برنامه‌های سکاندار جدید صداوسیما

گروه فرهنگ و هنر: از نیمه پاییز ۹۳ تا نیمه بهار ۹۵! این عمر ریاست محمد سرافراز در صدا وسیما است. مسوولیتی که گویا وجه نمادین معکوسی داشت و سرافراز را از بهار ریاستش به پاییز استعفا کشاند. روز گذشته روز رسمی خداحافظی سرافراز از ریاست بود. روزی پر از حرف و حدیث‌های کنایه‌آمیز و طعنه‌های ریز و درشت که در ‌آن عبدالعلی علی عسگری، همان مدیری که چندان محبوب سرافراز نبود، پس از استعفای او جایش را گرفت و به عنوان نفر اول سازمان معظم صدا وسیما معارفه شد.صبح روز گذشته با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس و رئیس اسبق سازمان صدا و سیما مراسم تودیع و معارفه علی عسگری و سرافراز برگزار شد و رئیس جدید، آنتن را در دستش گرفت. در این مراسم علی‌اکبر ولایتی، بیژن نوباوه، محمد صالح‌ علا، محسن رضایی، سردار نقدی، سردار سعید منتظرالمهدی، حسام‌الدین آشنا، حسین نوش‌آبادی، جمشید مشایخی، داوود میرباقری، داریوش اسدزاده، سیدمحمود دعایی، جواد شمقدری، محمدرضا شریفی‌نیا، سیدضیاءالدین دری، علی نصیریان، مسعود جعفری جوزانی، ایرج راد و... حضور داشتند.در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم رسولی محلاتی حکم رهبر انقلاب برای ریاست عبدالعلی علی عسگری در صدا و سیما را قرائت کرد. در ادامه علی لاریجانی و حجت الاسلام محلاتی حکم رهبری را به ششمین رئیس صدا وسیما اعطا کردند.

حرف‌های عجیب و غریب پورمحمدی

در ادامه این مراسم علی اصغر پورمحمدی، معاون سیما به‌عنوان سخنران نخست به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: قرار نبود صحبت کنم ولی گفتند چون شما پیرمرد محترم شورای معاونان هستید باید صحبت کنید. من سخنران خوبی نیستم. دکتر سرافراز یک پدیده بود و هست، دکتر علی عسگری نیز یک پدیده بود و هست و مهندس ضرغامی هم یک پدیده بود و هست. به این خاطر می‌گویم پدیده که ۱۴ یا ۱۶ صفت رهبر معظم انقلاب برای دکتر سرافراز برشمردند که ایشان با استعفای سرافراز هم موافقت کردند.وی تصریح کرد: ما فرستندگان پیام با هم از نگاه فرهنگی و ارزش‌ها با هم متفاوت هستیم و با مخاطبان بسیاری هم روبه‌رو هستیم. اول باید خانواده و بعد نمازگزاران مسجد و خیابان ایران، اهالی رفسنجان و همه باید راضی باشند. ما چهارشنبه پیش مشکلات خود را خدمت آقای لاریجانی گفتیم که خبر نداشتند. پورمحمدی ضمن ابراز خشنودی از حضور آشنا در این مراسم و آوردن وی از ردیف سوم صندلی‌ها به ردیف اول به شوخی گفت: همین موضوع روی ما تاثیر دارد. هماهنگی در کشور ما کار بسیار سختی است و سرافراز نتوانست با دولت و مجلس هماهنگ باشد؛ ولی گام‌های مهمی را برداشت و امیدوارم دکتر علی عسگری در این مسیر سخت و طولانی موفق باشد.معاون سیما اظهار کرد: حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر تولیدات بهتر به جای کمیت، چابک‌سازی و تلاش برای حرکت رسانه‌ای و... همه از اقدامات موثری بود که ایشان انجام داد.

سرافراز: نمی‌دانم پورمحمدی تعریف کرد یا تخریب!

محمد سرافراز نیز با ابراز اینکه نمی‌دانم آقای پورمحمدی از ما تعریف کرد یا تخریب، گفت: مهم‌ترین چالش سازمان مشکلات مالی بود که در آن زمان ۱۸۰۰ میلیارد بودجه و ۲۸۰۰ میلیارد هزینه سازمان بود و در سال ۹۳ کمک هزار میلیاردی دولت هم تمام شده بود و باید فکری برای آن می‌شد. وی ادامه داد: سازمان صداوسیما در این مقطع با مسائل زیادی هم در حوزه گفتمانی، هم مسائل سیاسی و هم مسائل فرهنگی و رسانه‌ای دست به گریبان است. این چالش‌ها همچنان ادامه دارد و مدیرصحیح و انقلابی همچون آقای علی‌عسگری از عهده‌ آن برخواهد آمد. مثلا موافقان برجام می‌گفتند که دوره نقد برجام به پایان رسیده و منتقدان برجام هم می‌گفتند چرا دلایل ناکامی برجام گفته نمی‌شود و چنین مسائل و موضوعاتی همواره ادامه دارد. امیدوارم دکتر علی عسگری با تخصصی که دارند بتوانند کشتی را سالم به ساحل مقصود برسانند. چون خیلی‌‌چیزها در این مملکت به رسانه ملی برمی‌گردد. امیدوارم ایشان بتوانند بر ضریب نفوذ و قدرت رسانه ملی بیفزایند.وی در پایان سخنان خود به موضوع استعفا از سوی پورمحمدی پرداخت و گفت: استعفا به معنی طلب عفو کردن است و از همه طلب عفو می‌کنم که در این مدت اذیتشان کردیم و امیدوارم توفیق خدمت برای همه فراهم شود.

