گروه صنعت و معدن: وزیر نیرو با بیان اینکه در مورد آب حقیقتا باید بگویم که کشور شرایط سختی دارد اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم که به هیچ وجه جیره‌بندی آب اعمال نشود.


حمیدرضا چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به موضوع مصرف بهینه آب و برق در کشور اشاره کرد و گفت: طبعا وقتی فصل گرما و فصل پیک مصرف می‌رسد در این زمان شاهد اوج مصرف آب و برق هستیم.


وی افزود: روز شنبه گذشته مصرف برق کشور از ۵۰ هزار و ۲۰۰مگاوات عبور کرد و این حدود ۲۰۰۰ مگاوات بیش از مصرف سال گذشته بوده است که خوشبختانه با اقدامات بسیار وسیعی که همکاران ما در تمام نیروگاه‌ها و اجزای شبکه انجام داده بودند کشور توانست این پیک را با موفقیت پشت سر بگذارد، البته اطمینان نداریم ممکن است در روزهای آینده اگر هوا گرم‌تر شود ما پیک‌های بالاتری هم داشته باشیم اما فعلا تا به امروز پیک ما در روز شنبه گذشته اتفاق افتاد.


چیت‌چیان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر از نظر وضعیت آب در چه شرایطی هستیم نیز گفت: در مورد آب حقیقتا باید بگویم که کشور شرایط سختی دارد. ما تلاش می‌کنیم که به هیچ وجه جیره‌بندی آب اعمال نشود خوشبختانه تاکنون نیز موفق بوده‌ایم و امیدواریم در روزهای آتی نیز به همین شکل باشد، هر چند که در برخی از مناطق مانند استان هرمزگان کاهش بارندگی 65 درصد بوده است یا در استان خوزستان و بوشهر نیز حدودا 45 تا 46 درصد کاهش بارندگی داشتیم و در استان گلستان نیز با شرایط سختی از نظر بارندگی‌ها روبه‌رو هستیم که این چهار استان در شرایط بسیار سختی بودند. وی تاکید کرد: همکاران ما تلاش کردند در سایر بخش‌ها که کمبود بارش بوده است اقدامات لازم صورت گیرد.


وضعیت بارندگی کشور

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران ارتفاع کل ریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۹۳ تا ۲۴ تیر امسال) بالغ بر ۱۸۴ میلیمتر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۳ میلیمتر) ۲۱ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۱۷ میلیمتر) ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. ضمنا حجم بارش اول مهر۹۳ تا پایان ۲۴ تیر ۹۴ معادل ۳۰۳.۲۳۷ میلیارد مترمکعب است. همچنین میزان ریزش‌های جوی به تفکیک ۶ حوضه آبریز اصلی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی،مرزی شرق و قره‌قوم و حوضه‌های آبریز درجه دو (سی‌گانه) بیانگر آن است که در سال آبی جاری از اول مهر تا ۲۴ تیر در حوضه دریای خزر ایستگاه رامسر با دو هزار و ۶۵ میلی متر حداکثر بارندگی به خود اختصاص داده و ایستگاه پنجاب با ۹۷ میلی متر کمترین میزان بارندگی داشته است. در حوضه خلیج فارس و دریای عمان نیز ایستگاه چهلگرد با هزار و ۵۴۳ میلی‌متر بیشترین بارش و ایستگاه طاشکوئیه با ۳۱ میلی‌متر از کمترین بارش برخوردار بوده است. در حوضه دریاچه ارومیه نیز ایستگاه اشنویه با ۴۶۸ میلی‌متر بیشترین بارش و ایستگاه شبستر با ۲۶۳ میلی‌متر کمترین بارش را به خود اختصاص داده است. اما در حوضه فلات مرکزی ایستگاه نساء با ۵۹۸ میلی‌متر بیشترین بارش و ایستگاه جندق نیز با ۳۰ میلی‌متر کمترین بارش را داشته‌اند.


از سوی دیگر در حوضه مرزی شرق نیز ایستگاه بنرک با 248 میلی متری بیشترین بارش را به خود اختصاص داد و در این حوضه کمترین میزان بارندگی به ایستگاه زابل با 63.5 میلی‌متر رسید. در حوضه قره قوم نیز بیشترین بارندگی در ایستگاه درگز با 274 میلی‌مترو کمترین بارندگی در ایستگاه کرات با 103 میلی متر بارندگی صورت گرفته است.