد.» این را رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در مورد سبد کالایی دولت به گروهی از مردم می‌گوید. مجیدرضا حریری افزود: باید دید این ترکیب کالایی چگونه انتخاب شده و آیا کارشناسی دقیقی برای آن صورت گرفته است یا خیر؛ زیرا در صورتی که کارشناسی درستی نشده باشد به بازار فشار وارد می‌شود و به نوعی انحصار در توزیع کالا به‌وجود می‌‌آید. حریری ادامه داد: به نظر می‌رسد مبلغی که در کارت یارانه افراد شارژ می‌شود به نوعی کوپن الکترونیکی است. همان‌طور که کوپن بنزین را به کارت سوخت تبدیل کردند و در حقیقت در ماهیت کوپنی بودن آن فرقی نکرد در موردسبد کالایی نیز همین موضوع مطرح است.

وی گفت: اگر اقشار هدف برای دریافت یارانه اقدام می‌کنند، باید دید آنها بابت چه چیزی یارانه دریافت می‌کنند، زیرا این یارانه به خودی خود باعث تورم بیشتر می‌شود و اگر قرار است یارانه‌ای به کل جامعه تعلق گیرد، باید به صورت غیرنقدی و در قالب تامین اجتماعی، تحصیل و درمان رایگان باشد و تعداد اندکی که در کمیته امداد و بهزیستی هستند و نیاز به تغذیه دارند، به صورت یارانه نقدی از آنها حمایت شود.