«قدم‌هایی» در سازمان صدا وسیما

در ادامه علی عسگری هم بعد از دریافت حکم خود گفت: ابتدا باید از مقام عظمای ولایت تشکر کنم که به من اعتماد کرد و امیدوارم به‌زودی روزی را ببینم که به واسطه زحمات شما لبخند بر لب ایشان نشسته است. وی سپس با جملاتی قابل تامل درباره عملکرد سرافراز ادامه داد: از زحمات محمد سرافراز که دوست من است و حاصل فعالیت‌هایش «قدم هایی» در سازمان صداوسیما بود نیز تشکر می‌کنم. وی افزود: صدا و سیما یک سازمان با اهمیت و راهبردی و حیاتی برای نظام اسلامی است. امروز دنیای ارتباطات و رسانه‌هاست و این ارتباط نه جنگ نظامی بلکه نبرد رسانه‌هاست؛ یعنی کسانی که دارایی و توانمندی بالایی دارند در میدان رقابت، موفق‌تر جلوه می‌کنند.

حمایت قاطع از دولت

رئیس جدید سازمان صدا و سیما بیان کرد: شاید من کسی باشم که ادعا نکنم؛ اما صداوسیما را به خوبی می‌شناسم و عمق میدان آن را می‌دانم. این سازمان قوی و مستحکم است و به همه به آحاد آن تکریم می‌کنم؛ چراکه همه این نیروها فداکارند.علی عسگری ادامه داد: معنای رسانه ملی در همکاری و تعامل با قوای سه گانه است. حمایت قاطع از دولت محترم در دستیابی به اهداف نظام، پرهیز از سیاه نمایی‌های مرسوم، پرهیز از دو قطبی شدن جامعه، شکل دهی به مقاومت رسانه و کمک به دستیابی مردم ایران به اهداف خود از جمله اهداف رسانه ملی در دوره جدید خواهد بود.

انتقادهای لاریجانی به سرافراز

علی لاریجانی هم سخنان قابل‌توجهی به‌ویژه به صورت تلویحی درباره عملکرد سرافراز در صدا وسیما ایراد کرد و گفت: اگر می‌خواهیم در کشور کار کنیم نباید چالش به وجود بیاوریم. گاهی که اخبار را پیگیری می‌کنم می‌بینم چند خبر منفی با هم منتشر می‌شود. این اتفاق جامعه را از نظر روحی منقبض و دچار انفعال می‌کند به نظر من باید امیدوارانه کار کرد. وی افزود: دوستانی که در رادیو و تلویزیون فعالیت دارند هم در حیطه طنز و هم در چینش برنامه‌ها مردم را به سمت فعالیت بیشتر و با روحیه سوق دهند. بعضی کارها انگیزه ایجاد می‌کند. مثلا در حوزه سلامت ما گرفتاری عجیبی داشتیم به نظر من اگر گوشه‌ای هم مشکلی وجود داشته باشد نباید اصل مساله را زیر سوال برد. لاریجانی با اشاره به اینکه در مساله برجام مسائلی که سرافراز گفت خیلی غریب نیست، ادامه داد: باید استراتژی مشخصی داشت. من با مسائل رادیو و تلویزیون بیگانه نیستم و فکر می‌کنم کشور هم در حوزه مساله هسته‌ای و برجام به خوبی پیش رفت. عده‌ای می‌خواستند ما در محاسبات باقی بمانیم. بحث‌های زیادی در این حوزه در سه سال انجام شد و جمهوری اسلامی در این قضیه به تصمیم رسید.

رئیس اسبق رسانه ملی گفت: عده‌ای از همان ابتدا با این مساله مخالف بودند؛ ولی سوال این است که حالا باید از این جریان بهره ببریم یا خیر؟ این سوالی است که رادیو و تلویزیون باید خودش به جواب آن برسد. مثل قضیه سوریه که کشور در مورد آن به نتیجه رسیده است. اگر مناقشات را برجسته کنید فرصت را از کشور می‌گیرید. سوال این است که باید دید با طرح این مناقشات چه سودی حاصل می‌شود. وی با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۵۰میلیارد تومان به بودجه صداوسیما اضافه شد، گفت: باید یک نگاه ملی درباره موضوع داشت تا به درستی همه از آن بهره ببریم. برجام سیری برای کشور داشته است و الان باید به سمت فضای امید برویم و راه حل را باید از منظر ملی نگاه کنیم. ‎امیدوارم علی عسگری هم به راحتی بتواند این مسیر را هموار کند. درباره همکاری با سایر قوا فکر می‌کنم سایر قوا هم علاقه‌مند هستند. رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات معاون سیما در این جلسه درباره استعفای سرافراز از ریاست سازمان صدا و سیما گفت: از مجموع بحث‌هایی که مطرح شد و صحبت‌های آقای پورمحمدی احساس می‌کنم که مشکل آقای سرافراز، آقای پورمحمدی بوده است. البته آقای پورمحمدی هم یک پدیده عجیب و غریبی است که مدیریتش نیز خیلی مشکل است. از آقای عسگری هم خواهش می‌کنم طوری کار کنند که ما ۱۰ سال دیگر برای چنین جلسه‌ای بیاییم.