ایسنا: وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با هیات ژاپنی زمینه‌های همکاری کشورمان را در حوزه‌های مختلف تجاری و صنعتی با کشور ژاپن تشریح کرد.


محمدرضا نعمت‌زاده در نشستی با هیات ژاپنی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه‌ خودروهای سنگین و سواری برنامه‌ای 10 ساله تدوین کردیم که براین اساس ظرفیت فعلی باید به حداقل دو برابر افزایش یابد که در این زمینه مذاکرات جدی برای سرمایه‌گذاری مشترک با کشور‌های اروپایی داشتیم و امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده به امضا برسد.


وی افزود: در زمینه‌ خودرو و ساخت قطعات آن نیز آمادگی داریم همین روش را با شرکت‌های خودروسازی ژاپنی داشته باشیم و ما چندین شرکت سازنده انواع واگن‌های راه‌آهن داریم و یک شرکت معتبر، لکوموتیو‌های دیزلی را می‌سازد و به زودی ساخت لکوموتیو‌های برقی را آغاز خواهیم کرد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنایع ریلی زمینه‌های خوبی برای همکاری ما با کشور ژاپن می‌تواند باشد، گفت: مخابرات بستری خوب برای فعالیت بوده و می‌توانیم آن را با سرعت و مشارکت بیشتری ادامه دهیم و می‌تواند زمینه‌ای باشد که کشورمان به عنوان مرکز تولید و توزیع این تجهیزات در منطقه قرار گیرد.


نعمت‌زاده صنایع غذایی، سیمانی، مصالح ساختمانی و صنایع پیشرفته الکترونیکی را جزو اولویت‌های مهم دانسته و افزود: با وجود تعداد کثیری از تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی که در زمینه‌های فناوری اطلاعات و نرم‌افزاری متخصص هستند می‌توانیم همکاری‌های خوبی را در این زمینه داشته باشیم.


وی ادامه داد: در بخش صنعتی، طراحی و ساخت تجهیزات نفتی، گاز و پتروشیمی از اولویت‌های ما است، و در بخش برق در زمینه‌ تولید، انتقال و تجهیزات مرتبط با آن از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود.


نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه قبل از هر چیز به دنبال همکاری‌های درازمدت و استراتژیک با کشورهای دوست مثل ژاپن هستیم، گفت: لازمه‌ آن این است که همکاری‌هایمان را به صورت مشترک و دراز‌مدت ببینیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به ملاقاتی که با وزیر نفت داشتیم می‌توان گفت حوزه نفت و گاز یکی از زمینه‌هایی است که می‌توانیم فعالیت‌های گسترده‌ای در آن داشته باشیم. وی با بیان اینکه امیدواریم همیشه بتوانیم با رعایت منافع یکدیگر همکاری‌های خوبی داشته باشیم، تاکید کرد: توسعه فناوری‌های نوین یکی از زمینه‌های خوبی است که می‌توان همکاری‌هایی را در این زمینه شروع کرد و گسترش داد.