خبرگزاری مهر: معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه ۱۲۰ میلیارد مترمکعب آب از منابع استراتژیک کشور برداشت و مصرف شده است، گفت: ۱۳۹ سد با توان ذخیره ۲۴ میلیارد مترمکعب آب در دست ساخت است. علیرضا دائمی گفت: ۸۷۰ طرح احداث مجتمع‌های آب روستایی دارای شبکه‌های آبرسانی به روستاییانی که با تانکر آبرسانی می‌شوند یا از منابع آب فاصله دارند، از سوی دولت با جدیت در حال پیگیری است. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از رفع مشکل دسترسی ۷ میلیون روستایی به آب آشامیدنی خبر داد و افزود: طرح‌های مجتمع آبرسانی روستایی از طرح‌های نیمه‌تمام دولت پیشین بوده که دولت یازدهم به‌صورت ویژه اتمام آن را در دستور کار قرار داده است.

معاون وزیر نیرو میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح‌ها را ۴۲ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: امسال برای این طرح‌ها پنج هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی بااشاره به وجود ۶۰۹ دشت و محدوده مطالعاتی آبخوان در کشور تصریح کرد: حدود ۲۳۰ دشت از این تعداد ممنوعه اعلام شده و نیمی از آنها نیز فاقد ظرفیت آبدهی بوده و به طور کامل خشکیده است.

دائمی برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی را عامل کاهش ممنوعه شدن دشت‌ها عنوان کرد و گفت: از سال ۵۸ تناسب بین مصرف و منابع موجود آب در کشور به هم خورده و از آن زمان تاکنون ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک زیرزمینی آب برداشت و مصرف شد. این مقام مسوول در وزارت نیرو تصریح کرد: در هر شبانه‌روز به طور متوسط ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر آب توسط هر ایرانی مصرف می‌شود، در حالی که متوسط مصرف جهانی حدود ۱۲۰ لیتر بر ثانیه است. دائمی ادامه داد: با توجه به ضعف منابع آب کشور، احداث سد و طرح‌های توسعه‌ای در بسیاری از مناطق آبخیز جوابگوی نیاز مصرفی کشور نیست. وی بیان کرد: هم‌اکنون ۱۳۹ سد جدید در کشور با ظرفیت ۲۴ میلیارد مترمکعب در حال ساخت است، در حالی که منابع آبی فاقد این حجم آب است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: براساس مولفه‌های پایداری جهانی، میزان بهره‌برداری از منابع نباید بیشتر از ۶۰ درصد باشد و این میزان در برخی رودخانه‌های کشور حدود ۱۰۰ درصد است.دائمی تصریح کرد: اینگونه مسائل، تمامی استان‌ها را با مشکل کم‌آبی و در مواردی کاهش کیفیت آب مواجه کرده است.