گروه صنعت و معدن: چرخش سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک در ماه‌های آخر سال که رویگردانی از صنایع سرمایه‌بر و کلان را به همراه داشته، موجب شده تا براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دی‌ماه روند صدور جواز تاسیس در مقایسه با ماه قبل رشد بیش از ۸درصدی را تجربه کند. رشد بیش از ۸ درصدی در صدور جواز تاسیس در حالی صورت گرفته که سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای جوازهای صادر شده در مدت زمان مورد بررسی با افت ۶/ ۸ درصدی همراه بوده است که این امر را می‌توان به چرخش به سمت صنایع خرد تعبیر کرد. براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع هزار و ۸۰۷ فقره جواز تاسیس در کشور صادر شده است. تغییر گرایش سرمایه‌گذاران در حالی است که در ماه‌های ابتدای سال جاری آمارها از گرایش برای سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری در صنایع کلان و سرمایه‌بر حکایت داشت، اما با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال صنایع کوچک و کم‌سرمایه جایگزین صنایع بزرگ شده‌اند. براساس آمار اعلام شده سرمایه پیش‌بینی شده در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه در حدود ۹۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است.

علاوه بر رویگردانی سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در بخش تولید و افزایش گرایش به سرمایه‌گذاری در صنایع خرد می‌توان از برخی جواز صنعتی صادره به جوازهای حبابی نیز یاد کرد؛ جوازهایی که مشخص نیست آیا وارد فاز نهایی خواهند شد یا اینکه در مرحله صدور جواز باقی خواهند ماند.

علاوه بر افت سرمایه‌گذاری در صدور جواز تاسیس ایجادی آمار اعلام شده از افت سرمایه‌گذاری در بخش پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی نیز حکایت دارد، به طوری که براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش در حدود ۶۷ هزار میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سرمایه‌گذاری صورت گرفته افت ۷/ ۴ درصدی داشته است. افت سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش در حالی است که صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی در این مدت با رشد همراه بوده است؛ به طوری که در این مدت در مجموع ۲ هزار و ۵۲۳ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی در کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۳/ ۱۹ درصدی حکایت دارد.

اشتغال افت کرد

رشد صورت گرفته در صدور جواز تاسیس ایجادی و پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی در ۱۰ ماه منتهی به دی‌ماه در حالی است که آمار اعلام شده از افت اشتغال پیش‌بینی شده در این دو بخش حکایت دارد، افت اشتغال در حالی رخ داده که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با تغییر گرایش سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک شاهد رشد اشتغال در این دو بخش خواهیم بود. پیش‌بینی که در مدت زمان مورد بررسی محقق نشد، به طوری که براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع برای پروانه‌های صنعتی ایجادی اشتغالی در حدود ۳۴۱ هزار نفری در نظر گرفته شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل می‌توان گفت افتی ۵/ ۱۴ درصدی داشته است. افت اشتغال پیش‌بینی شده در این بخش در حالی صورت گرفته که در دی ماه نسبت به ماه ماقبل آن شاهد رشد ۵/ ۱ درصدی اشتغال پیش‌بینی شده در این بخش بوده‌ایم. اشتغال پیش‌بینی شده در دی ماه بیش از ۳۶ هزار نفر بوده است.

براساس آمار اعلام شده اشتغال پیش‌بینی شده برای پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی نیز با افت بیش از یک درصدی همراه بوده به طوری که برای این بخش اشتغال بیش از ۳۸ هزار نفری در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه پیش‌بینی شده بود. افت اشتغال پیش‌بینی شده برای پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی در دی ماه نسبت به آذر ماه نیز تکرار شده به طوری که در این ماه اشتغال پیش‌بینی شده در این بخش افتی ۲/ ۸ درصدی را شاهد بوده است.

رشدی تولیدی‌ها

از سوی دیگر آمار اعلام شده در خصوص ۳۱ قلم محصول صنعتی بیانگر آن است که همانند ماه‌های اخیر خودروسازان بیشتر رشد تولید را در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه تجربه کرده‌اند به طوری که براساس آمار اعلام شده تولید کمباین با تولید ۴۲۳ دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۱۶۱ درصدی را تجربه کرده است. کمباین تولید شده در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۶۲ دستگاه بوده است. تولیدکنندگان کمباین در دی ماه نیز نسبت به آذر ماه رشدی ۶/ ۵۵ درصدی را تجربه کردند. کامیون کشنده نیز دومین محصولی است که میزان تولید آن در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه ۹۳ معادل ۱۴۰ هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی در حدود ۱۵۲ درصد داشته است. تولید این محصول آذر ماه سال جاری معادل هزار و ۷۸۰ دستگاه بوده که نسبت به ماه قبل آن (آذر ماه) رشدی در حدود ۱۱ درصد را ثبت کرده است. وانت نیز در مدت زمان مورد بررسی توانست با رشد ۸/ ۵۳ درصدی عنوان سومین محصولی را که رشد تولید داشته است از آن خود کند. در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه امسال تولید این محصول بیش از ۱۲۵ هزار دستگاه بوده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۱ هزار دستگاه وانت در کشور تولید شده بود. البته تولید وانت در آذر ماه امسال نیز حدود ۱۴ هزار دستگاه بوده که نسبت به تولید آذر ماه رشد تولید ۴/ ۱ درصدی داشته است.

اما براساس آمار اعلام شده الیاف اکریلیک با رشد ۴۱ درصدی عنوان چهارمین محصول منتخب را که توانست بیشترین رشد تولید را از آن خود کند، به دست آورد. مجموع تولید الیاف اکریلیک در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه برابر با ۲۲ هزار تن است، این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل در مجموع ۱۵ هزار تن از این محصول در کشور تولید شده بود. یخچال و فریزر نیز در مدت زمان مورد بررسی رشدی ۳۵ درصدی را تجربه کرد و توانست در جایگاه پنجم قرار گیرد. براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه یخچال فریزر در کشور تولید شده است.

افت تولیدی‌ها

اما در کنار محصولاتی که در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه امسال رشد تولید را تجربه کردند، پنج ‌محصول شامل دی‌ام‌تی (DMT)، الیاف پلی‌استر، دوده، سموم دفع آفت نباتی و انواع پاپوش (کفش) با بیشترین افت تولید مواجه بوده‌اند. تولید دی‌ام‌تی (DMT) در مدت زمان مورد بررسی افتی برابر با ۳۵ درصد را تجربه کرده است. تولید الیاف پلی‌استر نیز با افت ۲۱ درصدی، دوده با افت ۱۶ درصدی، سموم دفع آفات نباتی با افت ۹ درصدی و انواع پاپوش (کفش) نیز با افت ۶/ ۸ درصدی همراه بوده است.

تغییر گرایش از صنایع کلان به خرد