گروه صنعت و معدن - مراسم تجلیل از رئیس سابق سازمان ملی استاندارد ایران و هم‌اندیشی با رئیس جدید علاوه‌بر تجلیل و قدردانی با انتقادات و پیشنهادهایی همراه بود. در این نشست نظام الدین برزگری از قبول مسوولیت مشاور وزیر نفت خبر داد و نیره پیروزبخت هم خواستار عدم دخالت پلیس در کار استاندارد شد. حاشیه این جلسه نیز به اجرای استاندارد یورو ۴، وضعیت شماره گذاری اتوبوس اسکانیا و بررسی استاندارد و کیفیت برنج‌های وارداتی از هند اختصاص یافت. رئیس سازمان ملی استاندارد در حاشیه این گردهمایی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» خواستار عدم دخالت پلیس در امور و وظایف مربوط به حوزه استاندارد و کیفیت به‌ویژه در امور خودرو شد. پیروزبخت در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت شماره گذاری اتوبوس اسکانیا نیز توضیح داد: خودروی اسکانیا درگیر مسائلی شده است که نیاز به بررسی بیشتری دارد. این خودرو دارای استانداردهای اولیه است و اگر تغییراتی توسط کاربران روی این خودرو داده شده دیگر این مورد جزو استانداردهای قید نشده است.

وی افزود: قصد داریم با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت تولیدکننده تلاش کنیم مشکلات پیش آمده برای شماره‌گذاری این خودرو هرچه زودتر برطرف شود و تغییرات طراحی نیز به صورت منطقی روی این خودرو اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه قصد داریم با پلیس وارد یکسری تعاملات شویم، عنوان کرد: ما باید حد و مرز یکدیگر را بشناسیم. پلیس مسوولیت شماره‌گذاری را دارد و زمانی که خودرو تایید شود، باید شماره گذاری شود.

پیروزبخت افزود: خودرو اسکانیا تاییدیه هم دارد و مشکلات آن باید ریشه یابی شود که آیا این ایرادات از طراحی اولیه بوده یا خیر؟ پلیس مسوول حوزه کیفیت نیست. ما بارها اعلام کردیم این خودرو استاندارد است و براساس ضوابطی تایید نوع برای آن ثابت شده است.

وی درباره ضرب‌الاجل به خودروسازان برای تولید محصولاتشان براساس استاندارد یورو ۴ نیز توضیح داد: باید تعاملی بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط برقرار کرد. نظرم این است که ابتدا باید هماهنگی بین سه نهاد سازمان استاندارد، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست برقرار شود و سپس هر سه سازمان زمان مشخصی را برای این کار اعلام کنند.

پیروزبخت در خصوص نتایج سفر اخیر هیات ایرانی به هند برای بررسی استاندارد و کیفیت برنج‌های وارداتی از هند نیز عنوان کرد: نماینده سازمان استاندارد در این سفر حضور نداشت. وزارت بهداشت بیشتر در این ماجرا دخیل بود. ما نیز احتمالا نتایجی را که وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد، قبول می‌کنیم.

تاکید بر امنیت غذا

یحیی آل‌اسحاق نیز در این گردهمایی با بیان اینکه عملکرد سازمان ملی استاندارد به گونه‌ای است که در سرنوشت کشور نقش کلیدی دارد و با شاخص‌های اقتصادی مرتبط است، مسوولیت بنگاه‌ها و سازمان‌های تولیدی و صنعتی را بزرگ‌تر دانست و تصریح کرد: اگر بنگاه‌های تولیدی همراستا و هم‌پا با سازمان ملی استاندارد حرکت کنند، به رشد و توسعه خود همت گماشته‌اند.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، رئیس اتاق تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر مقوله امنیت غذا تاکید کرد و آن را جزو اولویت‌های دولت تدبیر و امید دانست که به گفته وی در سخنان مسوولان این دولت و برنامه‌های اعلام شده، به صراحت به آن تاکید شده است.

وی سپس از برخی سوءاستفاده‌ها در صنعت غذا انتقاد کرد و با بیان اینکه برخی سعی می‌کنند شرایط امنیت غذایی کشور را مختل کنند، افزود: نگرانی‌هایی که در این زمینه عنوان می‌شود کاملا بجا است؛ ضمن آنکه نباید انتظار داشت که سازمان نظارتی دیگری را برای برخورد با سوءاستفاده‌های موجود ایجاد کرد؛ چراکه نیاز به نیروی انسانی بالا و بودجه فراوان دارد که از دسترس خارج است. از این رو وظیفه فعالان صنعت غذای کشور ایجاب می‌کند که مسوولیت برخورد و دفع نابسامانی‌های احتمالی در این صنعت را برعهده بگیرند و اجازه ندهند که افراد ناشایست در این صنعت فعالیت داشته باشند.

جهانی شدن در گرو تعامل با استاندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد که هیچ نهاد و سازمانی به اندازه صنعت غذا ارتباط تنگاتنگ با سازمان ملی استاندارد ندارد. شاهرخ ظهیری با اشاره به اینکه صنعت غذای ایران آمادگی و ظرفیت ورود به تجارت جهانی را در مقایسه با سایر بخش‌های صنعتی کشور دارد، تقویت تعاملات با سازمان ملی استاندارد را در حرکت به سمت تجارت جهانی غذا موثر دانست.

برزگری به وزارت نفت رفت

نظام‌الدین برزگری، رئیس سابق سازمان ملی استاندارد ایران نیز طی سخنانی به دوران مدیریتی خود در حوزه بازرگانی و نیز بخش توزیع اشاره کرد که به گفته وی، فراز و نشیب‌های بسیاری را طی این مدت تجربه کرده است.

برزگری همچنین در این نشست از قبول مسوولیت مشاور وزیر نفت و نیز معاونت اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد.

وی با طرح این سوال که چرا درحالی‌که ایران یکی از نفت‌خیزترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، باید استانداردهای تجهیزات و پالایشگاهی‌اش مطابق با APA آمریکا باشد، افزود: ما چیزی در این زمینه کم نداریم.

توسعه فرهنگ کیفیت در دوره جدید

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در این گردهمایی بر تقویت و گسترش تعاملات این سازمان با تشکل‌ها و انجمن‌های غذایی کشور تاکید کرد. به گفته وی، روحیه تشکل‌گرایی در دوران مدیریت نظام‌الدین برزگری در سازمان استاندارد نهادینه شده و با مسوولیت وی در این سازمان این رویه ادامه دارد و تقویت نیز خواهد شد. پیروزبخت گفت: بیش از استاندارد باید بر مفهوم کیفیت و توسعه و ترویج آن همت گماشت که این مهم در دوره جدید در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار گرفته که امیدوارم در هم‌اندیشی با فعالان صنعت غذا و تشکل‌های این بخش در این زمینه به سرمنزل مقصود دست پیدا کنیم. وی همچنین بر تقویت هم‌افزایی‌ها میان سازمان ملی استاندارد و وزارتخانه‌های کشاورزی و بهداشت تاکید کرد و یکی از برنامه‌های خود را در این سازمان بسط و توسعه هماهنگی‌ها میان این بخش‌ها عنوان کرد.